Sök:

Sökresultat:

3855 Uppsatser om Nyhetsförmedling pć Internet - Sida 56 av 257

Nyckelharpan under 2000-talet : Ett instruments spridning och anvÀndning

I och med att nyckelharpan blivit allt populÀrare, har den spridit sig över Sverige och Àven utanför landets grÀnser. Som nyckelharpsspelman och lÀrare pÄ nyckelharpa, vÀcktes ett intresse för att undersöka hur nyckelharpans spridning ser ut under 2000-talet. Syftet Àr att fÄ vetskap om hur och till vilka nyckelharpan spridit sig och vilka nya anvÀndningsomrÄden den kommit att fÄ. Undersökningen genomfördes som litteraturstudier med jÀmförelser av litteratur nÀra knutet till ÀmnesomrÄdet. Resultatet av undersökningen visar att nyckelharpans spridning under 2000-talet frÀmst skett genom olika medier dÀr Internet spelat en framtrÀdande roll. Den globala spridningen Àr betydande med nya utövare, frÀmst i USA men Àven i flera VÀsteuropeiska lÀnder.

Mobilstudio för ShiShi TV

During the fall of 2007 Uppsala University gave the course ?Projekt DV?. As a result of this class a publishing tool for real-time media came to be ShiShi TV. The purpose of this application was to introduce a new way to reach out to people. This was done with a video player on the Internet and a second one placed in a regular mobile phone.

Undersökning & Utvinning av Smartphones : En djupgÄende analys av positionsdata

The ordinary phone of today is not the same as it was 10 years ago. We still use them tomake phone calls and to send text messages, but the ordinary phone of today has muchmore uses, it is essentially a computer. To put into context to 10 years ago, it is a verypowerful computer, capable of processing wide array of information and presenting it tothe user. Nearly every single device today has a wireless connection, which makes everyuser connectable and able to use online services and internet at any time and place.This gives the user the possibility to integrate his or hers everyday actions with socialmedia and different search functions. Being able to search the internet for persons,restaurants, public transportation and a lot more is very useful to most.

Storebror ser dig!: kartlÀggning av den personliga integriteten

Personlig integritet Àr ett viktigt begrepp i dagens samhÀlle. En orsak till detta Àr att tekniken möjliggör insamlande och bearbetning av allt mer pÄtrÀngande och detaljrik information om den enskilda individen. Syftet med forskningen var att kartlÀgga den enskilda individens uppfattning om sin personliga integritet. Vilken tjÀnst/teknik Àr acceptabel och vilken Àr alltför krÀnkande ur individens perspektiv? Var drar de grÀnsen för sin personliga integritet? TvÄ enkÀter lades ut pÄ testplats Botnia vid olika tidpunkter.

Att sticka ut i mediebruset : En studie i hur morgondagens reklam kan komma att se ut

Syftet Àr att redogöra och visa pÄ vilka strategier reklambyrÄer anvÀnder sig av i skapandet av reklam och detta leder till frÄgan hur reklambyrÄerna ser pÄ branschens framtid.Problem: Reklam har funnits lÀnge och Àr i stÀndig utveckling. Genom reklam skapas livsstilar och identiteter som har sin del i den kulturella och sociala miljö vi lever i. Hur skapas reklam och hur ser dess framtid ut?Metod: Semi-struktuerad intervju, textanalys.Resultat: Resultatet av undersökningen visar hur reklambranschen Àr under stÀndig utveckling och att den Àr en del av den tekniska utvecklingen. Det fanns en nyskapande kraft inom branschen som visade att de Àr villiga att anpassa sig efter utvecklingen.

?Pa? internet va?gar jag mer? : En studie om elever syn pa? digitala mediers roll i engelsk spra?kinla?rning.

Digital teknik och media har kommit att bli en del av samha?llet vi lever i idag. I Sverige har kommuner gjort stora satsningar na?r det ga?ller digital teknik, dock a?r det fa? skolor som lyckats integrera tekniken med la?randet pa? ett bra sa?tt. Samtidigt a?r den digitala tekniken en stor del av barn och ungdomars vardag.

