Sökresultat:
1426 Uppsatser om Odlingar i staden - Sida 17 av 96
At Jómi och Jómsborg: slaviska namn i fornnordiska källor? : En etymologisk undersökning
I denna uppsats undersöks ett flertal ortnamnsformer som förekommer i olika tyska, slaviska och skandinaviska källor och betecknar ett och samma ställe, nämligen staden Wolin belägen på sydspetsen av ön Wolin i polska Pommern. Syftet med arbetet är dels att fastställa etymologin av två av Wolin-namnen, at Jómi och Jómsborg, dels att förklara hur alla ortnamnsformer som betecknar staden Wolin hänger ihop och bestämma vilka faktorer som orsakade en sådan namnmångfald. Undersökningens material utgörs framför allt av de Wolin-namnformer som förekommer i de skandinaviska och de med dessa relaterade tyska källorna. Materialet analyseras i stort sett enligt den traditionella namntolkningsmetoden. Det visar sig att formen at Jómi sannolikt härstammar från det pommerska naturnamnet *J?ma (? j?ma f.
Fredriksberg : förslag till omvandling av ett industri- och järnvägsområde i Helsingfors till en funktionsintegrerad stadsdel med bostäder, kontor och verksamheter
Sammanfattning Detta examensarbete är ett planeringsprojekt i Helsingfors. Planområdet är ett verkstadsområde för de statliga järnvägarna i Finland, VR. Här har man byggt och reparerat tåg under ett sekel. Planområdet är aktuellt som förnyelseområde då de ursprungliga verksamheterna successivt minskat. De har lämnat en rad byggnader efter sig som varierar i storlek, material och ålder.
Belysning i gaturum - En studie av Järnvägsgatan i Örebro
Utomhusbelysning i staden berör många. Det är en angelägenhet för stadens
invånare, fastighetsägare och politiker för att bara nämna några. Idag arbetar
människor under dygnets alla timmar och fler vistas utomhus kvälls- och
nattetid. Det ställer krav på belysningen, eftersom människor måste kunna ta
del av staden även när det är mörkt.
Det här kandidatarbetet syftar till att ge en inblick i vad god
utomhusbelysning kan tillföra ett gaturum och hur ljus kan användas.
Staden mellan visionerna och asfalten: En studie av politiska idéer och visioner om staden ur ett rumsligt perspektiv
Urban planning is not only a matter of architectural trends; it is first and foremost political. This thesis seeks to understand the links between political ideas and visions for the city and the physical structure of the city. The study aims to construct a model to help understand these links, a helpful tool in analysing a city, focusing on the one hand at the physical structure of what I call "The City as a Welfare Provider" and on the other hand at "The City as a Growth Engine". It also sets out to test this model in an empirical study of Stockholm and the soon-to-be built district of Norra Station in the same city.The analysis shows that Stockholm has ambitions to be a welfare provider to its citizens, but have also adopted to a discourse of interurban competition which stresses the importance for the city to enhance economical growth. What is interesting is that the physical structures promoted in the planning documents of Stockholm are nearly exclusively those associated with the model of "The City as a Growth Engine"..
En Kyrkoträdgård i Staden : ?S:t Petri Sinnenas Trädgård?
En innergård i staden; ett andrum, en plats för eftertanke, en frodig oas, en upplevelse som väcker sinnena, en plats för möten och evenemang. Går det att skapa en sådan, och på endast 200 m2? Det var denna fråga som jag ställde mig när jag först började arbeta med examensarbetet ?En Kyrkoträdgård i Staden?. Och visst går det, men ibland så måste man kompromissa, hitta på egna lösningar eller åtgärda oförberedda problem och svårigheter. Examensarbetet handlar om de val och ställningstaganden som jag gjort under det pågående arbetet med att formge en innergård med temat ?Sinnenas Trädgård? åt S:t Petri församling i Malmö.
