Sök:

Sökresultat:

1070 Uppsatser om Norm och avvikelse - Sida 28 av 72

Mellan raderna där normerna får fäste : En diskursanalys av tre läsläror ur ett genusperspektiv

Syftet med denna studie har varit att med en diskursanalys granska tre läsläror för årskurs 1-3ur ett genusperspektiv för att uppmärksamma hur könsnormer konstrueras och reproducerasi texten. Jag har undersökt hur karaktärerna skildras, resonerat kring hur eleverna kan påverkasav böckerna och sett om läslärorna är förenliga med läroplanen. Studien är kvalitativ med etthermeneutiskt förhållningssätt. Hirdmans teorier kring genuskontraktet, isärhållandet avkönen och hierarkin med mannen som norm, är grunden till analysen.Resultatet visar att traditionella könsnormer både konstrueras och reproduceras i läslärornastext och bild men i varierande mängd. Alla tre läsläror genomsyras av en mansnorm och dentydliga uppdelningen mellan barnen bidrar till ett upprätthållande av patriarkala strukturer.Huruvida läslärorna är förenliga med läroplanen är svårt att avgöra eftersom resultatet frånanalyserna inte är entydigt och läroplanen ger utrymme för en egen tolkning..

Att välja att inte välja: en studie i polyamori

Syftet med vår uppsats är att utifrån ett feministiskt? och queerteoretiskt perspektiv kritisktgranska tvåsamheten samt försöka förstå polyamorösa förhållanden utifrån det omgivandesamhällets normer kring relationer.Polyamori ses i den här uppsatsen som långtidsförhållanden med betoning påkänslosam involvering och intimitet, i motsats till polygami har både män och kvinnormöjlighet att ha flera partner.Vi har analyserat empirin utifrån ett feministiskt- och queerteoretisktperspektiv.Uppsatsen är kvalitativ då vi utgått ifrån fokusgruppsintervju som metod. Empirin haräven kopplats till tidigare forskning.Polyamori är en livsstil som löper en stor risk att betraktas som kontroversiell dåtvåsamhet är en mycket dominerande norm i det västerländska samhället. I analysen av vårempiri framkom två centrala teman; motstånd och att inte passa in. Vi kunde se att vårainformanter hade olika strategier för att hantera omgivningens reaktioner och förväntningar.En strategi var att förstärka de föreställningar som omgivningen har och på så sätt användasig av polyamori som en ?chockfaktor?..

Svensk normering av TROG-2 för åldrarna 6-8 år samt undersökning av sambandet mellan grammatisk språkförståelse och narrativförståelse

The purpose of this study was to collect Swedish norm data for theTest for Reception of Grammar Version 2 (TROG-2) for children aged 6;0-7;11 years. Since TROG-2 should be administered with an increasing degreeof difficulty, the study sought to determine the necessity of altering the orderof the blocks for the Swedish version of the test. An additional aim was toexamine the relationship between grammatical and narrative comprehension,the latter examined through, somewhat modified, tasks developed by Bishopand Adams (1992). 160 children from Göteborg participated. The resultsshowed that the order of the blocks needs to be altered to maintain anincreasing degree of difficulty for Swedish children.

Kan man tala om en norm utan att befästa den? : En diskursanalys i hur homosexualitet behandlas i läromedel riktade till skolans senare år.

The purpose of this essay has been to investigate the research and national initiatives regarding film and Cineliteracy in the Swedish curriculum.The results show that, after all research, national initiatives and the continual clarification from the Swedish National Agency for Education concerning film's place in the Swedish subject, the vision of students cineliteracy not at all obtain an obvious place in the curriculum.The research points out the main causes behind this result to be teachers' lack of expertise and the fact that the formal education for future teachers in the subject still upholds traditional views on the subject of Swedish.The initiative presented in this essay also show lack of continuity, lack of adequate professional development opportunities for teachers and lack of practical guidance manuals to help teachers to develop and educate their pupils in line with current research and visions. .

