Sök:

Sökresultat:

3855 Uppsatser om Nyhetsförmedling pć Internet - Sida 29 av 257

Anonymitet och sprÄkbruk pÄ internet : En kvantitativ innehÄllsanalys av svenska kommentarer

Sammanfattning NĂ€that och nĂ€tmobbning Ă€r ett utbrett problem pĂ„ internet som fĂ„tt mycket medial uppmĂ€rksamhet de senaste Ă„ren. MĂ„nga gĂ„nger görs ocksĂ„ kopplingar mellan anonymiteten pĂ„ internet och förekomsten av nĂ€that och nĂ€tmobbning. Denna studie avser att undersöka hur och i vilken utstrĂ€ckning möjligheten att kommentera anonymt pĂ„ internet pĂ„verkar svenskars sprĂ„kbruk. I studien undersöks Ă€ven ifall det finns skillnader mellan de olika Ă€mnen som diskuteras samt skillnader mellan mĂ€n och kvinnors sprĂ„kbruk pĂ„ internet. Studien bygger pĂ„ hypoteser som Ă€r formulerade utefter tidigare forskning och lyder: Anonymitet bidrar till en hĂ„rdare ton och sprĂ„kbruk nĂ€r det skrivs kommentarer pĂ„ internet. Ämnet som kommenteras har en stor pĂ„verkan pĂ„ hur sprĂ„kbruket uttrycker sig och att mĂ€n tenderar att anvĂ€nda ett mer negativt och aggressivt sprĂ„kbruk Ă€n kvinnor. För att mĂ€ta svenskars sprĂ„kbruk pĂ„ internet har innehĂ„llsanalys anvĂ€nts som metod. Olika variabler har valts ut och ett kod schema har strukturerats.

Chatt : en kvalitativ studie av ungdomars och vuxnas vÀrderingar och Äsikter om chattens sociala funktion, innebörd och konsekvenser för ungdomar

The youth of today grow up with all the new ways to communicate that new technology provides. A lot of young people chat on the Internet. Adults often lack experience and knowledge about this way to communicate. This is a study of teenagers and adults values and views on teenagers online chatting. It focuses on area of use, meaning and effects on young people.

Internetvanor hos barnafödande kvinnor med typ 1 diabetes

Internet och sociala medier anvÀnds idag i stor utstrÀckning för att söka information ochför att kommunicera med andra. Detta gÀller inte minst i barnafödande Älder. Forskningvisar att kvinnor med typ 1-diabetes tillhör en riskgrupp i samband med barnafödande.Syftet var, som en del i ett större projekt (MODIAB-WEBB), att genom en nykonstrueradwebbenkÀt kartlÀgga internetanvÀndning, behov och förvÀntningar avseende informationoch kommunikation hos kvinnor i barnafödande Älder med typ 1-diabetes, samtatt utvÀrdera anvÀndbarheten av enkÀten. En pilotstudie genomfördes bland 20 kvinnormed typ 1-diabetes som fÄtt barn mellan Ären 2007 till 2009. Deskriptiv statistik anvÀndesoch analyser av datan visade att 90 % av kvinnorna anvÀnde internet för att sökainformation bÄde privat och i arbetet.

Bröstcancerdrabbade kvinnors efarenheter av kroppsuppfattning efter mastektomi

Bakgrund: Idag spelar internet en stor roll i att söka kunskap och komma i kontakt med likasinnade under en graviditet. Informationen finns tillgÀnglig dygnet runt och kan tillgÄs var som helst. Informationen ger kvinnorna en kÀnsla av kontroll och sjÀlvförtroende och den hjÀlper dem att ta beslut rörande deras graviditet. Den stora mÀngden information kan vara övervÀldigande och orsaka stress och oro. Kvinnorna önskar vÀgledning till internetsidor av hög kvalitet samt att diskutera informationen de hittar med sin barnmorska.Syfte: Syftet med studien var att kartlÀgga hur kvinnor anvÀnder internet som informationskÀlla under sin graviditet och hur det pÄverkar dem.

