Sök:

Sökresultat:

1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 52 av 73

Den goda viljans makt. En diskursanalys av ADHD-diagnosen

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur ADHD-diagnostisering framtrÀder i skolan ur ett diskursanalytiskt perspektiv, utifrÄn intervjuer dels med pedagoger och dels med barn diagnostiserade med ADHD. Undersökningen baseras Àven pÄ 55 enkÀter besvarade av pedagoger samt visst utredningsmaterial. Studien fokuserar makt ur ett mikro- och makroperspektiv med skolan som huvudarena. Michel Foucaults syn pÄ relationen mellan makt och kunskap har varit bÀrande i undersökningen tillsammans med historiska jÀmförelser av skiftande normalitetsramar. Resultatet visar att den biomedicinska diskursen dominerar framför den psykosociala, nÀr ADHD-diagnostisering diskuteras.

Se mig som person bortom mina symtom. Mötet mellan patienter med medicinskt oförklarade symtom och vÄrdpersonal. En fenomenologisk studie utifrÄn patienternas perspektiv.

Upp till 30 % av de patienter som besöker primÀrvÄrden bestÄr av personer med medicinskt oförklarade symtom (MOS). Forskning har visat att MOS-patienter kÀnner sig ?medicinskt förÀldralösa? inom vÄrdssystemet och upplever djup besvikelse dÄ deras subjektiva symtom inte kan förklaras och förstÄs ur medicinskt perspektiv. Forskning har pÄvisat betydelsen av vÄrdpersonalens förhÄllningssÀtt i detta sammanhang Och det framhÄlls att, för att kunna Ästadkomma en effektiv vÄrd och behandling av patienter som har MOS behövs ökade kunskap om hur patienterna sjÀlva upplever och tolkar sina symtom.Syftet med föreliggande studie var att studera innebörden av möten med vÄrdpersonal utifrÄn patienternas eget perspektiv. Studien har baserats pÄ tio narrativa intervjuer med patienter med MOS i Äldrarna 24-61 Är utifrÄn en intervjuguide med öppna frÄgor.

NÀr döden knackar pÄ : FörskollÀrares medvetenhet angÄende krishantering.

Syftet med denna uppsats Àr att genom patientjournaler undersöka hur mentalpatienter har behandlats vid Lunds hospital under Ären 1879,1896 samt 1916. Det som undersökts Àr vilka personer som intogs för vÄrd, vilka intagningsskÀlen var, vilken diagnos som tilldelades de intagna samt vilken behandling de sinnessjuka fick. KÀllmaterialet har bestÄtt av patientjournaler frÄn avgÄngna patienter och detta material finns pÄ Arkivcentrum Syd i Lund. Metoden som jag anvÀnt mig av har gÄtt ut pÄ att gÄ igenom journalerna och undersöka vilka diagnoser som tilldelades de sjuka, hur lÄnga vistelsetiderna var, kvinnornas Älder och civilstÄnd, vilka intagningsorsakerna var samt vilka behandlingar och mediciner som ordinerades. Resultaten av undersökningen rÀknades sedan ihop och sammanstÀlldes i tabeller vilka ligger som bilagor i arbetet.

VÄrd i livets slut av personer med demens. Personal och anhörigas upplevelse av given vÄrd : En metasyntes

Palliativt förhÄllningssÀtt kÀnnetecknas av helhetssyn av mÀnniskan och uppnÄs genom stöttning av individen att leva med vÀrdighet och största möjliga vÀlbefinnande till livets slut oavsett diagnos eller Älder.Demens Àr en sjukdom som Àr svÄrt handikappande för den som drabbas och för de anhöriga Àr sjukdomen förödande. Den palliativa vÄrden av personer med demens Àr inte optimerad. Studier visar att det dels beror pÄ demenssjukdomen som Àr svÄr att vÄrda och dels för att stöd till de personer som vÄrdar sina anhöriga och det sociala kommunala nÀtverket har brister.Syfte: Att analysera upplevelsen av given vÄrd i livets slutskede hos personer med demensdiagnos ur personalens och anhörigas perspektiv.Metod: Metasyntes utförd med Howell Major och Savin-Badins analysmodell, Qualitative Research Synthesis.Resultat: Kunskap och personcentrering var de tvÄ begrepp som blev produkten av syntesen. Begreppen fungerar som motsatser, om det finns kunskap och personcentrering sÄ finns en bra upplevelse av given vÄrd hos personal och anhöriga och om det brister i kunskap och personcentrering blir upplevelsen sÀmre.Diskussion: Kunskap om demens bland personal har i syntesen visats vara en indikator för god vÄrd vid livets slut. Utbildning i demenssjukdom bör ske kontinuerligt och pÄ olika nivÄer beroende pÄ vilken personalkategori som utbildas.Konklusion: Palliativ vÄrd och demens mÄste fÄ utrymme i utbildningarna av all personal, frÄn undersköterska till specialistlÀkare..

Neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar : - hinder eller möjlighet i skolan?

Neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar Àr idag lÀttare att diagnostisera och det Àr vanligare att barn och ungdomar i skolan vet om att de lever med en diagnos som till exempel Attention deficit hyperactivity disorder (mer kÀnt som ADHD), eller Aspergers syndrom. Trots att dessa diagnoser blir allt vanligare, finns det ett ökat behov för kunskapen om dem.Syftet med denna uppsats var att studera barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar, och framförallt studera deras liv i skolmiljö. Att fÄ mer förstÄelse för hur barn och ungdomar har upplevt skolan och relationen till sina lÀrare, men Àven hur de upplevt de hinder och möjligheter deras neuropsykiatriska funktionsnedsÀttning medfört var i fokus. Metoden i denna studie var semistrukturerade intervjuer med 6 ungdomar, deras förÀldrar och lÀrare. FrÄgorna har handlat om hur ungdomarna sett pÄ diagnosen, livet med den och Àven hur de klarat av skolgÄngen med sin funktionsnedsÀttning.

?Historia magistra vitae? : En studie om förestÀllningen av historien inom militÀrteori1640?1750-tal

I uppsatsen utförs en diskursanalys av tidig rÄdgivningslitteratur som behandlar aspergers syndrom och som riktar sig till personer med aspergers syndrom och personer i dessas nÀrmaste omgivning. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur författarna etablerar den nya diagnosen och hur de etablerar hur den bör fungera i sitt sociala sammanhang.Analysen visar att författarna beskriver att det finns flera tillgÀngliga definitioner av aspergers syndrom och att det rÄder stor oenighet Àven kring om det över huvud taget bör vara en diagnos. Diagnosen framstÄr som mycket flexibel i sin tillÀmning. Resultatet av undersökningen indikerar att införandet av aspergersdiagnosen pÄverkar diagnosproducenternas blick för vad som Àr avvikande beteende.Trots den oenighet författarna beskriver kring kategorin aspergers syndrom, beskriver de inte desto mindre denna som en mycket viktig kategori och dess införande som en stor framgÄng. Författarna tillÀmpar kategorin för att tolka och beskriva mÀnniskor.

MÀnniskors upplevelser av tröst vid sjukdom : En litteraturstudie

Alla mÀnniskor behöver tröst. Tröst Àr ett mÀnskligt behov som mÄste uppnÄs innan lÀkning blir möjligt. Det saknas en enig definition av tröst. I denna litteraturstudie sÄgs tröst utifrÄn en kÀnsla av att inte lida, inte vara orolig eller mindre olycklig. Tröst Àr nÄgot som hjÀlper mÀnniskan att kÀnna lugn, glÀdje och ro.

MÀns erfarenheter och vÀrderingar av fetma och fetmakirurgi : En intervjustudie i VÀstmanlands lÀn

Bakgrund: Fetma Àr en medicinsk diagnos och mÄnga av kroppens biologiska funktioner Àr i obalans med ökad risk för följdtillstÄnd. För att motverka ohÀlsan Àr viktminskning ofta det enda alternativet. Fetmakirurgi Àr en hÄllbar viktminskningsmetod, vanligast Àr gastric bypass, med snabba lÄngsiktiga effekter pÄ följdtillstÄnd. I riket, liksom i VÀstmanlands lÀn opereras en övervÀgande majoritet kvinnor. Varför mÀn i VÀstmanland opereras i lÀgre utstrÀckning Àn kvinnor Àr okÀnt.Syfte: Studiens syfte var att erhÄlla och analysera mÀns vÀrderingar och drivkrafter bakom fetmakirurgi.

Dietistens nutritionsbehandling vid Irritable Bowel Syndrome : En enkÀtsundersökning inom primÀrvÄrd och sluten vÄrd

Inledning Irritable Bowel Syndrome (IBS) Àr en vanlig funktionell mag-tarmsjukdom. Sjukdomen har i studier visats vara socialt hÀmmande och pÄverkar livskvaliteten negativt. Irritable bowel syndrome Àr en vanlig diagnos hos dietisten och mÄlet med nutritionsbehandlingen Àr att uppnÄ ett optimalt nÀringsintag genom individuellt anpassade kostrÄd. Som dietist har man en skyldighet att jobba enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta, i kombination med att det vetenskapliga underlaget bakom nutritionsbehandling vid IBS Àr nÄgot vaga, motstridiga och dÀr nyare rön Àr pÄ vÀg att ta plats, kan leda till ett dilemma.Syftet Àr att undersöka vilken nutritionsbehandling dietister inom primÀrvÄrden och slutenvÄrden ger till patienter med IBS.Metod En webbenkÀt innehÄllande 24 frÄgor sÀndes ut till 392 svenska dietister inom primÀrvÄrd och slutenvÄrd.

?Ibland vill jag ha nÄgon som stÄr och skriker mig i örat och ibland vill jag att det ska vara knÀpptyst? : en intervjustudie om hur flickor med ADHD upplever skolan och undervisningen i Idrott och hÀlsa.

