Sök:

Sökresultat:

37755 Uppsatser om Nyckelbegreppen i den här studien är Olof Palme - Sida 15 av 2517

Hur förhÄller sig företags Business Intelligence implementationer till BI-best practices

Syftet med studien var att fÄ en djupare förstÄelse och kunskap om hur matematikundervisningen kan utformas sÄ att den bemöter elever med fallenhet för matematik. Syftet var Àven att fÄ kunskap om hur arbetet med problemlösning kan gynna dessa elever. I genomförandet av studien intervjuades fem verksamma matematiklÀrare i Ärskurs 4-6. Studien belyste att undervisningen mestadels bestod av gemensamma genomgÄngar, att eleverna arbetade med nÄgot helt annat eller blev tilldelade svÄrare uppgifter. Studien belyste ocksÄ att eleverna kunde utmanas i problemlösning genom att lÀraren stÀllde högre krav pÄ dessa elevers kunskaper.

Premiepensionen : Lönar det sig att vara en aktiv sparare?

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka om avkastningen Àr högre för en aktiv premiepensionssparare Àn för en passiv premiepensionssparare. Tidsintervallet för undersökningen Àr 2001 ? 2009 och förutsÀtter att spararen bara gör ett val av fonder och sedan behÄller dessa. En viktig avgrÀnsning som görs i studien Àr att ingen hÀnsyn tas till fondavgifter eller förvaltningsavgifter. Studien genomförs med en kvantitativ metod dÄ den baseras pÄ numeriska sekundÀrdata och studien Àr av deduktiv karaktÀr eftersom utgÄngspunkten Àr i teorin och inte empirin.

Skatteverket : Praktiska problem i kontrollerna av företag

Uppsatsen avser att undersöka hur Skatteverkets kontroller av företagare gÄr till praktiskt. UtifrÄn detta ska uppsatsen utreda vilka problem som finns i det praktiska arbetet som Skatteverket gör i de olika kontrollformerna. Studien bygger pÄ en kvalitativ metod vilken valts för att fÄ en djupare förstÄelse för studieÀmnet. Det empiriska materialet till studien har samlats in med hjÀlp av intervjuer med sammanlagt fem handlÀggare pÄ Skatteverket. Material till den teoretiska referensramen har inhÀmtats frÄn relevant litteratur och sökningar i databaser.

Kunskapsbedömning i trÀningsskola : LÀrares perspektiv

Kunskapsbedömningar i trÀningsskola ska utgÄ frÄn en lÀroplan utformad specifikt för elever i trÀningsskola. Den ska utgÄ frÄn elevens förutsÀttningar. Syftet med denna studie Àr att lÄta lÀrare i trÀningsskola beskriva hur de utför kunskapsbedömningar. I studien beskriver lÀrare sitt arbete med kunskapsbedömningar i trÀningsskola. Studien beskriver ocksÄ vad lÀrare anvÀnder för verktyg och vilken betydelse de anser att kunskapsbedömningar i trÀningskola har.Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med sex lÀrare som arbetar i trÀningsskola.

LÀs- och skrivinlÀrningsmetoder : En studie i förberedande och tidig lÀs- och skrivinlÀrning.

Syftet med den hÀr studien Àr att tydliggöra och fÄ insikt i hur förskollÀrare och lÀrare kan arbeta med den förberedande och tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen i förskoleklass och skolÄr 1, samt fÄ insikt i hur samarbetet mellan förskoleklass och skolÄr 1 kan se ut pÄ de skolor dÀr studien Àr utförd. Studien Àr baserad pÄ fem intervjuer med tvÄ förskollÀrare och tre lÀrare i skolÄr 1 pÄ fyra skolor i StockholmsomrÄdet. Resultatet av studien visar att samtliga lÀrare och förskollÀrare som ingÄr i studien arbetar utifrÄn olika metoder och anpassar dem efter elevers behov, vilket Àr viktigt dÄ en metod inte bör utesluta en annan. (Frost, 2002,s 10) LÀrarnas och förskollÀrarnas val av metoder kan Àven förklaras utifrÄn vilket synsÀtt som var gÀllande under respektive lÀrares och förskollÀrares utbildningsÄr. PÄ tvÄ skolor beskriver informanterna att samarbetet mellan förskoleklass och skolÄr 1 Àr i stort sett obefintligt medan samarbetet i de Äldersintegrerade klasserna fungerade pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt..

