Sökresultat:
1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 3 av 73
Asperger syndrom: Upplevelsen av att fÄ diagnos som vuxen
Asperger Àr ett syndrom som kÀnnetecknas av genomgripande begrÀnsningar inom flera viktiga utvecklingsomrÄden; ömsesidigt socialt samspel, kommunikation samt beteende och förestÀllningsförmÄga. Asperger syndrom har sitt ursprung i den tidiga barndomen men kan medföra störst svÄrigheter först i tidigt vuxenliv. Det finns mÄnga vuxna som gÄtt genom livet utan att bli adekvat diagnostiserade. Detta har skapat onödigt lidande och en stÀndig undran över vad som Àr fel. Syftet med denna studie Àr att beskriva mÀnniskors upplevelser av att fÄ diagnosen Asperger syndrom i vuxen Älder samt hur livet blev efter diagnos.
Dyslexidiagnos pÄ gymnasiet
Ăhberg, Carina (2009). Dyslexidiagnos pĂ„ gymnasiet (Dyslexia diagnosis at upper secondary school). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LĂ€rarutbildningen, Malmö högskola. Att fĂ„ diagnos dyslexi nĂ€r man gĂ„r pĂ„ gymnasiet pĂ„verkar bĂ„de elevens studiesituation och den bild eleven har av sig sjĂ€lv. Den hĂ€r undersökningen baseras pĂ„ halvtstrukturerade intervjuer med sju elever som alla fĂ„tt diagnos dyslexi sedan de börjat pĂ„ gymnasiet.
Diagnosens dilemma
Denna studie hade som avsikt att undersöka om att fÄ en diagnos Àr en fördel eller en nackdel för individen. Vi anvÀnde oss av den kvalitativa intervjun som stöd för en undersökning. Sammanlagt genomfördes Ätta intervjuer med fyra ungdomar och deras förÀldrar, om hur diagnosbeskedet pÄverkat dem, familjen, kamrater och skolgÄng.
Resultatet pekar pÄ att en diagnos innebÀr en fördel p.g.a. att den ger en förklaring till problemen, stöd och hjÀlp i skolan, samt medför positiva förÀndringar i familjen och bland kamrater..
Total proximal hamstringsruptur - sjukvÄrdens omhÀndertagande
SyfteSyftet med denna studie var att ta reda pÄ ifall patienter med en total proximal hamstringsruptur erhöll rÀtt diagnos nÀr de sökte sjukvÄrd. Syftet var Àven att se hur vÄrden fungerade frÄn skadetillfÀllet till operation. FrÄgestÀllningar;Vilka vÄrdgivare trÀffade patienterna?Hur mÄnga vÄrdgivare trÀffade patienterna innan de erhöll rÀtt diagnos?Hur lÄng tid efter skadan fick patienterna rÀtt diagnos?Hur lÄng tid tog det frÄn skadans intrÀffande till operation?MetodEn enkÀt konstruerades och anvÀndes pÄ 26 patienter, varav 14 kvinnor. För att inkluderas i studien skulle patienterna ha genomgÄtt en operation av total hamstringstruptur i Stockholm samt genomgÄ rehabilitering pÄ Feelgood kliniken, Grev Turegatan, Stockholm.
LÀs- och skrivsvÄrigheter/dyslexi : -identifiering, ÄtgÀrder och diagnostisering
Syftet med denna studie har varit att ta reda pÄ vad som ligger till grund för de ÄtgÀrder man som pedagog vÀljer för att hjÀlpa elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter. Studien har Àven syftat till att ta reda pÄ om man som pedagog resonerar annorlunda vid val av ÄtgÀrder beroende pÄ om en elev har diagnosen dyslexi eller ej. Forskningen har bedrivits med kvalitativa metoder dÀr data har samlats in via intervjuer av pedagoger och specialpedagoger. Det vi kommit fram till Àr att det finns ett antal relativt tydliga tecken som man bör vara observant pÄ för att kunna identifiera elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter och att pedagoger i allmÀnhet tycks ha en positiv instÀllning till genomförandet av kartlÀggningar och diagnostiseringar. Det har dock framkommit att en diagnos inte har nÄgon betydelse vid val av ÄtgÀrder som pedagoger anvÀnde.
