Sök:

Lojalitet i resebranschen

En studie om hur svenska researrangörer arbetar med att skapa lojalitet och starka relationer på Internet


Dagens researrango?rer mo?ts sta?ndigt av en ha?rd konkurrens pa? resemarknaden. Homogena varor och likartad marknadsfo?ring go?r det inte la?ttare da? konsumenterna blir alltmer fokuserade pa? priser. Internets uppkomst har inneburit ma?nga mo?jligheter fo?r researrango?rerna att erbjuda sina kunder en mer la?ttillga?nglig service, men har ocksa? o?kat konkurrensen ytterligare. Lojaliteten a?r allma?nt la?g i resebranschen idag da? kunden har tillga?ng till mer information, ett sto?rre utbud samlat pa? ett mer la?ttillga?ngligt sa?tt och sto?rre anonymitet. Syftet med denna uppsats a?r da?rfo?r att studera hur researrango?rerna kan arbeta fo?r att o?ka lojaliteten och bygga starka relationer till sina kunder pa? Internet. Detta genom att underso?ka hur researrango?rerna idag arbetar med lojalitet och relationsbyggande pa? Internet. Fo?r denna uppsats har en kundenka?t, intervjuer med tva? researrango?rer, samt en inneha?llsanalys av fyra researrango?rers hemsidor utfo?rts, vilket har gett ba?de kvantitativa och kvalitativa inslag till materialet. Resultatet fra?n fo?religgande studie visar att researrango?rerna arbetar ha?rt fo?r att bygga relationer och pa?verka lojaliteten pa? Internet. Samtidigt visar resultatet att kunderna inte bryr sig om vem de bokar sin resa med och att pris spelar en stor roll fo?r vilken researrango?r de va?ljer att resa med. Na?got som framkommit under denna studie a?r att researrango?rerna i studien inte har na?gra utvecklade lojalitetsprogram. Att utveckla ett bra lojalitetsprogram skulle kunna vara en lo?sning fo?r att skapa fler lojala kunder och en stark relation till dem pa? Internet. 

Författare

Elin Svensson Susanna Olsson

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..