
Sökresultat:
3855 Uppsatser om Nyhetsförmedling på Internet - Sida 25 av 257
Skapa ditt digitala skyltfönster : En studie om skapandet och betydelsen av dendigitala identiteten i mediebranschen
Googling their employees and job seekers are becoming more common andin that we live our lives more and more on the internet it becomes moreimportant how we act and to think about what you publish on the internet.Each time you press a key, will leave a digital footprint behind and thereforeit?s important to know how to deal with this. The purpose was to describehow a person strategically can proceed to build an identity on the internet toget benefits in the job seeking process in the media industry and to describethe importance of the digital identity in the recruitment process in a smallertown. We?ve used a qualitative approach and made eight interviews withrecruiters from the media and also people who have built a digital identity.We?ve used Bauman?s theory about consumer society, Montoya?s eight lawsof personal branding and also theories about profiling, and communicationsplanning to analyze the material.
Synkroniserad videouppspelning över Internet
The goal with this project was to achieve real-time synchronized video playback over the Internet, or in other words, that multiple clients play the same part of a video at the same time.The result shows how it is possible to build such a protocol, that gives a user experience that the video is synchronized between computers when playing a locally stored file, stream or video delivered using progressive download. This was achieved by designing, then role playing to find weaknesses, and at last implementing the protocols to see how they work in practice. By using such a protocol, it is possible to navigate and discuss around a video in for example a telephone conference, and be sure that everybody is looking on the same picture..
Webben och äldre
 Internet har utvecklats till att bli den enskilt största källan för information och tjänster från myndigheter och företag. Webbsidor produceras dock sällan med användbarhet i fokus. Detta innebär en risk för att informationssökning och utnyttjande av tjänster försvåras eller omöjliggörs för stora grupper av befolkningen. I denna uppsats fokuseras på äldres problem med att tillgodogöra sig information via Internet på grund av syn-, koordinations- och kognitiva problem, dess bakomliggande orsaker och hur detta kan och bör åtgärdas.Sammanlagt 65 webbsidor har studerats och vi konstaterar att ingen av dessa uppfyller de krav och rekommendationer som finns för att producera användarvänliga webbsidor. Vidare konstaterar vi att de riktlinjer som World Wide Web Consortium utvecklat och som bland annat rekommenderas av Verket för förvaltningsutveckling inte ger någon garanti för att webbsidor blir mer användarvänliga.Uppsatsen avslutas med några rekommendationer för att skapa mera användarvänliga webbsidor. .
Afrika, webben och den digitala skiljelinjen
Internet är för många en självklarhet, men för andra är det ett helt outforskat
område. Fenomenet som kallas den digitala skiljelinjen innebär att det finns
stora skillnader av kunskap och infrastruktur kring internet mellan olika
regioner i världen. Att hela världen inte kan ta del av de möjligheter internet
bidrar med är problematiskt på flera sätt, inte minst att webben, som är ett
otroligt verktyg för att sprida kunskap som inte finns tillgänglig i samma grad
överallt. Finns det någonting webbutvecklare kan göra för att trotsa den
digitala skiljelinjen och leverera en stabil och användbar upplevelse? Detta
kandidatarbete undersöker vad som kan göras för att lösa många av de
svårigheter som den digitala skiljelinjen innebär för en webbapplikation.
Affärsmodeller inom E-commerce : ? Hur lyckas man som småföretagare på Internet
To start a company on the Internet is something that has appealed a lot of people during the last couple of years. Some of the companies have succeeded in their struggle but a lot of companies have failed to live out their ambition. This paper deals with the concept of e-commerce and aims to study whether or not the companies that has succeeded has made use of business models and what other factors that is important that you wont find in any written theory.The paper also aims to study the concept of business models and what a business model consists of. To be able to do this research we have interviewed three different companies that are all active in e-commerce and have survived for at least three years. Two of the companies are classical web shops that sell products to their customers and the last one is a site with articles about hardware and IT business in general.
