Sök:

Sökresultat:

337 Uppsatser om Neuropsychic disabilities - Sida 19 av 23

Kostvanor och dess betydelse för hälsan hos kvinnor med psykisk funktionsnedsättning

Bakgrund: Ledarskapet för omvårdnaden är ett av sjuksköterskans kompetensområden och därmed en del av det dagliga arbetet. Därför är ledarskapet en viktig del av den nyutexaminerade sjuksköterskans kompetens för att säkerställa bästa möjliga omvårdnad för patienten. Detta kan upplevas som kravfyllt men också spännande.Syfte: Syftet med följande studie är att beskriva hur nyutexaminerade sjuksköterskor ser på sin arbetsledarroll inom den psykiatriska omvårdnaden.Metod: Kvalitativ ansats. Fem stycken intervjuer genomfördes med sjuksköterskor från tre olika avdelningar inom en psykiatrisk klinik. Intervjuerna gjordes med stöd av en intervjuguide med öppna frågor.Resultat: I materialet framkom fyra teman.

En granskning av Utbildningsradions program ur ett mångfaldsperspektiv : En kvantitativ innehållsanalys av 50 program för årskurser 0-3

Utbildningsradion (Swedish Educational Broadcasting Company) is a public service broadcaster with a mandate to produce and distribute educational programmes. 80% of Swedish teachers use its products either during lessons or for professional development. Utbildningsradion?s guidelines, set by the Swedish parliament and government, state that the company?s programmes should meet the interests of the country?s whole population, regardless of their background.The purpose of this study is to examine how Utbildningsradion?s products that are intended to be used in a classroom setting for ages 6 to 9 represent the variety of children that live in Sweden and thus reflect the aforementioned guidelines. The main focus of this research project was further defined to only include the company?s television programmes produced in Sweden between 2006 and 2011 that do not have social issues as the main subject.50 programmes were analyzed using quantitative content analysis and the following results were further interpreted using mainly Kydd?s and Snead?s models for discussing representation.

Att bedöma på basis av alternativa verktyg : En kvalitativ intervjustudie av hur ämneslärare i svenska beaktar användandet av alternativa verktyg vid bedömning av kunskaper hos elever i dyslektiska svårigheter

This study aims to examine the regard paid to the use of Assistive Technology (AT) when assessing the knowledge of Year 9 pupils with dyslexia in the subject Swedish. A starting point was to examine the knowledge of a group of teachers in the areas of dyslexia and AT. The issues then developed as to which AT a dyslexic pupil is allowed to use in an assessment situation and how the use of these tools affects the assessment. There was an examination of the guidelines that the teacher group can use as support when assessing the knowledge of dyslexic pupils on the basis of AT. The method used was qualitative semi-structured interviews.

Pedagogiska verktyg i arbetet för elevens motivation : En studie inom särskolan

This study was conducted at a special school for children with autism and developmental disabilities. The study consists of three interviews where pedagogues have different experiences of working with children in need of special support. The aim is to get an idea of how teachers think about working with children autism, but above all to find out what methods and educational tools that are used, and why they are used to best motivate students to a rewarding education. Sense of coherence (SOC) is a central concept and a theoretical basis of the study relating to the student to create comprehensibility, manageability and meaningfulness in life. All of these three are essential for the student to find a predictable environment.From the result shows how schools and teachers use different methods and different tools, but both have a focus to help the student find motivation in the learning process.

Grundsärskoleelevers integrering i grundskolan

Andersson, Irja. & Jönsson, Bengt. (2006) Grundsärskoleelevers integrering i grundskolan - Möjligheter och hinder. (Inclusion of students with learning disabilities in the compulsory school ? possibilities and obstacles). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med arbetet är att undersöka vilka möjligheter respektive hinder som finns när det gäller grundsärskoleelevers integrering i grundskolan samt belysa vikten av ett bra samarbete mellan de båda skolformerna som grund för en lyckad integrering. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning kring de här frågeställningarna samt visar läsaren på vikten av de båda skolformerna ska närma sig varandra. Med hjälp av intervjuer ville vi undersöka vilka möjligheter och hinder som styr grundsärskoleelevers integrering i grundskolan. Intervjuerna genomfördes i två skilda kommuner på fyra olika skolor för att upptäcka eventuella likheter och skillnader.