Handelshamnen, Karlskrona - En attraktiv och levande del av Trossö
Under senare år har förändringar i stadsmiljön ofta inneburit förnyelse av
områden som tappat sin tidigare huvudfunktion. På många håll i Sverige skapas
nya stadsdelar där det tidigare funnits industrier, varv eller traditionell
hamnverksamhet. Handelshamnen i Karlskrona är ett hamnstråk på Trossös
nordöstra sida där största delen av hamnverksamheten flyttat till annan plats
och området står nu inför en stadsförnyelse. Huvudproblemet är att hamnen är
isolerad från staden och den ursprungliga världsarvsklassade stadsplanen
fullföljs inte i hamnen. Syftet med arbetet är att utveckla Handelshamnen till
en attraktiv och levande del av staden, vilket kommer resultera i en
illustrationsplan.
Två olika trianguleringar har använts som bakgrund till illustrationsplanen.
Vision Sjöhem : Framtagning av förslagshandlingar för flytande bostäder
Stockholm lider idag av omfattande bostadsbrist och ständigt ökande befolkningsmängd. För att möta detta ökande behov av bostäder i Stockholm finns en nödvändighet i att utforska nya vägar till att åstadkomma detta. Här finns en unik möjlighet till en förtätning av staden genom att utnyttja Stockholms stora vattenarealer för att bygga flytande bostäder.Som alternativ till den traditionella byggkonsten ämnar examensarbetet till att demonstrera de kvaliteter som finns med att bo på vatten genom att utforma ett attraktivt bostadsområde med flytande konstruktion. Projektet illustreras i det tidigare hamnområdet vid Liljeholmskajen i Årstadals hamn, Stockholm. För att åstadkomma detta utförs fallstudier på olika typer av flytande konstruktioner som finns på den svenska marknaden för att fastställa de bästa konstruktionslösningarna som leder till färdiga förslagshandlingar.Resultatet visar att ett flytande bostadsområde är genomförbart med dagens teknik som ett sätt att förtäta staden.
Jämtländska gårdar i fjällnära miljö - Odling på hög nivå
Grönområden är viktiga inslag i städer, de tillför många positiva bidrag till människors liv. Många studier visar på grönområdens positiva effekt på folkhälsan genom bl.a. minskning av stress och ökning av fysisk aktivitet. Närheten till dessa områden är mycket viktiga, studier visar att avståndet till ett grönt område bör vara max 300 meter från människors bostäder för att de ska användas mycket.Stockholm är en relativt grön stad, här finns många parker och andra naturområden som bidrar till att ge staden dess karaktär. Grönområdena i staden är också mycket populära, över 90 % av invånarna besöker ett grönområde minst en gång om året och 45 % är där varje vecka.
Samband mellan standard metabolism och aggressivitet hos 2-årig Klarälvslax
Grönområden är viktiga inslag i städer, de tillför många positiva bidrag till människors liv. Många studier visar på grönområdens positiva effekt på folkhälsan genom bl.a. minskning av stress och ökning av fysisk aktivitet. Närheten till dessa områden är mycket viktiga, studier visar att avståndet till ett grönt område bör vara max 300 meter från människors bostäder för att de ska användas mycket.Stockholm är en relativt grön stad, här finns många parker och andra naturområden som bidrar till att ge staden dess karaktär. Grönområdena i staden är också mycket populära, över 90 % av invånarna besöker ett grönområde minst en gång om året och 45 % är där varje vecka.
Odling med naturen som förebild : ett gestaltningsförslag till utställningen Staden Växer -Gröna kvarter på Wanås 2010
Vi är en grupp blivande trädgårdsingenjörer som har fått möjligheten att gestalta en ekologisk, experimentell köksträdgård vid Wanås skulpturpark i nordöstra Skåne. Detta skriftliga arbete är en del av det projektet, som är ett samarbete mellan SLU och Wanås stiftelse. Projektet bedrivs i gruppform och beskrivs närmare i arbetet. Efter inlämning av arbetet så kommer anläggning att ske vid Wanås.I mitt gestaltningsförslag har jag gjort en fri tolkning med inspiration ifrån permakultur.Begreppet kommer ifrån Permanent Agriculture eller Permanent Culture, alltså, kort sagt, hållbar odling. Information om permakultur har jag främst fått genom en litteraturstudie samt ett besök på Holma skogsträdgård.