Kundomdömens effekt på konsumenters val av återförsäljare : En kvalitativ studie om kundomdömen på svenska prisjämförelsetjänster betydelse för valet av återförsäljare på Internet
Bakgrund: E-handelsmarknaden är ständigt växande och människors konsumtionsbeteende har under senare år förändrats. Traditionellt sett är Word-of-mouth en starkt bidragande orsak till konsumenters köpbeslut och idag förekommer också WOM på Internet (eWOM). En typ av eWOM är kundomdömen på prisjämförelsetjänster och då förekomsten av dessa ständigt ökar är det intressant att undersöka hur dessa kan tänkas påverka konsumenter i deras köpbeslut. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur kundomdömen av återförsäljare på svenska prisjämförelsetjänster på Internet påverkar andra konsumenters val av återförsäljare. Genomförande: Denna studie genomförs genom insamling av kvalitativ data, dels genom fokusgrupper, dels genom intervjuer med representanter från svenska prisjämförelsetjänster.Resultat: Studien visar att kundomdömen har betydelse för konsumenters val av återförsäljare på Internet.
Upplevelser och attityder av sexuella närmanden via Internet hos ungdomar.
Sexuella närmanden som sker via nätet är dokumenterat i ett flertal studier. Dessa närmanden kan se ut på olika sätt, ofta i form av trakasserier. Anonymitet är en förutsättning för att kunna utsätta andra för sexuella närmanden. Bakom en dataskärm kan individer låtsas vara någon annan och därmed tänja på gränserna. Människor använder internet i olika syften, bland annat för att finna sexuella partners och kärlekspartners.
Det är bättre att finnas, än att inte finnas. En MFS-studie om chilenska småföretags IT-mognad
Bakgrund: IT och Internet har under de senaste åren fått en alltmer ökande betydelse och påverkar idag samhället i stor utsträckning. Chile har anammat den nya teknologin men det finns idag problem för småföretagen att identifiera sig med IT och integrera det i sina företag. Då småföretagen utgör en stor del av den chilenska ekonomin är det viktigt att dessa företag inser vilken potential IT har och på vilket sätt IT kan gynna deras verksamhet. Syfte: Syftet med vår studie är att beskriva chilenska småföretags IT-mognad och belysa småföretagens möjligheter och begränsningar att använda sig av IT. Genomförande: Studien genomfördes i Chile i november och december år 2002.
Produktivitet inom public service - det traditionella måttets roll och funktion
Med den växande internet- och mobilmarknaden harpublic service bolagen inom media följt publiken till att erbjuda sina tjänster via både internet och mobil. För Sveriges Radio har de snabbt växande marknaderna inneburit en problematik för ekonomi- och verksamhetsstyrningen. Problematiken härrör i produktivitetsmåttet, som tidigare tagit hänsyn till sändningstimmar. I och med att Sveriges Radio utöver radiosändningar idag erbjuder tjänster på internet och mobil är det svårt att beräkna företagets totala produktivitet på ett tillfredställande sätt. Syftet med denna uppsats är därför att utreda den problematik som finns med att mäta produktivitet i public service sammanhang och att formulera nya mått för att mäta produktivitet i den internetbaserade verksamheten.
E-handel med Kläder : en marknadsundersökning
ABSTRACT Purpose: The purpose of the thesis is to examine and explain which consumers who choose to, or not choose to, shop for clothes via Internet. This will give businesses, and the reader, a better understanding on the views, of customers, on E-business with clothes. Procedure: A quantitative market research has been performed through a survey. Also the gathering of the material and the analysis is done with quantitative methods. The primary sources dominate the thesis.
