Sök:

?Ibland vill jag ha någon som står och skriker mig i örat och ibland vill jag att det ska vara knäpptyst?

en intervjustudie om hur flickor med ADHD upplever skolan och undervisningen i Idrott och hälsa.


Dagens lärare kommer med största sannolikhet stöta på elever med olika svårigheter, blandannat ADHD. Förståelse och en ökad kompetens är viktigt för att inkludera och anpassaundervisningen för alla. Forskning kring flickor med ADHD är enligt Nadeau, Littman ochQuinn (1999) bristfällig och pojkar får mer uppmärksamhet än flickor.Syftet med uppsatsen är att undersöka hur flickor med ADHD har upplevt skolsituationenoch undervisningen i Idrott och hälsa i grundskolan, samt hur de mådde i skolan. För attbesvara syftet intervjuades fyra flickor med ADHD i åldrarna 14- 20. Resultatdelen deladesin i kategorier efter vår problemformulering, där flickornas uttalande sammanfattades iunderrubriker. Dessa rubriker är diagnos, upplevt stöd i skolan, välbefinnande ochkamraternas betydelse samt undervisningen i Idrott och hälsa.Det resultat som framkommit i uppsatsen är att merparten av flickorna upplever skolan somjobbig och meningslös, fast på olika sätt. Flera av flickorna i undersökningen upplever sigsjälv som speciella, annorlunda och att de inte är som alla andra. I vår undersökning så finnervi att flickorna inte hade några motoriska svårigheter vad de själva kunde utmärka underundervisningen i Idrott och hälsa. Att vara fysiskt aktiv underlättade deraskoncentrationssvårigheter, då de fick möjlighet att komma bort från de teoretiska ämnenasom krävde stort fokus och stillasittande.

Författare

Sara Nilsson Sofie Herdmo

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Sektionen för Lärande och Miljö

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..