Att ligga steget före... : En studie om pedagogers erfarenheter av barn med ADHD-diagnos i förskolan
Syftet med studien Àr att undersöka förskollÀrares erfarenheter av barn med ADHD-diagnosen. Vi vill ocksÄ undersöka om olika faktorer som miljö, pedagoger och ett anpassat arbetssÀtt kan underlÀtta för individen och hur det kan pÄverka barnets vardag.  Vi vill Àven uppmÀrksamma diagnostiseringen av ADHD och vilka för- och nackdelar som kan förekomma vid tidig diagnostiering. Det för att pedagoger i förskolan ska kunna öka sin förstÄelse för diagnosen och bemöta barnen pÄ rÀtt sÀtt. Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie dÀr sju pedagoger med erfarenhet av barn med ADHD deltog.
Olika lÀrares pedagogiska strategier för elever i komplicerad lÀrandesituation : Different teachers educational strategies for pupils in special needs
Syftet med arbetet var att undersöka vilka pedagogiska strategier olika lÀrare tillÀmpar för att frÀmja elever i komplicerad lÀrandesituations sociala och kunskapsmÀssiga utveckling. Undersökningen syftade Àven till att belysa diagnosens betydelse och huruvida elevernas diagnos eller problematik pÄverkar val av ÄtgÀrd. I vÄr studie anvÀnde vi oss av en kvalitativ forskningsstrategi. Vi valde att genomföra nio intervjuer med lÀrare i den traditionella skolan och inom specialanpassade verksamheter för elever med varierande behov av sÀrskilt stöd. Resultatet visade att samtliga lÀrares pedagogiska strategi och val av ÄtgÀrd utgick frÄn ett individanpassat arbetssÀtt dÀr motivation, struktur och material var viktiga utgÄngspunkter.
ADHD DIAGNOS - VAD HĂNDER SEN? :  3 kvinnliga elevers uppfattning om stöd och hjĂ€lp inom gymnasieskolan
3 % av befolkningen har sÄ stora koncentrationssvÄrigheter eller stunder med förlorad kontroll att det benÀmns som en funktionsnedsÀttning ? ADHD. I dagens skola Àr det allt vanligare med elever som har problematik och olika diagnoser. Om en elev pÄ grund av t.ex. ADHD har svÄrigheter förvÀntas samhÀllet stÀlla upp med extra insatser.
Sjuksköterskors upplevelser av etiskt svÄra situationer vid vÄrd av patienter med palliativ diagnos: En litteraturstudie
Etiskt svÄra situationer uppstÄr mÄnga gÄnger i vÄrden av patienter med palliativ diagnos. Palliativ vÄrd beskrivs som en tidsbegrÀnsad process som vanligen bestÄr av en tidig fas som kan vara lÄng och en sen fas som Àr kort och som kan strÀcka sig frÄn nÄgra dagar upp till nÄgon mÄnad. Syftet med litteraturstudien var att beskriva sjuksköterskors upplevelser av etiskt svÄra situationer i vÄrd av patienter med palliativ diagnos. Kvalitativ innehÄllsanalys med manifest ansats anvÀndes för att analysera 14 vetenskapliga artiklar. Denna analys resulterade i fyra kategorier: Att hamna i konflikt; att kÀnna kontrollförlust och maktlöshet; att hantera betungande kÀnslor; och att ta stÀllning.
"Det Àr en diagnos men det Àr en förmÄga ocksÄ" : Upplevelsen och betydelsen av att fÄ en ADHD-diagnos hos unga kvinnor.