Stad till salu? En studie om rättvisa i entreprenörstaden
Kandidatarbetets överordnade teman är entreprenörskap, stadsförnyelse och
rättvisa. Syftet är att, med utgångspunkt i vad forskare hävdar vara ett skifte
från traditionell välfärdspolitik till entreprenörsmässig stadspolitik, belysa
rättviseaspekterna i den nutida fysiska planeringen utifrån ett antal principer
för hur en rättvis stad kan uppnås. Vidare är syftet att tillämpa dessa
principer i en analys av rättviseaspekterna i ett aktuellt
stadsförnyelseprojekt. Problematiken som undersöks bygger på antaganden om att
den nya stadspolitiken banat väg för en ökad social polarisering i samhället,
då de ekonomiska intressena tenderar prioriteras framför sociala behov och
demokratiska rättigheter.
Undersökningens forskningsdesign är en fallstudie och fallet som har undersökts
är stadsförnyelseprojektet H+ i Helsingborg. I fallstudien appliceras begrepp
hämtade från Susan Fainsteins teori om The Just City (2010), den rättvisa
staden, i en kvalitativ innehållsanalys av det empiriska materialet Fördjupad
Översiktsplan för H+, Imagine Helsingborg (genomförandeplan) samt planområdets
Miljöprofil.
Stadens arena : Lokalisering och funktion
Arbetet behandlar idrotts- och evenemangsarenors lämpliga lokalisering i staden i förhållande till dess funktioner och effekter..
Förslag till utveckling av Tullkammarkajen, resecentrum samt dess närområde i Halmstad
Examensarbetet utgörs av en omfattande analys samt bakgrundsmaterial som
redogör för planerings-förutsättningar samt problematik för planområdet.
Analyserna och bakgrundsmaterialet mynnar sedan ut i ett planförslag som vägt
ihop alla tillgängliga fakta och skapat en fungerande och attraktiv helhet.
I huvudsak består planförslaget av följande delar:
Arbetet tar upp ett översiktligt förslag till ett nytt resecentrum byggt
utifrån den befintliga stationsbyggnaden. Även närområdet kring resecentrumet
utvecklas för att skapa en attraktiv helhet som passar in i staden.
Längs med Tullkammarkajen utvecklas ett nytt bostadsområde med vattennära
bebyggelse.
Torg i Uppsala : en historisk studie av Stora torget, Gamla torget, Fyristorg, S:t Eriks torg och Riddartorget
Uppsatsen handlar om Uppsalas torg ur ett historiskt perspektiv. Torg är viktiga platser i staden och har även varit det historiskt sett. De har fungerat som mötesplatser, rådplatser, marknadsplatser med mera, även viktiga symboliska och monumentala platser. Uppsala är en gammal stad och har många olika torg som ser olika ut på centrala platser och dessa torg ville jag titta närmare på. I dag har de flesta av dessa torg ett inslag av trafik och jag ville undersöka hur länge det varit så eftersom det är ett dominerande inslag på många av dem.
Torgen ses oftast som mellanrum i staden när man ser på kartor och även om det är viktiga platser för människorna finns det oftast inte så mycket nedskrivet om dem.
Tillgänglighet för rullstolsburna : Politik, praktik och vardagsliv. En fallstudie i Örebro
Syftet med denna uppsats är att studera hur man i Örebro arbetar med den fysiska tillgängligheten i staden, och vilka erfarenheter detta arbete har gett. Jag utgår från tre frågor. Hur arbetar man politiskt när det gäller tillgänglighet i Örebro? Hur planerar man praktiskt inom Örebro kommun med frågor kring tillgänglighet i staden? Hur ser rullstolsburna på tillgängligheten i Örebro? För att besvara frågorna studerar jag litteratur och gällande lagar som behandlar ämnet tillgänglighet på olika sätt. Jag genomför även tre intervjuer som jag spelar in med en politiker, en tjänsteman samt en person som är rullstolsburen.