
Sökresultat:
3855 Uppsatser om Nyhetsförmedling pć Internet - Sida 24 av 257
Studenters förberedelser vid köp pÄ internet
E-handelns implementerande i samhÀllet har minst sagt revolutionerat konsumenters sÀtt att köpa varor, och helt förÀndrat inköpsvanor. Internet möjliggör att konsumenter har tillgÄng till ett globalt utbud av varor, som levereras direkt till köparens adress, och allt utan att konsumenten ens behöver lÀmna det egna hemmet.Vi har valt att undersöka studenter i en mellanstor svensk stad som konsumentgrupp. Studenter Àr en för oss synnerligen intressant konsumentgrupp dÄ de har unika förutsÀttningar i deras konsumtion av varor. Ung Älder, en restriktiv mÄnadsbudget och förhÄllandevis goda internetkunskaper Àr egenskaper som de flesta studenter besitter och Àr av stor betydelse vid köpprocessen som sker pÄ internet. Med detta i Ätanke har vi formulerat ett syfte för denna uppsats:Syftet med denna studie Àr att utöka vÄr förstÄelse för studenters förberedelse inför köp pÄ internet, detta kommer vi genomföra genom att undersöka studenters köpbeteende.Den studie vi skall genomföra kommer ocksÄ syfta till att utöka e-handlarens kunskap om hur konsumenternas preferenser inom förberedelseprocessen inför köp pÄ internet ser ut.Resultatet kommer att belysa problemomrÄdet och kommer sÀttas i perspektiv mot hela köpprocessen.Teorin, vilken kommer ligga till grund för analysen av vÄr studie, har vi delvis tagit ifrÄn resultaten av tidigare genomförda studier inom forskningsomrÄden.
ACTA-avtalets internetregler : Förenliga med EU:s grundlÀggande fri-och rÀttigheter?
In tune with the cross-border trade the infringement of intellectual property rights has become a growing problem in Europe and the rest of the world. In June 2008 negotiations about a new international agreement was initiated between Europe, its member states and ten other countries, which will restrict infringements of intellectual property rights. The agreement is called ACTA, which stands for Anti-Counterfeiting Trade Agreement. On January 26, 2012 the European Union (EU) and twenty-two of its twenty-seven member states signed a letter of intent to the agreement and the EU?s internal processes of the agreement began.
Banner blindness : hur webbanvÀndare undviker reklambanners
Reklam pÄ internet Àr stÀndigt ökande och mÄnga internetanvÀndare Àr negativt instÀllda till den. DÀrför har de utvecklat olika medvetna och omedvetna strategier för att undvika den nÀr de ska göra nÄgot pÄ internet. För skapare av reklam pÄ Internet kan det vara bra att kÀnna till hur reklamen undviks för att kunna bli bÀttre pÄ att skapa effektiv reklam. Denna undersökning har baserats pÄ intervjuer med vana internetanvÀndare med olika bakgrund för att fÄ reda pÄ hur de hanterar reklambanners samt en förstÄelse för hur de tÀnker. Intervjuerna föregicks av en videoinspelning dÀr försöksdeltagarna fick specifika uppgifter att utföra för att efterstrÀva ett naturligt beteende.Resultatet av undersökningen visade att banner blindness Àr ett fenomen som anvÀnds av mÄnga försöksdeltagare, bÄde pÄ ett medvetet och omedvetet plan.
Makt, Internet & MÀnniskor : En studie i hur internet kan pÄverka symboliska maktstrukturer
Syfte: Uppsatsens syfte Àr att problematisera och göra ett försök pÄ att visa pÄ varför och hur informationsspridning via internet kan gynna respektive missgynna de symboliska maktstrukturer som finns inom olika fÀlt bland Jehovas Vittnen och ex-Jehovas Vittnen.FrÄgestÀllningar: Varför har ex-Jehovas Vittnen behov av att sprida information om samfundet och sina liv och hur fungerar denna spridning?Teori: Inom teoridelen anvÀnds tvÄ teorier som har mÄnga likheter med varandra men som trots detta tillhör tvÄ, till viss del, olika tanketraditioner. Det ena Àr den sociologiska traditionen och det andra Àr den sociobiologiska traditionen. Inledningsvis presenteras sociologin dÄ denna ligger nÀrmast uppsatsens första frÄgestÀllning, för att sedan gÄ över till en teori kallad memetik.Metod: Metoddelen utgÄr ifrÄn den hermeneutiska traditionen och via denna utförs etnografiska observationer av klipp pÄ Youtube med komparativ och relationell analytisk inriktning.Resultat: Resultatet visar pÄ att den symboliska makt ett samfund som Jehovas Vittnen har över sina medlemmar, mycket vÀl kan sÀttas ur balans av att tillgÀngligheten av information med kritisk karaktÀr, sprids via internet. Det Àr relativt svÄrt för ett samfund som Jehovas Vittnen att övervaka och begrÀnsa alla individer som befinner sig inom samfundets fÀlt frÄn att komma i kontakt med exempelvis ex-Jehovas Vittnen..