Filter = censur? En enkÀtundersökning om bibliotekariers rÀtt att begrÀnsa information med hjÀlp av datorfilter.

The main purpose of this paper is to examine librarian's opinion of computer filters, to bring order in the debate on these filters and also to encourage future debate on this subject. The main problem is whether librarians themselves think they have the right to limit the public access to information on the Internet by using computer filters. We will also see how many public libraries are using filters, why they have chosen to use or not to use them, what is the librarians' opinion of filters, what rules exist regarding the use of the Internet, and finally if it is legal to use filter programs in public libraries. We have also included a short report on what filters are and how they work. This paper deals only with Swedish conditions on a number of public libraries.

Internets inverkan : En studie av internets pÄverkan pÄ gymnasieelevens klassrumsaktivitet

Studiens syfte var att bilda en fo?rsta?else fo?r hur gymnasieelever upplever och anva?nder internet under lektionstid via fo?ljande IKT-relaterade verktyg; Ba?rbar dator, stationa?r dator, mobiltelefon och surfplatta.Studiens underso?kningar har varit av sa?va?l kvalitativ som kvantitativ karakta?r. Direktobservationer i klassrumsmiljo?, intervjuer med gymnasieelever och en enka?tunderso?kningen bland gymnasieelever har i en triangula?r metoddesign inbringat data av beskrivande och fo?rklarande karakta?r.Resultatet har diskuterats gentemot teoretiska perspektiv som kategoriseras efter fo?ljande rubriker: Det sociokulturella perspektivet pa? la?rande, ungdomskultur pa? internet och mobil information & kommunikation och deras inverkan pa? tona?ringar. Centrala studier fo?r uppsatsen har varit Roger Sa?ljo?s La?rande & kulturella redskap, Alexandra Weilenmanns Doing Mobility, Simon Lindgrens (red.) Ungdomskulturer och Manfred Hofers Goal conflicts and self-regulation: A new look at pupils ? off-task behaviour in the classroom.Sammanfattningsvis kan fo?ljande slutsatser dras: Alla elever pa?verkas av internets na?rvaro i klassrummet och utarbetar da?refter strategier fo?r hur internet och IT-verktyg ska hanteras under lektionstid fo?r att na? akademiska samt icke-akademiska ma?l.

Katalog vs NĂ€tbutik ? en studie om produktpresentation av modevaror inom distanshandeln

The survey Distanshandeln idag 2005, made by the Swedish postal service, tells us that web shops started to pop up in the 1990ÂŽs and began competing with the catalogue sells in the end of the decade. Ten years ago, it was said that the web shops would take over the distance trade market. Today we know that did not happen. Internet shopping accounted for 4, 2 % of all distance shopping in Sweden last year. Our inquiry is guided by the observation that the catalogue is still in use and moreover, it seems to have changed very little from when we were kids.

Rich Internet Application Platforms : En utvÀrderingsstudie av Adobe Flex, JavaFX och HTML5

Vi lever idag i en vÀrld dÀr sprickan mellan vad som gÄr att skapa med en desktopapplikation och vad som Àr möjligt att implementera pÄ en webbsida har blivit mindre Àn nÄgonsin. För tio Är sedan var det inte möjligt att skapa avancerade affÀrssystem pÄ en webbklient, men i och med att tekniker har utvecklats och nya sprÄk har skapats har Àven nya möjligheter öppnats framför vÄra ögon. FrÄgan Àr var grÀnsen gÄr? Vad kan vi egentligen skapa med de webbramverk som finns tillgÀngliga idag. Det Àr en av frÄgorna denna rapport ska svara pÄ.Idag finns det en stor mÀngd ramverk för att utveckla sÄ kallade Rich Internet Applications, komplexa och dynamiska program som körs direkt frÄn webblÀsaren.

