Handelshamnen, Karlskrona - En attraktiv och levande del av Trossö
Fysisk planeringSpatial planning - local planningSpatial planning - social planningSpatial planning - urban designAttraktiv stadLevande stadStadsförnyelseHamnförnyelseHamnTeoritriangulering
Under senare år har förändringar i stadsmiljön ofta inneburit förnyelse av
områden som tappat sin tidigare huvudfunktion. På många håll i Sverige skapas
nya stadsdelar där det tidigare funnits industrier, varv eller traditionell
hamnverksamhet. Handelshamnen i Karlskrona är ett hamnstråk på Trossös
nordöstra sida där största delen av hamnverksamheten flyttat till annan plats
och området står nu inför en stadsförnyelse. Huvudproblemet är att hamnen är
isolerad från staden och den ursprungliga världsarvsklassade stadsplanen
fullföljs inte i hamnen. Syftet med arbetet är att utveckla Handelshamnen till
en attraktiv och levande del av staden, vilket kommer resultera i en
illustrationsplan.
Två olika trianguleringar har använts som bakgrund till illustrationsplanen.
En teoritriangulering av teorietikerna Jan Gehl, Jane Jacobs och Jerker
Söderlind har genomförts för att ta reda på vilka teoretiska utgångspunkter det
finns inom planeringen av attraktiva och levande städer. Teoritrianguleringen
har genomförts för att uppnå en träffsäker bild av teorierna.
Metodtriangulering har används för att ta reda på platsens speciella
egenskaper. De metoder som har triangulerats är intervjuer, analyser och
litteraturstudie. Metodtrianguleringen har genomförts för att skapa en
fullständig bild av fallet Handelshamnen.
De planeringsförutsättningar som tas upp är hamnens historik, världsarvets
påverkan på staden, kommunens visioner för staden och Handelshamnen samt
analyser. Analyserna som är gjorda är en strukturkarta, en kommunikationskarta
och en Lynch-analys.
Planförslaget bygger främst på de tre teoretikernas ståndpunkter i hur man
bygger en attraktiv och levande stad. Detta varvas med platsens speciella
planeringsförutsättningar, nämnda ovan, och annan litteratur som ytterligare
underbygger teorierna. Planförslaget involverar olika områden som alla syftar
till att skapa ett attraktivt och levande hamnområde som en del av staden.
Förslaget resulterar i att Östra Hamngatan omvandlas till en stadsgata med
parkeringar på båda sidorna, trottoarerna breddas och cyklisterna förflyttas
till gatan för att sänka bilisternas hastighet. Byggnaderna i hamnen placeras
så att de genererar framsida både åt staden och havet och så att det skapas
tydliga gränser mellan offentliga och privata rum. Det får inte vara någon
bebyggelse närmare kajkanten än tolv meter för att olika människor som utför
olika aktiviteter ska kunna vistas längs kajstråket tillsammans, och för att
den årliga sommarfestivalen fortsättningsvis ska kunna ha sin lokalisering i
Handelshamnen. För att hamnen ska bli en attraktiv och levande del av Trossö
krävs funktionsblandning i området. Ju fler olika funktioner desto mer
aktiviteter och liv genereras i hamnen.
Avslutningsvis diskuteras egna tankar kring förslaget, samt synpunkter kring
teorierna som undersökts.