?Det sade bara klick?: en studie om 15-Äriga tjejers InternetanvÀndning utifrÄn ett kÀllkritiskt perspektiv
This Masters thesis aims at investigating how 15-year old girls use the Internet, particularly on their free time, taking a source critical perspective. It includes group interviews. The main question of this thesis was whether there is a need for specific user education. The following four questions were asked: What do they do on the Internet during their free time? In what way do the girls learn how to interact with each other on the Internet? How do they relate to different types of web pages and materials from a source critical aspect? What content do they consider to be relevant in a user education? The study is mainly focused on information use and information behaviour in different contexts.
Ettor och nollor i skivbolagsbranschen : Om oberoende skivbolags förÀndrade roller i en bransch starkt pÄverkad av Internet
Föreliggande uppsats behandlar hur oberoende skivbolags roll i distributionskanalen för musik pÄverkas av Internet. Syftet Àr att studera hur oberoende skivbolags roll imusikindustrin pÄverkas dÄ musikbranschens innovationsgrad tilltar och digital musikförsÀljning ökar sin andel av den totala musikförsÀljningen. För att utreda dettahar ett antal skivbolag samt distributionsbolag intervjuats. Intervjuerna har sammanstÀllts och analyserats utifrÄn teorier om innovationer samt teorier om distributionskanaler. Resultatet pekar pÄ att skivbolagens arbetsuppgifter i allt mindre skala kommer handla om skivproduktion och istÀllet huvudsakligen beröra utveckling och marknadsföring av artister och musik.
FrÄn Traditionell handel till Elektronisk handel : med avseende pÄ Internethandel mellan specialvaruföretag och konsument.
MÀnniskan har under lÄng tid bedrivit handel med varor och tjÀnster. Genom att nya hjÀlpmedel för handel utvecklas, förÀndras handeln och dess former. Elektronisk handel kan bedrivas via Internet. Elektronisk handel via Internet medför flera fördelar, men ocksÄ nackdelar, problem, konsekvenser och risker för företag som inför/bedriver Internethandel.Det finns skilda meningar om huruvida specialvaror bör sÀljas via Internet, och om företag som tillverkar och/eller saluför denna typ av varor bör bedriva Internethandel mot konsument. En litteraturstudie och en intervjustudie har genomförts för att undersöka om det Àr lÀmpligt för specialvaruföretag att införa Internethandel mellan företag och konsument.
NÀtkrÀnkningar - Elevers erfarenheter och attityder
Titel: NÀtkrÀnkningar - Elevers erfarenheter och attityder
Författare: André Karpelius
Handledare: Gun Persson
Sammanfattning:
Bakgrund: KrÀnkningar pÄ Internet blir allt vanligare i ungdomars vardag. NÀstintill alla ungdomar idag Àger en mobiltelefon och en dator och spenderar stor del av sin fritid men Àven skoltid pÄ Internet. KrÀnkningar pÄ Internet blev ett stort samtalsÀmne under 2013, dÄ en stor skara ungdomar samlades utanför Plusgymnasiet i Göteborg för att hitta den ansvariga bakom ett konto pÄ Instagram som spridit krÀnkningar och förtal om ungdomar.
Syfte: Syftet med min studie Àr att undersöka elevers erfarenheter av nÀtkrÀnkningar samt deras attityder till krÀnkningar pÄ nÀtet. Jag vill Àven se vad eleverna har för syn pÄ skolans agerande och ansvar vid nÀtkrÀnkningar.
Metod: För att uppnÄ mitt syfte har jag genomfört en enkÀtundersökning pÄ tre skolor med olika förutsÀttningar.
Marknadsföring via internet : ett reklammedium i frammarsch eller mÀttnad?
Internet has since the beginning of the nineties gone through an enormous growth in size, and with this big increase in numbers of users, a new, lucrative advertisingmarket was created with webbased marketing. This market has grown in the same tempo, and has now reached some sort of a breakpoint. There is no doubt that internet will be a marketingmedium to count on in the future, but how will development continue to progres and what shape will it have? Will this development keep on growing in the same tempo as earlier or will we see factors that put a break on this development?With this study, I have wanted to give a picture of internet as a marketingchannel today and how it is understood by consumers, spokesmen for the bransch and branschauthoritys. Further, I have tried to give a picture of how the future could look like, judging from the data that was collected from interviews, a big poll and those written sources on the subject that are available today.To be able to give answers to my questions at issue and reach a conclusion for the partproblems that I had initially, I have made a group of interviews with spokesmen of the bransches marketing, netportal, netanalysis amongst others.