Det ansiktslösa samtalet : En kvalitativ studie om professionella samtal via internet

The purpose of this study was to investigate whether social counselling via chat conversations could meet the criteria for a professional conversation, and how the six social workers who were interviewed felt that it had affected the profession and the clients who are seeking their help.Communication, professionality, power, roles and regions are the key topics of this study. A hermeneutic approach has not only influenced the interviews but also the content analysis that was used to encode the results.The interviews revealed that the chat conversations was a successful tool but not entirely without difficulties. The initial contact making between the client and the social worker favours the client, since she/he remains anonymous and that was the main advantage of the method. The biggest concern however was that in the anonymity it is not possible to report cases that the social worker are obligated to. The changing of forum does not necessarily affect the professionality but due to the faceless chat conversation an entire dimension of communication disappears because the loss of body language.

Projekt Korpralen

Den hÀr rapporten grundar sig i problematiken med att kombinera TCP/IPv4 ochTCP/IPv6 med varandra. De tvÄ protokollen Àr inte kompatibla att skicka paket mellansig och bara delar av internet anvÀnder sig av, eller har stöd för, det nyare protokolletIPv6. PÄ grund av att de publika IPv4-adresserna Àr slut i vÀrlden sÄ mÄsteförr eller senare en fullstÀndig migrering ske pÄ internet. Fram till dess behövs dockmigreringsmetoder som kan hantera bÄde de Àldre och de nyare TCP/IP-protokolletsimultant.I rapporten kommer olika migreringsmetoder plockas fram dÀr fokus ligger pÄkomplexitet, alltsÄ tidsÄtgÄng för implementering. Metoderna som presenteras utgören laboration dÀr testpersoner har fÄtt utföra simulerade migreringar med de olikateknikerna för att fÄ fram tidsdata.

NĂ€tdroger : Moralisk panik eller verklig fara?

The aim of the study was to investigate whether the phenomenon of internet drugs should be considered as a moral panic or as a real danger. We have mainly focused on how society perceives young people's use of these drugs. The study is based on a qualitative approach and we have used structured interviews. The interviews were conducted with three different categories of professionals who in different ways have contact with parts of our study in their professional capacity. These are: officials, commentators, and researchers.

Lojalitet i resebranschen : En studie om hur svenska researrangörer arbetar med att skapa lojalitet och starka relationer pÄ Internet

Dagens researrango?rer mo?ts sta?ndigt av en ha?rd konkurrens pa? resemarknaden. Homogena varor och likartad marknadsfo?ring go?r det inte la?ttare da? konsumenterna blir alltmer fokuserade pa? priser. Internets uppkomst har inneburit ma?nga mo?jligheter fo?r researrango?rerna att erbjuda sina kunder en mer la?ttillga?nglig service, men har ocksa? o?kat konkurrensen ytterligare.

Mobile-first eller Desktop-first, en studie av utvecklingslösningar för responsiv web design

The thesis analyzes two different approaches towards responsive web design, Mobile-first and Desktop-first. Responsive web design is a concept for websites whose design is customised based on the screen size. The analysis is performed by collecting views on the methods and also analyzing the usage of mobile and desktop internet to create a prototype of a responsive website where both methods are beeing used.The main difference between the methods is the foundation, where one is designed for mobile and the other for desktop. The thesis indicates that Mobilef-irst gives a better result for the mobile, which unlike the computer has poor performance, smaller screen and poor internet connection, therefore an advantage for the device that needs more focus to maintain a fast response. Desktop-first does not take this opportunity, but focus instead on the computer where the performance is better, which leads to a unnoticeable difference in response time.

Elektronisk handel : med fokusering pÄ vÀrdekedjan

PÄ bara ett par Är har elektronisk handel potential att radikalt förÀndra de ekonomiska och sociala förhÄllanden i samhÀllet. Internets snabba tillvÀxt kopplar samman individer och organisationer till ett stort globalt nÀtverk som representerar enorma möjligheter. Det talas om ett nÀtverkssamhÀlle och en nÀtverksekonomi.Elektronisk handel driver företag mot att bedriva affÀrer pÄ ett fundamentalt nytt sÀtt. Behovet av att dela information i realtid ökar tillsammans med förÀndringarna i vÀrdekedjan.Syftet med studien Àr att kartlÀgga elektronisk handel i allmÀnhet. Studien fokuseras pÄ hur elektronisk handel anvÀnds för att lÀnka samman företag, stora som smÄ, frÄn rÄmaterial till konsumenten.

