
Sökresultat:
3855 Uppsatser om Nyhetsförmedling pć Internet - Sida 26 av 257
Svenska sociala medietjÀnster : En studie om svenska sociala medietjÀnsters uppkomst och hur de gynnas av det svenska klimatet
AbstractTitle: Swedish social media services (A study about Swedish social media services birth andhow they benefit from the Swedish climate)Number of pages: 38Author: Robin SchwabeggerTutor: Else NygrenCourse: Media and Communication Science CPeriod: Fall 2009University: Division of Informatics and Media, Uppsala University.Purpose/Aim: To see if the Swedish advantage or interest in developing new social mediaservices and networks has anything to do with our society. With society I mean our culture,attitudes and history. Do people, especially young people, have a more positive attitudetowards the Internet and has the fact that we, as a country, were among the first to use theInternet anything to do with it.Material/Method: Data collected from books, newspapers and articles from several sites onthe internet. I?ll use the information I?ve gathered to try to find an answer to my givenproblems for the paper.
Webfarming : En studie av möjligheter och problem
För att företag skall kunna konkurrera pÄ stÀndigt förÀnderliga marknader krÀvs att de har kunskap om exempelvis kundbehov, konkurrenter och nya produkter. KÀllor till denna kunskap finns bÄde internt inom organisationer och externt i deras omgivning. BÄde de interna och externa kunskapskÀllorna Àr viktiga, men under de senaste Ären har ett allt större intresse riktats mot de externa kÀllorna, dÄ de har blivit allt viktigare för att organisationer effektivt skall kunna hantera sina affÀrsprocesser.En av de kunskapskÀllorna som ofta nÀmnts Àr Internet och den data som lagras pÄ hemsidor runt om i vÀrlden. Dock Àr det svÄrt att hitta relevant data pÄ Internet pÄ grund av dess omfattning och dynamiska karaktÀr. Det har dÀrför börjat uppkomma nya tekniker för att inhÀmta, strukturera och integrera data frÄn Internet.
Tilltro vid nyttjande av e-tjÀnster
Background: Trust has been a foundation of commerce since the very beginning. Trust can in the traditional commerce be built by face-to-face meetings, this is not possible at the Internet. Although, trust ought to be important even for the commercial business relation at the Internet and crucial for the consumer to use this communication channel. Purpose: The purpose of this master thesis is, from a consumer point of view, to study and analyse the importance of trust using e-services. Demarcation: The thesis is focusing trust using e-services, from a consumer point of view.
IT som verktyg i behandling inom barn- och ungdomspsykiatrin
Information technology is increasingly used in healthcare. New methods, such as apps and computer programs and Internet-based treatments are introduced to treat various medical diagnoses. Increased demand for help in mental illness means that it is necessary to develop alternative assessment and treatments to traditional treatments that may be offered by primary care and specialist psychiatry. Government and Local Authorities and Regions (SKL) have agreed to support, and treatment on the web is part of that development. The work is all about, and how Child and Adolescent Psychiatry ( Bup ) , use psychological e- services, and apps for the treatment of adolescents and the types of psychological e-treatments for adolescents are available in Sweden today. Methods used are interviews and literature studies, where I examined the use of computerized psychological treatments in VÀsternorrland and Stockholm County Council.
Mobil applikation eller responsiv webbplats? : En studie om vilka designaspekter som Àr viktiga vid utökning av ett söksystem pÄ Internet till en smartphone
Denna uppsats redovisar en studie i hur en söktjÀnst pÄ Internet kan kompletteras, antingen via en mobilapplikation eller genom en responsiv webbplats, för att underlÀtta anvÀndning via en smartphone. Fokus för undersökningen ligger pÄ Riksarkivets söktjÀnst Nationell ArkivDatabas (NAD) som för tillfÀllet inte Àr anpassad till mobila enheter. VÄrt mÄl Àr Àven att undersöka hur instÀllningen ser ut för applikationer och responsiva webbplatser bland anvÀndare samt hur dessa Äsikter skiljer sig mellan olika anvÀndarmÄlgrupper.Tillsammans med information frÄn tidigare forskning har en studie utförs för att undersöka för- och nackdelar mellan appar respektive responsiva webbplatser. I vÄra undersökningar har vi valt att anvÀnda oss av tvÄ datainsamlingsmetoder: en kvantitativ webbenkÀt och semistrukturerade kvalitativa intervjuer, som komplement till varandra. Totalt nio intervjuer har gjorts med tre personer ur varje Riksarkivets huvudmÄlgrupper.