Studiens syfte har varit att undersöka upplevelsen och betydelsen av att fÄ en ADHD-diagnos hos unga kvinnor. Studien har haft en kvalitativ ansats och bestÄr av intervjuer med tre kvinnor i Äldrarna 24 till 30 Är som alla har fÄtt sin diagnos efter tjugo Ärs Älder. Utskrifterna frÄn dessa intervjuer har meningskoncentrerats och har analyserats utifrÄn kÀnsla av sammanhang, diagnossociologiska tankeströmningar och medikaliseringsbegreppet. De tvÄ forskningsfrÄgor som studien har Àmnat besvara har varit dels hur de intervjuade kvinnorna har upplevt att fÄ en ADHD-diagnos och dels vilken betydelse ADHD-diagnosen har haft för de intervjuade kvinnorna. Resultatet visar att kvinnorna i studien upplevde det som mestadels positivt att fÄ en ADHD-diagnos och att diagnosen har ökat deras kÀnsla av sammanhang avseende framför allt begriplighet och hanterbarhet men Àven avseende meningsfullhet.
Flickor AD/HD : en pedagogisk utmaning
Syftet med denna studie Àr att lyfta fram problematiken kring flickor med ADHD diagnos. Att utforska hur dessa kan upptÀckas samt vilka tillvÀgagÄngssÀtt man kan anvÀnda sig som pedagog för att ge dem det stöd och hjÀlp de behöver. För att kunna belysa frÄgorna kring detta Àmne genomfördes tre intervjuer med tre verksamma specialpedagoger. Intervjuerna tolkades med hjÀlp av kvalitativ metodik. Resultatet beskriver specialpedagogers syn pÄ flickor med ADHD diagnos i skolan samt lyfter fram vilka metoder specialpedagoger anvÀnder sig utav för att ge dessa flickor det stöd de behöver.
Bemötande i psykiatrin kring diagnosen - UtifrÄn ett helhets- och resiliensperspektiv
Bemötandet Àr centralt i det psykologiska arbetet. Syftet för denna studie var att undersöka pÄ vilket sÀtt som psykologer och patienter inom psykiatrisk öppenvÄrd beskrev bemötande i samband med utredning och Äterkoppling av utredning och diagnos. Den teoretiska ramen utgick ifrÄn holistisk-interaktionistisk teori, komplexitetsteori och resiliensbegreppet. Studien var en kvalitativ intervjustudie dÀr 21 djupintervjuer genomfördes, fördelade över tvÄ grupper bestÄende av psykologer respektive patienter. Urvalet var strategiskt och grupperna var icke-matchade.
Att bemöta barn med ADHD-diagnos.
De senaste Ären har statistiken för barn som fÄr diagnosen ADHD skjutit i höjden. (Danielsson 2011). I takt med att diagnoserna hos barn ökat har kraven för att fÄ extra resurs i förskolan ocksÄ ökat (Lindgren 2012). Det blir dÀrför en utmaning för pedagoger och lÀrare nÀr dessa extra resurser för barn i behov av sÀrskilt stöd blir svÄrare att fÄ i verksamheten.
UtifrÄn denna bakgrund Àr huvudsyftet med studien att undersöka vad som hÀnder i förskoleverksamheten efter att ett barn fÄtt en ADHD-diagnos.
ADHD och/eller anknytning?
Syftet med detta arbete Àr att undersöka samband mellan vuxnas anknytningsstilar och adhd. Vilken anknytningsstil Àr den mest framtrÀdande i gruppen adhd?24 personer, som har fÄtt diagnos adhd, har fyllt i enkÀt RQ-SWE. Svaren har jÀmförts med normalfördelningen av olika anknytningsmönster. Resultatet visar att förekomst av otrygg anknytning Àr betydligt högre bland vuxna personer som har fÄtt diagnos adhd.
Hur anpassar pedagoger verksamheten i förskolan efter barn i behov av sÀrskilt stöd?
Syftet med denna undersökning har varit att ta reda pÄ om och hur pedagoger anpassar verksamheten i förskolan efter barn som Àr i behov av sÀrskilt stöd. Relevant tidigare forskning samt teorier har lagts fram och anvÀnts i analys av enkÀter. Vi valde att göra en enkÀtundersökning med tio förskolechefer och 20 pedagoger. Vad vi har kommit fram till Àr att en del av respondenterna tycker att en diagnos pÄverkar resurstilldelningen medan andra tycker att en diagnos inte spelar roll. Miljön anpassas pÄ diverse sÀtt efter barnens behov, samt ett ekonomiskt perspektiv och ett pedagogiskt perspektiv Àr synligt vad gÀller ansökan om resurser.