Ökad tillgänglighet av musik på Internet och dess betydelse för skivbolagen
en fallstudie baserad på två skivbolag
MusikindustrinMusikbranschenMusikföretagSkivbolagTeknologiskifteInternetPiratkopieringFildelningFilesharingP2PDistributionskedjorUpphovsrättCopyrightMarknadsföringE-handel
Syftet med detta arbete var att utifrån det teknologiskifte som Internet inneburit och allmänhetens därmed ökade tillgång till musik belysa hur skivbolagens situation förändrats. En fallstudie av två skivbolag baserat på intervjuer genomfördes. Något kortfattat visar studien att ny teknologi skapat nya distributionsvägar, minskat etableringshindren till musikbranschen och minskat skivbolagens kontroll över deras produkter. Piratkopiering kan ses som ett hot mot skivbolagens verksamhet, men kan också fungera som en marknadsföringskanal för dessa. Skivbolag har med rättsliga åtgärder försökt hindra piratkopiering och fildelning, men den strategin kan ses som kortsiktig. En mer långsiktig strategi som växer fram bland skivbolag är utvecklandet av nya teknologier, både på egen hand och genom samarbeten med andra företag.