Ungdomssexualitet on- och offline
Microsoft Word - Ungdomssexualitet on- och offline.docxInternet a?r en relativt ny arena fo?r ungdomar och kunskap saknas fortfarande om hur ungdomars beteende i denna nya miljo? ha?nger samman med vad de go?r i traditionella miljo?er. Syftet med fo?religgande studie a?r att underso?ka ungdomars sexuella aktiviteter online respektive offline. Materialet som analyserats kommer fra?n de tva? fo?rsta insamlingstillfa?llena i en trea?rig pa?ga?ende longitudinell underso?kning i Va?stra Go?taland.
Digital mobbning - en explorativ fallstudie med sÀrskilt fokus pÄ utredning
Stiftelsen för Internetinfrastruktur har rapporterat att anvĂ€ndningen av Internet Ă€r utbredd och placerar Sverige bland dem frĂ€msta av vĂ€rldens lĂ€nder. Ă
r 2010 hade 84 procent av den svenska befolkningen över 16 Är tillgÄng till Internet i hemmet och av dessa hade 97 procent bredband. De flitigaste InternetanvÀndarna Äterfanns inom Äldersgruppen 16-24 Är dÀr hela 92 procent uppger att de anvÀnder Internet dagligen. Utbredningen av Internet Àr i huvudsak positiv och bidrar till det gemensamma samtalet i samhÀllet. Den leder dock samtidigt till en rad nya problem som samhÀllet har att hantera.
Kundförtroende vid e-handel : En studie om att skapa och upprÀtthÄlla förtroende
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur företag bör arbeta med att skapa och upprÀtthÄlla kundförtroende över internet. För att besvara syftet undersöker vi hur företag som bedriver e- handel arbetar med att skapa och upprÀtthÄlla kundförtroende. Vi kommer Àven att undersöka huruvida detta överensstÀmmer med konsumentens uppfattning av vad de anser Àr förtroendeskapande faktorer vid e-handel..
FrÄn a till b via d h och ö : Det ickelinjÀra berÀttandet i modern tid
How do we perceive literature? In our times computer games and Internet have made us grow more comfortable to the usage of non linear storylines. But how does this apply to printed literature?In this essay, called ?From a to b through d h and o. Non linear storytelling in our time? I have focused on nonlinear literature from different time periods and I have studied novels such as James Joyce?s Ulysses as well as works by William S.
Den fysiska resebyrÄns framtid : en studie om Internets pÄverkan
ResebyrÄbranschen har kommit att förÀndras pÄ grund av utvecklingen av Internet. Idag finns resebyrÄer tillgÀngliga bÄde som fysisk resebyrÄ och pÄ Internet. Genom Internets utveckling har möjligheterna för konsumenter ökat vid bokning av resa. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur den fysiska resebyrÄns framtid kommer pÄverkas av att resebyrÄer pÄ Internet fÄr allt större plats. Syftet Àr ocksÄ att undersöka konsumenters syn pÄ resebyrÄns framtid.
Lagras reklam i minnet under informationssökning pÄ Internet?
Arbetet fokuserar pÄ frÄgan om reklam lagras i minnet under en van internetanvÀndares aktivitet pÄ en webbportal, nÀr denne inte uttryckligen söker efter reklam. Rapporten redovisar olika aspekter som kan inverka pÄ anvÀndarnas beteende vid deras interaktion med Internet. Med hjÀlp av ett förtest i enkÀtform vÀljs 30 vana internetanvÀndare ut som försökspersoner. Dessa delas upp i tvÄ lika stora grupper och utför sedan en uppgift pÄ en webbportal. Slutligen genomför de ett test som undersöker om de kommer ihÄg de fyra reklamannonser som finns pÄ webbportalen.
