Att hamna rätt
Fysisk planeringSpatial planning - housingSpatial planning - local planningSpatial planning - urban designHamnplaneringKryssningsfartygKryssningsverksamhet
Kryssningstrafiken växer kraftigt i Skandinavien och Göteborg är inte ett
un-dantag. Göteborg har det senaste decenniet gått från att vara en relativt
obetydlig kryssningsdestination till att bli en av de medelstora i Östersjö-
och Nordsjöområdet. Utöver denna ökning finns ett mål om att dubblera antalet
anlöp till 2020. Samtidigt växer Göteborgs centrala stadsdelar och särskilt de
i vattennära lägen vilket gör att konkurrensen om marken i dessa områden är
stor. Vad kryssningstrafiken och egentligen all hamnverksamhet har för roll i
den framtida staden är en relevant fråga som bör behandlas. I arbetet
under-söks de behov och krav som ställs från kryssningsverksamheten. Utifrån
dessa görs en lokaliseringsstudie där lämpliga lägen i Göteborg undersöks och
ställs mot varandra. Från studien dras slutsatsen att målet med en ökad
kryssnings-trafik lättast nås med två terminaler, ett på vardera sidan av
Älvsborgsbron.
I arbetet görs ett planförslag för Frihamnen med syftet att visa på Frihamnen
är tillsammans med Stigbergs-/Masthuggskajen två lägen identifierade som de
mest lämpliga inre lägena för kryssningstrafik. På Masthuggskajen finns en
betydande passagerartrafik. Ett planförslag över detta läge skulle innebära att
ett stort fokus läggs på att lösa planeringsproblematik kring färjetrafiken
vil-ket ligger utanför arbetets avgränsning. Istället sker en fördjupning över
Fri-hamnsområdet som är ett av Göteborgs förnyelseområden och står inför en
total ombyggnad. Frihamnen föreslås bli en central stadsdel i ett
blandstads-ideal där kryssningstrafiken är en funktion som bidrar med liv och
rörelse till stadsdelen.
Genom att tillåta fartyg inne i Frihamnen påverkas framtida lågbroar över älven
väster om läget då dessa behöver öppnas i rusningstrafik då fartygen oftast
anlöper under morgonen och lämnar kaj under eftermiddagen. En an-nan konsekvens
är att delar av Frihamnen avsätts till hamnanvändningen och vissa användningar
försvåras i direkt anslutning till läget. Genom en generell utformning av kajen
som inte låser användningen kan området också föränd-ras om
kryssningsverksamheten avvecklas i framtiden.
En kryssningsverksamhet kan också ge positiva konsekvenser som att förhål-
landet mellan stad och hamn stärks och en historisk koppling mellan dem båda
bibehålls. En hamnverksamhet centralt i staden får också till följd att
vattenytorna centralt i staden ges en användning vilket ger en sammanlän-kande
effekt mellan den norra och södra älvstranden.