Specialpedagogens yrkesroll : Erfarenheter och förväntningar i förskola och fritidshem

Studiens syfte är att belysa hur pedagoger i förskola och fritidshem beskriver barn i behov av särskilt stöd och vilka uppfattningar som finns beträffande specialpedagogens yrkesroll. Studien grundar sig i en hermeneutisk-fenomenologisk forskningsansats, vilket innebär att olika personers upplevelser och berättelser är i fokus. För att tolka det empiriska materialet använder vi oss av von Wrights tolkning av Meads intersubjektivitetsteori. I den beskrivs två möjliga perspektiv att betrakta individen utifrån: punktuellt eller relationellt. Perspektivvalet får konsekvenser för bemötandet av individen.

Att sammanställa och återge behov för en systemlösning : En fallstudie av förstadiet till implementeringen av en systemlösning för material- och ekonomiplanering

Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan elevers attityder, subjektiv norm, upplevd kontroll, intentioner, rättfärdiganden, motivation samt självvärdering i relation till benägenhet att fuska eller att avstå från att fuska. The theory of planned behavior (Ajzen, 2006) har använts som teoretisk modell för en enkätundersökning med 122 elever i grundskolans årskurs 9 och i gymnasieskolans årskurser 2?3. Resultatet av studien visar att intentionen att utföra ett beteende, som i denna studie är fusk, är den viktigaste prediktorn för beteendet i fråga. I föreliggande studie har även kunnat styrkas att rättfärdigande av eget fusk har en avgörande roll vad gäller beteende och intention.

?Vi och dem?? : En kvalitativ studie av hur etnicitet skildras i åtta samtida svenska bilderböcker

The aim of this Master?s thesis is to investigate how contemporary Swedish picture-books describe ethnicity. The analysis is based upon eight books that were published during the period 1996 to 2006. The thesis is based upon a qualitative content analysis and a model of analysis that has been constructed with inspiration from Maria Nikolajeva and Pil Dahlerup and their conceptions of analyzing literature. The study?s theoretical framework is primarily based on the sociology of literature and the perspective of the society in literature.

Finnes: flata. Sökes: information. Om lesbiska, informationsbehov och ämnesbestämning av skönlitteratur.

The aim of this Masters thesis is, partly, to examine the information needs of lesbians: what discernable information needs they have, how they seek information and which information sources they use. The purpose is also to examine what part fiction plays regarding the information needs mentioned above and how fiction indexing could improve retrieval. The study is conducted through ten qualitative interviews with lesbians as well as through textual analysis. The theoretical framework includes queer theory and theory concerning information needs and uses. The results indicate that lesbians have evident information needs that mostly concern identity.

Att kommunicera och praktisera jämställdhet : En studie av förskollärares kunskaper om genus och praktiskt jämställdhetsarbete i förskolan

Syftet med undersökningen var att belysa några förskollärares kunskaper om genus samt i vilket utsträckning deras genusmedvetenhet avspeglades i förskolans praktiska arbete med jämställdhet. Ett ytterligare syfte var att undersöka hur jämställdhetsinriktat arbete kommunicerades till föräldrarna. Vi använde oss av en kvalitativ forskningsstrategi. Metoden vi valde var semistrukturerade intervjuer där åtta personer ställde upp för en personlig intervju som sedan transkriberats och analyserats. Vårt resultat visade att det fanns ett intresse kring genus och jämställdhet men att arbetet gällande detta inte genomsyrades i verksamheten.

"Är ditt pass köpt i Botkyrka?" : En kvalitativ fallstudie av Public Service digitala nyhetsrapportering om "Jakten pa? papperslo?sa"

The study examines medias impact on every day racism through Agenda Setting and Framing. Prior studies on the subject are either conducted from an American perspective, or are several years of age. In this study we highlight how todays media depicts our society and how it affects the concept of the world on an individual level. The study is a content analysis of the case study on the news stories ?The hunt for the unregistered immigrants?, which have been analyzed through critical discourse analysis.