Den suicidala livsvÀrlden : texter om sjÀlvmord pÄ Internet
Suicidology deals a lot with taking into consideration significant symptoms, risk factors and establishing causal relationships which inevitably are very important for suicide prevention. But do we understand the suicide attempters better thereby? The aim with the study is to elucidate the meaning of the lived suicidal experience that is expressed by participants on an Internet forum. Ten participants' texts which concerned own suicidality were chosen out from this Internet forum and were analyzed and interpreted on the basis of a phenomenological hermeneutical method inspired by Ricoeur (1976). The result established twelve themes that with the aid of Heidegger (1993) and Derrida (1978, 1991) led to that the following conclusions could be drawn about the meaning of the suicidal lifeworld: suicidal concern and care in itself reduces the sense of identity, practical suicidal doing in itself reduces the world, sense of identity is more affected by the future than the present and the past, the death is escaped from through a calculating determination to have the death at one's disposal, inability to turn away from the death increases oscillating between states of emotions, the surrounding world's requirement to avoiding death becomes to a compulsion to isolate one self; and finally: to both feel anxiety in front of one self's own death and dread when escaping from it..
Utanför 50-skyltarna Turisters informationssökning
This essay focuses on tourists' information seeking. The main focus was to examine whether there is a connection between how the informants in different tourist styles the different tourist styles are presented by Eva Wolf as the tourist of recreation, action, culture, compromise, and individualism seek information to their forthcoming vacation. The result was reached through a qualitative method, where ten informants with various tourist roles were interviewed separately. The informants were chosen by personal contacts. In addition to these interviews, three representatives from the tourist industry were contacted and interviewed by e-mail.
www.magisteruppsats.com - En studie av svenska internetföretags val av domÀnnamn
VÄrt syfte med denna uppsats var att undersöka vilka faktorer, ur teorin om varumÀrkesnamn, som företag beaktar respektive försummar i valet av varumÀrkesnamn pÄ Internet.Vi har anvÀnt oss av en kvantitativ undersökning av 50 svenska företag med huvudsaklig verksamhet pÄ Internet. Undersökningen visar vilka faktorer som dessa fallföretag beaktat vid sitt domÀnnamnsval. VÄra slutsatser visade pÄ att det finns en tendens att Internetföretagens beslutunderlag Àr bristfÀllig vid val av domÀnnamn. IstÀllet grundar företagen nÀstan helt uteslutande sitt domÀnnamnsval pÄ eget kreativt tÀnkande. De högst rankade faktorerna hos vÄra fallföretag var att domÀnnamnet skulle vara lÀtt att komma ihÄg samt att det skulle vara unikt i konkurrensen.
Ungdomar, internet och risker : FörÀldrars förestÀllningar om ungdomar och internet i relation till risker och riskhantering
Ungdomar Àr idag frekventa anvÀndare av internet. I och med den höga anvÀndningen av internet bland ungdomar blir det av intresse för socialt arbete att fÄ en förstÄelse för förÀldrars förestÀllning om ungdomar och internet i relation till risker och riskhantering. Tidigare forskning rörande ungdomar, internet och risker visar att förÀldrar ser risker sÄ som att deras ungdomar möter obehagliga nÀtkontakter, pornografi samt risker gÀllande tidslÀngden spenderad online. Tidigare forskning som studerat riskhantering förÀldrar anvÀnder gÀllande ungdomar och internet visar pÄ att förÀldrar anvÀnder olika typer av strategier. Dessa Àr exempelvis samtal om anvÀndande, att anvÀnda tillsammans och vara nÀrvarande under anvÀndandet, regler i hur mycket tid online ungdomen fÄr spendera, regler i vad ungdomen fÄr göra online, övervakat anvÀndande via sÀkerhetsfilter samt kontroll av internetaktivitet efter anvÀndning.De frÄgestÀllningar studien Àmnar besvara Àr Vilka risker ser förÀldrarna gÀllande ungdomar och internet? samt Hur resonerar förÀldrarna om riskhantering gÀllande ungdomar, internet och risker? Detta görs via Ätta intervjuer med tio förÀldrar till ungdomar mellan tolv och sexton Är.