Att finna kÀrleken @ Internet : en studie om hur kommunikationen mellan Ätta par utvecklats frÄn det första mötet online till det första mötet offline

Purpose/aim: The purpose is to get increased knowledge about how the communication had developed from the first contact online to the first meeting in real life and even after when it had turned into a real relationship. I also wanted to know why the eight women I interviewed experienced that the Internet is a good venue to meet and develop a real relationship at and if there existed any differences between those four women who were a bit older and those four women who were young.Material/method: When the purpose with this survey stood clear I decided to use interviews as the method to find out more about my subject. I decided to do eight interviews and I contacted eight women who all found their partners online that were willing to help me and answer my interview questions. I did six of the total eight interviews through MSN Messenger and the other two through the telephone.Main results: I found out that three of the older women had used e-mail and telephone and sometimes SMS communication to find out more about their soon to be partner and after that decided to meet the other person in real life. One of the older women and all four of the younger ones had used a Community and Instant Messenger to communicate with their soon to be partner, they also used the telephone and SMS to communicate with each other but Instant Messenger was the medium that dominated in their wish to communicate.

Amning - Attityder och svÄrigheter uttryckt pÄ förÀldraforum

Background: Women are recommended to breastfeed exclusively for six month; despite this the frequency of breastfeeding duration is decreasing in Sweden. Research indicates that there is an association between attitudes towards breastfeeding and perceived difficulties and initiation and duration of breastfeeding. The aim: to study women?s attitudes to breastfeeding and their perceived difficulties with breastfeeding expressed on parent oriented websites on the Internet. Method: Data consisting of users posts corresponding to the aim of the study were collected from two parent oriented websites on the Internet.

Banner blindness : har kontexten nÄgon betydelse för banners synlighet pÄ webbsidor?

Banners Àr annonser som finns pÄ de flesta webbsidor. AnvÀndare Àr oftast ute pÄ Internet med syftet att leta efter specifik information. Vid informationsökning anvÀnds troligen ett speciellt kognitivt schema som gör att anvÀndaren undviker att fokusera pÄ banners eftersom informationen som eftersöks inte antas finnas i banners. Om en navigering pÄ Internet görs för lik en banner ser inte anvÀndaren den heller. Man kan sÀga att banner blindness Àr en tendens hos anvÀndaren av webben att ignorera banners, Àven nÀr de innehÄller information som anvÀndaren aktivt söker.

Mannes Musik : en pedagogisk plattform pa? internet

I denna projektrapport sammansta?lls arbetet med att skapa webbplatsen www.mannesmusik.com. Resultatet a?r ta?nkt att bli en hemsida som riktar sig till elever i ho?gstadiet. Syftet med projektet var att skapa en pedagogisk plattform fo?r musik pa? internet.

... och glöm inte att webba! : en fallstudie av hur nyhetspublicering pÄ Internet pÄverkar en lokaltidnings organisation

Syfte: Uppsatsens syfte Àr att beskriva och förklara hur publiceringen av nyheter pÄ Internet, i form av en Internettidning, har pÄverkat en lokal morgontidnings organisation och verksam-het. MÄlet Àr redogöra för de faktorer som bidrar till den attityd som den studerade dagstid-ningens reportrar har gentemot Internettidningen.Metod: Studien Àr en kvalitativ fallstudie dÀr intervjuer med reportrar, chefer och Internetan-svariga har anvÀnts för insamling av empiriskt material.Huvudresultat: Denna studie har visat att den studerande lokaltidningens reportrar har haft svÄrt att inkorporera nyhetspublicering till Internettidningen i sin dagliga arbetsrutin. Report-rarna har anammat en negativ attityd till den nya verksamheten och vill inte arbeta med den trots att de finner Internettidningen vara viktig och ha mÄnga möjligheter för företaget och dem sjÀlva. Resultatet visar att ledningens osÀkerhet och bristande ledning gÀllande Internet-tidningens status samt utveckling har skapat oro i organisationen och bidragit till reportrarnas instÀllning till Internettidningen, de ser den vara endast ytterliggare en arbetsuppgift. Studiens resultat pekar pÄ vikten av att tidningsledningen kommunicerar sina mÄl till organisationen och utvecklar tydliga strategier för en ny verksamhet, för att den nya produkten ska accepteras av medarbetarna och för dess eventuella framgÄng inom och utanför organisationen..

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->