Personvalsvalda pÄ Internet Om riksdagsledamöter invalda via personvalets InternetnÀrvaro och hur dess demokratiska vÀrde
Internet Àr fullt av udda företeelser som ingen skulle kÀnna till om det inte vore för att Internets tekniska uppbyggnad skapade en ?lika för alla?-miljö. 1998 fick svenska vÀljare möjlighet att kryssmarkera bredvid en kandidat om vÀljaren ansÄg att partiet hade placerat denne för lÄngt ner pÄ partilistan. Detta i kombination med Internets potential för aktörer att göra sig hörda utan att det kostar nÄgra större summor skapar nya utrymmen i den svenska demokratin.I detta arbete tittas nÀrmare pÄ de politiker som blev invalda i riksdagen enbart tack vare personkryss i valet 2002. Jag har koncentrerat mig pÄ deras webbnÀrvaro och utreder huruvida denna uppfyller demokratiska kriterier eller ej..
TrÄdlöst campus i VÀxjö
Internet Service Providers (ISP) har pÄ senare Är etablerat ett ökat antal Wi-Fi Hotspots pÄ publika platser för att erbjuda InternettjÀnster sÄ som e-post, Web och andra Internet-baserade program, till resande anvÀndare. Exempel pÄ dessa platser Àr flygplatser, skolor, parker och stÀder. VÀxjö universitet har valt att bygga etttrÄdlöst nÀtverk pÄ campus som man ska pÄbörja under sommaren 2005. Uppsatsen tar upp detta som fallstudie för diskussion av Àmnet..
e-Förtroende : En mÀtning av aspekter som pÄverkar konsumentens förtroende vid köp av hemelektronik över Internet
E-handel mellan företag som sÀljer hemelektronik och svenska konsumenter har blivit vanligare de senaste Ären. Trots den kraftiga tillvÀxten Àr konsumenter fortfarande ifrÄgasÀttande till tryggheten med att handla över Internet. Med hjÀlp av teori har aspekter identifierats som pÄverkar konsumentens förtroende till en webbutik. Aspekterna delas in i fyra kategorier; influensbaserade faktorer, upplevelsebaserade faktorer, personlig instÀllning och erfarenhetsbaserad instÀllning. Med en kvantitativ studie har vi undersökt vilka faktorer som Àr viktiga för att konsumenten ska kÀnna förtroende till en webbutik nÀr den handlar hemelektronik.
En komplicerad balansgÄng : familjebehandlares upplevelse av sin roll i arbetet med familjer i hemmiljö
The purpose of this essay is to analyse the descriptions of young girls' experiences of internet contacts, which have led up to sexual abuse. The aim is to give additional understanding and knowledge concerning grooming.      Grooming means that somebody gets in contact with someone else with the intention of committing sexual violations at a later stage. In most cases this concerns adults who contact children. We have chosen to confine ourselves to focusing on the grooming on internet that has happened to girls. By means of thematic analyses of texts from the books Jag kÀnde mig speciell, grooming pÄ internet, 2012 and Alexandramannen, vÄr tids största nÀtsexhÀrva, 2009, we have found certain themes and linked them up with previous research-work and also theory of social psychology.
Kvinnors drivkrafter för att lÀmna en kriminell livsstil : val, uppbrott och förÀndring
The purpose of this essay is to analyse the descriptions of young girls' experiences of internet contacts, which have led up to sexual abuse. The aim is to give additional understanding and knowledge concerning grooming.      Grooming means that somebody gets in contact with someone else with the intention of committing sexual violations at a later stage. In most cases this concerns adults who contact children. We have chosen to confine ourselves to focusing on the grooming on internet that has happened to girls. By means of thematic analyses of texts from the books Jag kÀnde mig speciell, grooming pÄ internet, 2012 and Alexandramannen, vÄr tids största nÀtsexhÀrva, 2009, we have found certain themes and linked them up with previous research-work and also theory of social psychology.
Behövs anvÀndbarhet pÄ Internet? : Is usability necessary on the Internet?
Denna B-uppsats utreder begreppet anvÀndbarhet och jÀmför olika yrkeskategoriers uppfattning om anvÀndbarhet. Arbetet fokuserar pÄ anvÀndandet pÄ hemsidor. Arbetet Àr avgrÀnsat och behandlar anvÀndbarhet pÄ hemsidor och hur intervjuade yrkeskategorier resonerar kring anvÀndbarhet.Arbetet innehÄller kvalitativa intervjuer, en litteraturstudie, olika metoder för genomförande av intervjuer och resultatet frÄn intervjuerna.Resultatet visade att anvÀndbarhet Àr viktigt för att hemsidor skall anvÀndas. Vidare Àr anvÀndbarhet viktigt för att anvÀndaren skall tycka om hemsidan. En tydlig design, bra fÀrgsÀttning, enkla texter, rÀtt bilder och god struktur Àr a och o för att en anvÀndare skall Äterkomma till hemsidan.