Optimering av bromsdetaljer i gjutstål

Background: Research has shown that people with limited hand function , and above all osteoarthritis of the thumbs , a limited task ability in daily activities. At a disabilities can be the person's identity, well-being and ability to participate in society is changing. Purpose: The purpose is, through a literature review describing occupational therapy Conservative interventions for people with osteoarthritis of the CMC 1 joint and its consequences for the performance of activities of daily living . Procedure and Analysis: The method in this study, a systematic review of scientific literature used. Database search and manual search occurred during the period from March 2014 to May 2014 .

Utveckling av ett frågeformulär för delaktighet : En pilotstudie

Background: The need for structured practice has in recent years appeared in connection with the request for a more evidence-based nursing. In psychiatric care with its complex disabilities, it is important to have methods to identify these. Research has demonstrated the importance of patient participation in nursing that has been shown to affect their mental health. It is essential to get to know how patients with mental illness are capable of involvement in their life situation. The ICF emerged as a useful theoretical framework for development of questionnaires of patient participation.Aim: The aim of the present pilotstudy was to develop and test a questionnaire for participation, based on ICF.

Ämnesövergripande undervisning i skolan

Andersson, Irja. & Jönsson, Bengt. (2006) Grundsärskoleelevers integrering i grundskolan - Möjligheter och hinder. (Inclusion of students with learning disabilities in the compulsory school ? possibilities and obstacles). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med arbetet är att undersöka vilka möjligheter respektive hinder som finns när det gäller grundsärskoleelevers integrering i grundskolan samt belysa vikten av ett bra samarbete mellan de båda skolformerna som grund för en lyckad integrering. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning kring de här frågeställningarna samt visar läsaren på vikten av de båda skolformerna ska närma sig varandra. Med hjälp av intervjuer ville vi undersöka vilka möjligheter och hinder som styr grundsärskoleelevers integrering i grundskolan. Intervjuerna genomfördes i två skilda kommuner på fyra olika skolor för att upptäcka eventuella likheter och skillnader.

Övergångarnas Dilemma : En uppsats om kvinnors underrepresentation i andelen övergångar ifrån Samhall AB till den reguljära arbetsmarknaden

With the ambitions to rehabilitate individuals with different kinds of work disabilities through work, the government owned Samhall AB has a long history as labour market measure in Sweden.To show Samhall AB its importance, the company has requirements to fulfill the goal that around 5 percent of their employees, at Samhall AB, every year shall be transferred to an employment outside the company, which is called transition. Unfortunately since this goal was introduced it also created several dilemmas. One dilemma is the long lasting female under representation in transitions from Samhall AB to the regular labour market.The essays main task is to investigate the factors behind the female under presentation in transition from Samhall AB through a genus perspective and by using quantitative and qualitative method.The main conclusions are that female under representation in transitions from Samhall AB are basically caused by structural factors. Samhall AB?s strong industrial tradition and particularly the strong segregation between female and males on the regular Swedish labour market may inhibit females in their transitions.

Konsten att ha tumme med leder: Artrostummar och ADL-konsekvenser En litteraturstudie

Background: Research has shown that people with limited hand function , and above all osteoarthritis of the thumbs , a limited task ability in daily activities. At a disabilities can be the person's identity, well-being and ability to participate in society is changing. Purpose: The purpose is, through a literature review describing occupational therapy Conservative interventions for people with osteoarthritis of the CMC 1 joint and its consequences for the performance of activities of daily living . Procedure and Analysis: The method in this study, a systematic review of scientific literature used. Database search and manual search occurred during the period from March 2014 to May 2014 .

Motvindens moderskap : en studie om moderskap och intellektuell funktionsnedsättning

The study seeks to from professionals perspectives describe and analyze the beliefs they have about women with intellectual disabilities and their pregnancy and motherhood. We will also discuss and reflect on the possible support that professionals find important for women to handle pregnancy and motherhood. The information has been gathered through interviews with five different professions that have come in contact with the audience in their work. In our material we found three distinctive perspectives: a child´s perspective, a parent´s perspective and a community perspective. From these perspectives, we could find many similarities in the informants´ perceptions, which resulted in different themes.