Kultur i engelska : ? En textanalys av 3 lÀroböcker i engelska för grundskolans senare Är.

Denna studie undersöker hur kultur framstÀlls i tre lÀroböcker för elever i Ärskurs 7 i Àmnet engelska. De lÀroböcker som undersöks i studien Àr Wings Blue, HAPPY och Focus on English, endast textboken Àr analyserad inget annat material. Studien undersöks genom en textanalys med bÄde en kvantitativ och en kvalitativ metod för att kunna se förekomster av sprÄket och för att analysera texter för att ta fram det vÀsentliga innehÄllet i textens delar, i helheten och i den kontext som den ingÄr. Den teoretiska utgÄngspunkten som studien bygger pÄ Àr ett funktionellt perspektiv.Resultatet av studien visar att det Àr den amerikanska och den brittiska kulturen som har den dominerande sÀrstÀllningen i alla tre lÀroböcker. Den brittiska varianten av engelskan Àr den som föresprÄkas i böckerna och dÀr tvÄ av de tre analyserade lÀroböcker i den hÀr studien pÄvisar skillnaden mellan amerikansk och brittisk engelska i texten.

Utveckling av mobilapplikationer till Smartphone - Faktorer som pÄverkar organisationer i utvecklingsprocessen

Studien utforskar vilka faktorer som pÄverkar organisationer i utvecklandet av enmobilapplikation för Smartphone. Syftet har varit att kunna bidra med kunskaper som gördet möjligt för organisationer att i framtiden effektivisera och förbÀttrautvecklingsprocessen av mobilapplikationer. Studien Àr genomförd som en kvalitativ,induktiv och normativ studie med aktionsforskning som forskningsmetod. Relevantlitteratur har Àven studerats och studien har genomförts under ett utvecklingsprojekt av enmobilapplikation hos företaget Jula AB. FrÄgestÀllningen som studien behandlade varvilka bakomliggande faktorer Àr det som styr utvecklingen av en mobilapplikation?Slutsatserna som drogs var att organisationens instÀllning till IT/IS samverkar med dessgenerella strategi och pÄverkar valet av funktionaliteten i mobilapplikationen.

Reklamationskostnader vid distribution - en empirisk undersökning

Syftet med uppsatsen Àr att inventera uppfattningen om reklamationskostnader och deras vikt vid distribution, samt att utreda om det finns parametrar som möjliggör en inrangering av företag i olika grupper baserat pÄ vilka rutiner de har vad gÀller deras hantering av kostnadsdrivaren reklamationskostnader vid distribution. Studien Àr baserad pÄ en förstudie samt en huvudstudie. Huvudstudien bestÄr av en empirisk undersökning innehÄllandes 27 företag. Studien har en deduktiv ansats. Studiens undersökning Àr av kvalitativ karaktÀr.

Hur anvÀnds datorn i förskoleklass?

Syftet med studien Àr att försöka skapa förstÄelse för vad som motiverar elever i klassrumsarbetet. Som blivande lÀrare kÀnns det vÀsentligt att ta reda pÄ de faktorer som gör en elev motiverad. Metoden pÄ arbetet Àr en kvalitativ studie som genomförts pÄ Ätta stycken elever i Ärskurs sex, som genomgick individuella intervjuer. Studien tar upp motivation, i ett historiskt perspektiv, men Àven dagens aktuella forskning. Betydelsen av inre respektive yttre motivation nÀmns, samt hur motivation skapas.

Effekten av hÀstunderstödd aktivitet - affekt, stress och energinivÄ

Syftet med denna studie var att utifrÄn ett salutogent perspektiv undersöka om enhÀstunderstödd aktivitet med en ridterapeut kan pÄverka stress- och energinivÄ samtpositiv och negativ affekt hos individer. Studien belyser om en sÄdan aktivitet kanfungera som copingstrategi och ge stressreduktion. En utgÄngspunkt var ocksÄ att undersöka könskillnader betrÀffande stressreaktioner. I studien anvÀndes Stress- och energitest samt PANAS-test för pre- och post-mÀtningar. I studien ingick 69 respondenter, 42 kvinnor och 27 mÀn.