Informations- och beslutsprocesser inför köp av högengagemangsprodukter

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Konservatorsprogrammet15 hpInstitutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2012:21.

Offentliga rum och utsuddade identitetsbegrepp : en resa mellan det virtuella och det fysisika i tid och otid

Trough a literature study based on both philosophic and objective fact this essay is taking off in the meaning of public space. It investigates how the information society and its virtual world are affecting the idea and use of public space in the city. The city and the actual world have developed from the traditional meeting between people while the virtual world is based on flows of information. The information flow has expanded through the Information and Communication Technique (ICT). ICT covers among others Internet, mobile phones and computers.

Spelutveckling för Facebook ? frÄn koncept till produkt

Abstrakt Under vÄrt kandidatarbete arbetade vi under 20 veckor med att utveckla ett webbaserat spel riktat mot Facebook. Vi anvÀnde Agile/Scrum som projektmetod för vÄrt arbete och förÀndrade metoden och utvecklade verkyg för att effektivisera den för vÄrt syfte. Vi kom fram till att det Àr svÄrt att göra ett socialt spel och att det viktigaste i produktionen Àr att se till att det finns en tydlig koppling mellan spelarnas interaktion med varandra och den grundlÀggande spelmekaniken. Vi tappade fokus under utvecklingen och lÀrde oss den hÄrda vÀgen vikten av att planera realistiskt och börja ifrÄn grunden nÀr man utvecklar ett spel. Spelet vi skapade anvÀnder sig av slumpÀssigt genererad terrÀng, Àr skrivet i JavaScript och utspelar sig i en viktoriansk miljö. Nyckelord: Facebook, spelutveckling, webbutveckling, internet, sociala spel Abstract During our bachelor thesis we worked for 20 weeks with the development of a web-based game for Facebook. We used Agile/Scrum as our project planning method, changed the method to make it more effective for our purpose and developed tools for the method. We came to the conclusion that it's hard to make a social game and that the most important thing in the production is to make sure that there's a clear connection between the players' interaction with each other and the foundations of the game mechanics. We lost focus during the development and learned the hard way the value of planning realistically and to start from the core when developing a game. The game we created uses a random generated terrain, is written in JavaScript and takes place in a Victorian environment. Keywords: Facebook, game development, web development, internet, social games.

IPv6 : Inte lĂ€ngre frĂ„gan OM och inte sĂ„ mycket NÄR utan snarare HUR!

ProblemomrÄde: Idag har Internet blivit var mans egendom. Detta innebÀr tyvÀrr en hel del problem. Det tydligaste vi stÄr inför idag Àr att IP-adresserna hÄller pÄ att ta slut. För att bli av med problemet anvÀnds olika temporÀra lösningar ("lappningsteknik") men Àven en permanent lösning utvecklas, nÀmligen Ipv6 (Internet Protocol version 6).Det nya protokollet löser adressbristen men har Àven mÄnga andra funktioner sÄ som sÀkerhet och bÀttre routinglösningar. Vi stÀllde oss dÄ frÄgan varför har ingen övergÄng skett trots dessa fördelar.

Politiska Äsikter och attityder - hur mediepÄverkan skiljer sig mellan Àldre och yngre : En kvantitativ studie

Syftet med studien Àr att undersöka till vilken utstrÀckning mÀnniskor upplever att de pÄverkas av media i sina attityder och Äsikter kring politik, Och studera Äldersskillnader mellan Äldersgrupperna 18-25 och 65+. Vi ville Àven undersöka vilken inverkan medias politiska rapportering har pÄ respondenterna. Det gjordes en kvantitativ undersökning i form av en enkÀtstudie. EnkÀter delades ut till 104 respondenter, 52 i Äldersgruppen 18-25 och 52 i Äldersgruppen 65+. Resultatet visade att det finns vissa Älderskillnader i hur espondenterna upplever pÄverkan frÄn media i sina politiska Äsikter.

<- FöregÄende sida 56 NÀsta sida ->