
Sökresultat:
7011 Uppsatser om Occupational health service - Sida 37 av 468
N?r struktur m?ter service: En kvantitativ studie om upplevd effektivitet inom kundservice
This quantitative study explores how employee perceived efficiency within customer service is affected by standardized routines, digital tools, and motivational factors. The study is based on survey data collected from 42 employees across five customer service departments in a larger organization. The theoretical foundation integrates Weber?s bureaucracy theory, the Technology Acceptance Model (TAM), and the Job Characteristics Model (JCM), allowing for a multidimensional analysis to capture the employees' experiences of efficiency.
Findings reveal a statistically significant positive relationship between perceived efficiency and both standardized routines and perceived digital tool usefulness and ease of use. Furthermore, the study identifies that skill variety and task significance are positively correlated with experienced meaningfulness, which indicates a potential mediating relationship between these motivational aspects and perceived efficiency.
Flygsäkerhet: Människan i Organisationen En jämförande studie av två flygförband inom Försvarsmakten
Syftet med denna studie var att samla in information som kunde ge en bild av den organisatoriska situationen i Försvarsmaktens helikopterorganisation i ljuset av de förändringar organisationen genomgått sedan 1998 och de allvarliga haverier som följt efter dessa förändringar. Ett tillämpat syfte var att denna bild skulle ligga till grund för en förståelse och diskussion av flygsäkerhetsläget inom helikopterorganisationen i synnerhet och inom Försvarsmaktens flygverksamhet i allmänhet. Som ett led i processen var syftet att undersöka säkerhetskulturen, organisationsklimatet och den psykosociala arbetsmiljön genom att jämföra ett helikopterförband och ett stridsflygplansförband inom Försvarsmakten. I studien ingick sådan personal som kom i personlig kontakt med den direkta flygsäkerheten vid respektive förband, såsom flygförare, tekniker, spanare/navigatörer och operatörer/ytbärgare. En enkät delades ut till 125 personer vid de två förbanden.
Utveckling av väska med verktyg för service av gasfjäder : Ett examensarbete hos Strömsholmen
Strömsholmen är en världsledande tillverkare av gasfjädrar och gashydrauliska system. De tillverkar gasfjädrar under tre olika varumärken; Kaller, Hyson och Fibro. Strömsholmen erbjuder kunder att köpa serviceutrustning så att gasfjädrarna kan repareras eller underhållas. En del av serviceutrustningen är en serviceväska med serviceverktyg. I detta examensarbete har serviceväskan och verktygen i väskan utvecklats vidare och designats om för att vara mer användarvänliga, bättre representera varumärkena samt reducera kostnaden.
Företagssköterskors upplevelser av digitala enkäter som arbetsverktyg
AbstraktSyfte: Att beskriva hur sömnstörningar hos patienter som vårdas på en intensivvårdsavdelning (IVA-patienter) uppstår och vilka omvårdnadsåtgärder som kan förbättra IVA-patienternas sömn.Bakgrund: Tidigare forskning visar att IVA-patienter frekvent drabbas av sömnbrist vilket kan leda till fysiska samt psykiska konsekvenser i form av cirkulatorisk påverkan, försämrad sårläkning eller förvirring med ångesttillstånd. Dessa i sig kan leda till förlängd vårdtid. Det är sjuksköterskans uppgift att upptäcka sömnproblem hos IVA-patienter samt att inleda adekvata omvårdnadsåtgärder.Metod: Denna studie är en systematisk litteraturstudie. Databassökning i sex databaser genomfördes och nyckelord identifierades. Begränsningar gjordes till åren 2003?2013 då en sökning begränsad på fem år gav för lite utfall.
Lean IT Assessment Tool : Ett verktyg för att utvärdera en IT avdelnings möjligheter till effektivisering genom att implementera lean pä IT service management
Detta examensarbete har syftat till att utveckla ett verktyg för att utvärdera en IT-avdelnings möjligheter till effektivisering genom att implementera Lean på IT Service Management. Verktyget har utvecklats i samarbete med Tina Eriksson på uppdrag av management och IT-management konsultbolaget Connecta AB. Connecta AB har som syfte att använda verktyget för framtida affärer. För att verktyget ska vara användbart och uppfylla Connectas krav så har fyra mål satts upp. Verktyget ska vara trovärdigt, resurseffektivt, användarvänligt samt underlätta för fortsatt arbete och implementering av Lean på IT Service Management.
Mångspråk på bibliotek : En studie av fem folkbibliotek i Norrbotten
The purpose of this study is to investigate how public libraries in Norrbotten provide multilingual media and how the commitment is legitimized. In January 2014 there was a change to the guidelines for the International Library?s service for providing multilingual media. The responsibility for the provision of this service was also changed. The result shows there has been different ways of implementing the guidelines in practice; this has led to inequalities in the local library service.We have assembled data through qualitative interviews with five different public libraries in the north of Sweden.
En beskrivande studie av patienter som sjukvårdsrådgivningen rekommenderat att söka akutmottagning : - Hör de alla hemma där?