UtvÀrdering av systematiskt arbetsmiljöarbete pÄ byggarbetsplats

Studien innehÄller en undersökning av hur NCC bedriver sitt systematiska arbetsmiljöarbete i förhÄllande till lagstiftningen pÄ omrÄdet. I studien har en av NCCs arbetsplatser besökts och arbetsmiljön har pÄ den arbetsplatsen granskats i förhÄllande till gÀllande lag. Intervjuer och enkÀtundersökningar har utförts i samverkan med utvalda aktörer. Resultatet av studien visar att NCCs arbetsmiljöarbete i stort utförs i enlighet med Svenska lagar och föreskrifter men viss förbÀttringspotential har ocksÄ identifierats..

New Public Management : En förÀndring av offentlig sektors resursanvÀndning

Kritik har riktats mot hur landstingen anvÀnder sina resurser. Kritiken har gjort att landstingen pressats till att förÀndra sin styrning. Studien undersöker utifrÄn ett New Public Management perspektiv vilka ÄtgÀrder landstingen har vidtagit gÀllande vÄrdens inköpsprocess för att möta de ökade kraven. Studien sammanlÀnkar teorier om stordriftsfördelar med New Public Management för att undersöka om landstingets resursanvÀndning kan pÄverkas genom gemensam upphandling. Den empiriska studien bygger pÄ intervjuer frÄn tvÄ olika landsting.

KyrkogÄrdar och den hÄllbara utvecklingen med inrktning pÄ BerthÄga kyrkogÄrd i Uppsala

Den hÀr studien utgÄr ifrÄn pedagogers arbetssÀtt och syn pÄ utevistelsen i förskolan. Studienriktar in sig pÄ fördelarna som finns med utevistelse. Studien belyser utevistelsens betydelse för barns fysiska hÀlsa och lÀrande. Metoden som Àr anvÀnd i studien Àr enligt kvalitativ forskningsprincip dÀr sex olika pedagoger intervjuats. Pedagogerna i studien Àr ovetande om varandra och varandras arbetssÀtt.

Evidensbaserad planering : - en introduktion

Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer som pÄverkar ett utav de viktigaste besluten en mÀnniska tar i sitt liv, valet av yrke. Enligt tidigare forskning Àr det svÄrt att reda ut orsaksamband eftersom det Àr mÄnga olika faktorer som pÄverkar yrkesvalet, till exempel personlighet, sociala faktorer och motivation. Studien har en kvalitativ ansats och data har samlats in genom ostrukturerade intervjuer. Tolkningen har skett enligt den hermeneutiska cirkeln. Resultatet av den hÀr studien bekrÀftade till stor del tidigare forskning i att personligheten har en stor inverkan pÄ yrkesvalet.

Relationsmarknadsföring : En fallstudie av ett företag i hemelektronikbranschen

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och klarlÀgga relationsmarknadsföring som ett verktyg i ett företag inom hemelektronikbranschen, samt ta reda pÄ betydelsen av CRM, service management och relationsbildningar för företaget. Vi har valt att anvÀnda oss av det kvalitativa tillvÀgagÄngssÀttet dÀr intervjuer med företagets anstÀllda har gjorts. Studien Àr baserad utifrÄn ett abduktivt angreppssÀtt.Eftersom studien Àr kvalitativ har forskningsfrÄgorna inte kunnat besvaras med konkreta svar utan snarare bredare svar med djup som gett oss förstÄelse över hur relationsmarknadsföring, CRM, relationer och service management rent praktiskt gÄr till vÀga. Studien har visat att det förekommer relationer mellan sÀljare och kund i hemelektronikföretaget men att det inte ses som nÄgot direkt marknadsföringsverktyg. Studien har visat att de teoretiska begreppen anvÀnts praktisk sÀtt men inte i de teoretiska termerna.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->