Politiska åsikter och attityder - hur mediepåverkan skiljer sig mellan äldre och yngre
En kvantitativ studie
Media influencePoliticsThird - person effectAge differencesMediapåverkanPolitikThird - person effectåldersskillnader
Syftet med studien är att undersöka till vilken utsträckning människor upplever att de påverkas av media i sina attityder och åsikter kring politik, Och studera åldersskillnader mellan åldersgrupperna 18-25 och 65+. Vi ville även undersöka vilken inverkan medias politiska rapportering har på respondenterna. Det gjordes en kvantitativ undersökning i form av en enkätstudie. Enkäter delades ut till 104 respondenter, 52 i åldersgruppen 18-25 och 52 i åldersgruppen 65+. Resultatet visade att det finns vissa ålderskillnader i hur espondenterna upplever påverkan från media i sina politiska åsikter. De äldre upplever att de litar mer på TV och radio än internet medan yngre i större utsträckning litar på internet. Respondenterna visade tendenser till att uppleva att andra människor påverkas mer av media än vad de själva anser sig göra.