Aim. To describe patients who have got a recommendation by a telenurse to visit the emergency department and how many of these patients could have received care in the primary health care instead. Further on, the aim was to describe if there are patients not following the recommendations.Methods. Quantitative, descriptive study, with an examination of medical records of the patients, which the telenurses recommended to visit the emergency department, during one week. Assessments whether the patient could seek medical care at the primary health care was made, firstly based on the telenurses documentation and secondly on both the telenurses and the emergency department´s documentation.Results.
Vad är kommersiellt och vad är public service? : Innehåll, form och funktion i radions morgonprogram
Uppsatsen undersöker radiomediets form (utformning, uppbyggnad och dess olika delar) och funktion (för programmens helhet och för lyssnarna) i dagens Sverige.Syftet var att analysera vilka likheter och skillnader som finns mellan public service radion och den kommersiella radion. Det är framförallt public service radions identitet som relateras i förhållande till den kommersiella radion. I uppsatsen används både kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys med fokus på medietextens tempo, positionering och intention. Det empiriska materialet består av två av radions mest populära morgonprogram; RIX MorronZoo och Morgonpasset i Sveriges Radio P3, inspelade morgonen den 15/4 samt morgonen den 16/4 -2004. Referenserna består av tidigare forskning om radiomediet, aktuella rapporter, hemsidor, tidningsartiklar och offentliga dokument om styrregler för radion i Sverige.
Internetbaserade abonnemangstjänster : Tillgänglighet, delaktighet och kontroll
This thesis researches the value creation process in Internet based subscription services in accordance with service dominant logic. The aim of the paper is to identify the characteristics of these services and to envisage the future of Internet based subscription services. The authors have utilized a qualitative method in their research which consists of personal interviews as well as a focus group. The main theoretical subjects that are discussed are value creation, customer participation and service dominant logic. The paper analyses the empirical findings by matching them with the theoretical framework.
Ämnet Idrott och hälsa som grund för ett längre arbetsliv
The purpose of this study is to examine how well the teaching of physical education meets the needs of a future life in the building and construction industry. In order to answer the survey's purpose, we have carried interviews with teachers for the subject Physical education and health as well as with teachers for the Building- and construction program in order to through their experience gain understanding of common health problems in the profession, but also to gain a deeper understanding of the importance of the subject Physical education and health for this profession. We have reported and described previous research and then analyzed it during our processing of collected data material. The result of the interviews showed that the teachers as far as possible are trying to adjust the lessons to suit this practical program. They also indicate several aspects to consider in order to further customize the education for students in the Building- and construction program.
"We adapt the feeling of the moment"
?We adapt the feeling of the moment?Vårt syfte är att analysera hur ett affärshotell arbetar och förmedlar upplevelser utifrån den service och det tjänsteerbjudande de levererar. Vi vill studera hur ett affärshotell kan tillmötesgå sina gäster med upplevelser. Våra frågeställningar är:? Hur definieras upplevelseutbudet utifrån ett affärshotells tjänsteerbjudande?? På vilket sätt förmedlar och verkställer ett affärshotell service och upplevelser? För att få djup i undersökning och material besökte vi hotellet under fyra dagar för observationer och kvalitativa undersökningar vilka vi sedan analyserat utifrån förutbestämd litteratur.
Problem med aktivitetsutförande i skolan för barn med ADHD: erfarenheter från föräldrar
Syftet med denna studie var att beskriva föräldrars erfarenheter av problem med aktivitetsutförande i skolan för barn med ADHD. För att uppnå syftet med studien tog författarna del av tidigare inspelade djupintervjuer med fem föräldrar till barn med ADHD i åldrarna 6-18 år. Vid hantering av data tillämpades kvalitativ innehållsanalys med en induktiv ansats för att analysera föräldrarnas erfarenheter. Analys av data resulterade i följande kategorier: ? Problem i sociala interaktioner hindrade aktivitetsutförande?, ? Den fysiska miljön begränsar aktivitetsutförandet?, ?Institutionella brister hindrar aktivitetsutförande?.
Sjuksköterskans möte med kvinnliga muslimska patienter
The number of people with another culture isincreasing in Sweden. This change in society bringsconsequences in health care that has not any methodsto manage. The Muslim woman?s meeting with thehealth care is one of those areas. The aim with thisstudy was to describe the nurses meeting with femaleMuslim patient.
Hälsoutbildningens påverkan på psykologiska resurser hos chefer och anställda
This study is a quantitative study designed to examine whether training in health issues may have contributed to the increase in head managers' psychological capital (PsyCap). Construction consists of the following components: self confidence, hope, optimism and resilience. A high PsyCap considered beneficial in organizational change and steer towards the positive development and helps individuals in stressful situations. The results show an increase of characteristics such as hope and optimism among managers (N = 15) who have undergone training in health issues compared with managers who have not undergone training. However, the tests show no significant difference in head managers' attitudes to health breaks, not the severity of granting health breaks in the groups as a result of training.
Beröringens makt : En litteraturöversikt om hur vårdpersonal använder sig av beröring i omvårdnaden
Background: Human interaction by touch plays a central role for our health and well being throughout life. When people touch each other our bodies release a hormone called oxytocin into the bloodstream, this gives the body a soothing effect. Touching on the other hand can be perceived as unpleasant if it is not in accordance with the patient?s norm or wishes. From biblical times and through to today human touch plays a central part of nursing.