Kjoltyg och magiska skönhetsunder: en jämförande diskursanalys av hur journalisterna på Slitz och Veckorevyn representerar kvinnan

The purpose of this study is to compare how the male journalists of the Slitz magazine and the female journalists of Veckorevyn represent the female sex. Slitz is dominated by sensual, sexy pictures of women. The texts describe the women on the basis of the journalists opinions. The women themselves do not get the same opportunities as the journalists to tell the readers who they are. Slitz magazine objectify women, they seem to be aware of it and do not hide their purpose.

Inaktuella detaljplaner

Sveriges kommuner omfattas till stora delar av äldre planer som har blivit inaktuella på grund av ändrad lagstiftning och förändrade planeringsförutsättningar. Upprättade planer gäller tills det att de ändras eller upphävs vilket gör att dessa äldre planer idag gäller som detaljplaner. Dessa inaktuella detaljplaner kan vålla problem för kommunen, bl.a. vid beslut om bygglov. Syftet med arbetet är att utreda detta problem och försöka undersöka vilka lösningar som finns och hur problemet kan förebyggas. För att kunna få svar på dessa frågor genomfördes tre olika forskningsmetoder; enkätunder-sökning, intervju samt fältobservation av detaljplaner inom Västerviks tätort.

Att bygga ett framgångsrikt varumärke : En fallstudie av H&M

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur ett starkt varumärke byggs upp. För att få svar på denna fråga har författarna valt att undersöka H&M, då de har byggt upp ett så starkt och känt varumärke. Vilka egenskaper är de främsta? Vidare vill författarna även granska vilken bild som H&M förmedlar till omvärlden och se om den överensstämmer med kundernas uppfattningar.Uppsatsen är baserad på en enkätundersökning av 120 personer i varierande ålder, från ca 20-40 års ålder. Respondenterna är av olika kön dock är majoriteten kvinnor.

?Fiona slår med en trumpinne och Rebecca sjunger kanske i mikrofonen? : Intersektionella perspektiv på språket i musikrecensioner

Uppsatsen undersöker hur topiker och bildspråk speglar och reproducerar strukturella maktrelationer genom performativa talakter i samtida recensioner av populärmusik. Materialet består av 86 recensioner som publicerades i Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet under augusti måndad år 2014. Analysen anlägger ett intersektionellt perspektiv på topiker och bildspråk som återkommer i recensionerna, för att undersöka förhållandet mellan musikalisk genreindelning och samhälleliga maktrelationer. Att anlägga ett intersektionellt analysperspektiv innebär i det här sammanhanget att undersöka hur identitets- och maktkategorierna kön, klass och ras skapar och förhåller sig till varandra. Resultatet är språkliga identitetskonstruktioner som avviker från den musikaliska genrens norm inte bara skapar utan även förstärker varandra.

Manlig styrka och kvinnlig avvikelse? : Fokusgruppsintervjuer med universitets- och högskolestudenter om deras föreställningar om offer och gärningspersoner i nära relationer

Denna uppsats bygger på tre, av mig och en annan student, genomförda fokusgruppsintervjuer. Sammanlagt intervjuades åtta personer som alla vid tidpunkten för intervjuerna var studerande vid universitet och högskolor i stockholmsområdet. Utgångspunkten är att ur ett genusteoretiskt perspektiv undersöka vilka attityder till och åsikter kring våld i heterosexuella nära relationer som framställs av intervjudeltagarna samt hur dessa i grupp, tillsammans konstruerar föreställningar om män och kvinnor som offer och gärningspersoner. Valet av fokusgruppsintervjuer som metod för kunskapssökande grundar sig i, en hos mig, konstruktivistisk syn på hur kunskap produceras. Detta innebär att jag ser på kunskap som något som skapas i interaktionen mellan människor i en viss socialt och kulturellt betingad kontext och där fokusgrupperna får anses representera en någorlunda verklighetsbaserad sådan.

<- Föregående sida 28 Nästa sida ->