Dagens lÀrare kommer med största sannolikhet stöta pÄ elever med olika svÄrigheter, blandannat ADHD. FörstÄelse och en ökad kompetens Àr viktigt för att inkludera och anpassaundervisningen för alla. Forskning kring flickor med ADHD Àr enligt Nadeau, Littman ochQuinn (1999) bristfÀllig och pojkar fÄr mer uppmÀrksamhet Àn flickor.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur flickor med ADHD har upplevt skolsituationenoch undervisningen i Idrott och hÀlsa i grundskolan, samt hur de mÄdde i skolan. För attbesvara syftet intervjuades fyra flickor med ADHD i Äldrarna 14- 20. Resultatdelen deladesin i kategorier efter vÄr problemformulering, dÀr flickornas uttalande sammanfattades iunderrubriker.

Sjuksköterskans erfarenheter av att bemöta patienter med diagnosen hiv/aids

SAMMANFATTNINGBakgrundHumant immunbristvirus kan drabba vem som helst och om det o?verga?r till fo?rva?rvat immunbristsyndrom kan sjukdomen bli do?dlig. Stigma a?r ofta fo?rknippat med sjukdomen och uppfattas av ma?nga sjuka som skam och skuld. Sjuksko?terskan har en betydelsefull roll vid mo?tet med patienter som har denna diagnos.

Intuberade patienters upplevelser av kommunikation under vÄrdtiden pÄ IVA

Arbetet som intensivvÄrdssjuksköterska (IVA-sjuksköterska) innebÀr ofta att vÄrda patienter som av olika anledningar behandlas med respirator. Att vara intuberad medför att talförmÄgan förhindras. Det Àr svÄrt för dessa patienter att ge uttryck för sina behov och önskningar genom verbal kommunikation. De har dessutom begrÀnsad rörlighet och pÄverkad kognitiv förmÄga relaterat till diagnos och farmaka. För att kunna erbjuda intuberade patienter optimal omvÄrdnad mÄste IVA-sjuksköterskan besitta kunskap om hur kommunikationen upplevs av dessa patienter.

Hur upplever elever inom autismspektra att de har det i skolan : Elevers och skolpersonals syn pÄ inkludering och socialt samspel

Studiens syften var att skapa förstÄelse för hur elever inom autismspektra har det pÄ högstadiet samt se hur en skola organiserar sin verksamhet för elever inom autismspektra. Studien har en hermeneutisk ansats med utgÄngspunkt i ett socialkonstruktivistiskt och specialpedagogiskt perspektiv. Forskningsmetoderna var semistrukturerade intervjuer samt deltagande observationer som analyserades och resulterade i fyra teman: Elevernas upplevelse av skolan, begreppet inkludering, begreppet socialt samspel och vision. De kategorier som utkristalliserade sig under elevernas upplevelse av skolan var: att vara annorlunda, förstÄelse och kunskap hos andra, klassrumsmiljö och relationer med jÀmnÄriga och vuxna. Resultat visade att skolan har en sÀrskild ?Aspergergrupp? som leds av en speciallÀrare.

Hinder eller Superkraft? : En studie om nÄgra Ärskurs 4-6 lÀrares erfarenheter av arbetet med ADHD elever i Àmnet idrott och hÀlsa

Syftet med studien Àr att undersöka hur nÄgra verksamma lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa i Ärskurs 4-6 arbetar med elever med ADHD i idrottsundervisningen. Fokus ligger pÄ hur dessa lÀrare strukturerar upp regelgenomgÄngar, hur de arbetar för att eleverna ska följa reglerna under aktivitetens gÄng samt vilka svÄrigheter och möjligheter lÀrarna ser i arbetet med elever med ADHD. Uppsatsen ger en inblick i diagnosen ADHD och erkÀnda undervisningsstrategier för elever med ADHD. Undersökningen utgÄr frÄn en kvalitativ ansats med inriktning mot semistrukturerade intervjuer eftersom utgÄngspunkten i studien Àr lÀrares erfarenheter. Resultatet visar att majoriteten av respondenterna strukturerar upp regelgenomgÄngarna genom att samla eleverna i en ring, anvÀnda sig av korta instruktioner med en regel i taget, tillÀmpa strategin förklara-visa samt repetera reglerna.

Upplevelser av att leva med amyotrofisk lateral skleros : En sjÀlvbiografisk studie

Bakgrund: Amyotrofisk lateral skleros (ALS) Ă€r en obotlig neurologisk sjukdom som gör att nervceller dör. Det gör att muskler förtvinar och efter en tids sjukdom blir individen successivt förlamad. SĂ„ledes drabbas Ă€ven tal- samt svĂ€ljförmĂ„ga som gör det svĂ„rt att tala och Ă€ta. Sjukdomen pĂ„verkar inte den ALS-drabbades intellekt eller tankeförmĂ„ga men inverkar psykiskt till följd av konsekvenserna av att drabbas av sjukdomen. Årligen fĂ„r cirka 200 personer i Sverige diagnosen ALS som vanligen leder till döden inom tre till fem Ă„r efter diagnos.

<- FöregÄende sida 52 NÀsta sida ->