Riskbilder och kontroll av ungas IKT-användning: En fallstudie
The use of Internet by children and teenagers has become a special field of interest. Certain risks are associated with young peoples use of this media and national and international measures have been taken to assess and counter these risks.Library and informationscience have approached the subject of risks by looking at different software´s, so called Internet filters, that is used to control and censor the access to Internet based resources. In the USA, where public services and institutions that provide Internet resources to children and youth have started to require censorship of the Internet, a debate has arisen concerning the use of so called Internet filters.The theoretical basis of this master´s thesis is related to the conception of risk, gender and childhood. The focus of the paper lies on young peoples use of information and communication technology (ICT) and how risks associated with young peoples use of the Internet is constructed by different parties involved in supplying Internet resources. By means of a case study at a primary school in Skåne and at the company Netscan in Malmö.
Interaktion i klassrummet
I den här rapporten beskrivs hur elever mellan åtta och tolv år upplever användningen av datorn och Internet i skolan. Genom att studera användningen av Internet med hjälp av intervjuer, deltagande observationer och informella samtal har författaren i den här rapporten valt att utifrån elevernas perspektiv beskriva deras situation. Utifrån den etnografiska studie och de konstruktionistiska teorier författaren gjort utnyttjas sedan erfarenheter från utbildningstiden för att försökta skapa ett koncept om hur ett framtida klassrum skulle kunna komma att se ut. Undersökningar har gjorts om hur information, kunskaper och erfarenheter utbyts i klassrummet och vilken betydelse det har för användningen av Internet. Men även hur elevernas själva utvecklas och skapar sig ett kritiskt tänkande och att lära sig sortera, för dem, relevant information.
Revisionsplikt : Nyttan av revisionsplikten vid kreditärenden
AbstractTitle: The ?Investigator? and the ?Updater? ? new patterns of news use among young adults.Number of pages: 48Author: Anna StrinnholmTutor: Amelie HössjerCourse: Media and Communications, D- levelPeriod: Fall of 2005University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The aim of this essay is to provide an description of how daily newspaper, TV, radio and the Internet are used by young adults in order to contribute to Lennar Weibulls model ?a typology of the Swedish mediasystem from an audience perspectiv?.Method/Material: The method of gathering of empirical material has been conducted by interviewing eight people of how they use daily newspapers, TV, radio and The internet to inform themselves of the daily news. The empirical material has then been analysed by applying a two step method, of first making a summary of the interviews and secondly making a comparison with a model of Lennart Weibull ?a typology of the Swedish mediasystem from an audience perspectiv? .Main results:Two different types of ideal media users can be drawn from the empirical research, the ?Investigator? and the ?Updater?. The updater search for news to stay updated and relies on the Internet as main source of information.
Bidrar Internetanvändandet till att forma ungdomars identitet och sociala relationer?
Avsikten med denna uppsats har varit att ta reda på vilken betydelse Internet har för ungdomar vad gäller deras formande av identitet och sociala relationer. För att ta reda på vilken effekt Internet har i dessa avseenden behövde vi ta reda på hur mycket tid tonåringar tillbringar på Internet, vad de gör på Internet och hur mycket insyn vuxenvärlden har i deras Internetanvändande. Vår undersökningsgrupp är tonåringar i åldern 13-16.
Vi har bedrivit en tvådelad undersökning varav den ena delen utgjorts av en enkätundersökning och den andra delen av en fältstudie på mötesplatsen Lunarstorm. Enkäten, som innehöll frågor kring ungdomarnas Internetvanor, fylldes i av 65 högstadieelever.
Ökad tillgänglighet av musik på Internet och dess betydelse för skivbolagen: en fallstudie baserad på två skivbolag
Syftet med detta arbete var att utifrån det teknologiskifte som Internet inneburit och allmänhetens därmed ökade tillgång till musik belysa hur skivbolagens situation förändrats. En fallstudie av två skivbolag baserat på intervjuer genomfördes. Något kortfattat visar studien att ny teknologi skapat nya distributionsvägar, minskat etableringshindren till musikbranschen och minskat skivbolagens kontroll över deras produkter. Piratkopiering kan ses som ett hot mot skivbolagens verksamhet, men kan också fungera som en marknadsföringskanal för dessa. Skivbolag har med rättsliga åtgärder försökt hindra piratkopiering och fildelning, men den strategin kan ses som kortsiktig.