Så minns vi skolans ansträngningar för att vi skulle nå målen i svenska : - en kvalitativ studie av elevers erfarenheter från grundskolan

Syftet med studien är att ta del av erfarenheterna bland några elever på introduktionsprogrammet som inte nått målen för årskurs 9 i svenska i grundskolan. Studien skulle ge svar på bland annat hur eleverna upplevt skolans försök att hjälpa dem nå målen. Andra frågor som skulle besvaras var om eleverna hade egna funderingar kring vad skolan kunde ha gjort för att främja lärandet, om de känt sig inkluderade och delaktiga samt om de hade övriga erfarenheter från grundskoletiden som har varit av betydelse för dem. En kvalitativ metod användes och genom livsberättelser framkom de vuxna informanternas erfarenheter. Två intervjuer genomfördes med de tre deltagarna.

Matematiksvårigheter i vardagen : elevers syn på hur de hanterar sin vardag utifrån sina matematiksvårigheter

Syftet med arbetet var att åskådliggöra innebörden av att vara i matematiksvårigheter och elevers syn på hur de hanterar sin vardag. Undersökningen utgår från ett elevperspektiv och ambitionen var att elevens egna tankar och känslor skulle komma fram. Jag har använt mig av en kvalitativ ansats med observationer och semistandardiserade intervjuer. För alla eleverna i studien påverkas vardagen och skolan av att de har svårigheter i matematik. Det är allt från att planera sina fritidsaktiviteter till att veta när ett arbete i skolan ska vara inlämnat.

Samverkan på lika villkor? : En studie om professionellas upplevelser av samverkan mellan två verksamheter som arbetar med personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Syftet med studien är att studera de professionellas upplevelser av vilka förutsättningar som finns för samverkan i arbetet med personer  med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. De professionella arbetar inom två verksamheter som befinner sig i skilda organisationer och samverkar kring målgruppen. Metoden vi använt är en kvalitativ forskningsintervju. Informanterna består av sex professionella som arbetar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Resultatet har analyserats med hjälp av nyinstitutionella organisationsteorin, begreppen verksamhetsdomän, integration, profession, handlingsutrymme och med hjälp av litteratur från kunskapsöversikten och bakgrundskapitlet.De slutsatser vi kan dra av resultatet är: Samverkansprocessen fungerar bra och är väl integrerad mellan de två studerade organisationerna.Samverkan är uppbyggd utifrån gemensamt uppsatta mål och tydliga roll- och ansvarsområden.Förutsättningar för samverkan är tillräckliga resurser, samverkansforum, drivkraft, förståelse och ett personligt engagemang. Samtliga professioner/yrkesgrupper är betydelsefulla i arbetet med personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och de professioner/yrkesgrupper som har det medicinska ansvaret har en högre och mer dominerande roll.Case Management skulle kunna skapa bättre förutsättningar för samverkan mellan de två organisationerna, då arbetsmodellen skapar bättre möjligheter för professionerna/yrkesgrupperna att kommunicera kring enskilda individer.Samverkan kring målgruppen är viktig då individerna har komplexa behov och ett sammanhållet stöd är en förutsättning för att individernas behov ska tillgodoses på bästa sätt.

Läsförmågans faktorer och deras bidrag till läsning : En jämförelse mellan barn med olika nivå av läsförmåga, utifrån The Simple View of Reading

The simple view of reading is a theory in which reading is divided into decoding and linguistic comprehension. The theory has been used to explain and to subgroup reading disabilities. Research has also investigated if additional factors are of relevance to reading. In the present study, decoding was divided into the factors orthographic decoding and phonological decoding, while comprehension was divided into word comprehension and grammatical comprehension. The purpose was to analyze these factors and their contribution to reading ability in children in fourth grade: one group with reading difficulties (n=36) and one group with typical reading ability (n=36).

<- Föregående sida 19 Nästa sida ->