Sök:

Kunskapsbedömning i träningsskola

Lärares perspektiv


Kunskapsbedömningar i träningsskola ska utgå från en läroplan utformad specifikt för elever i träningsskola. Den ska utgå från elevens förutsättningar. Syftet med denna studie är att låta lärare i träningsskola beskriva hur de utför kunskapsbedömningar. I studien beskriver lärare sitt arbete med kunskapsbedömningar i träningsskola. Studien beskriver också vad lärare använder för verktyg och vilken betydelse de anser att kunskapsbedömningar i träningskola har.Studien bygger på kvalitativa intervjuer med sex lärare som arbetar i träningsskola. Analysen är gjord utifrån sociokulturell teori.Resultatet av studien visar att elever i träningskola har behov av en egen läroplan. Studien visar också att formuleringar av målen i kursplanen är viktiga för att kunskapsbedömningarna ska ha så hög validitet som möjligt. Lärarna bör också ha en helhetsbild av eleven och möjlighet till ett gemensamt kommunikationssätt för att öka validiteten.

Författare

Marit Lindhe

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..