Grundsärskoleelevers integrering i grundskolan
Andersson, Irja. & Jönsson, Bengt. (2006) Grundsärskoleelevers integrering i
grundskolan - Möjligheter och hinder. (Inclusion of students with learning
disabilities in the compulsory school ? possibilities and obstacles).
Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning,
Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Syftet med arbetet är att undersöka vilka möjligheter respektive hinder som
finns när det gäller grundsärskoleelevers integrering i grundskolan samt belysa
vikten av ett bra samarbete mellan de båda skolformerna som grund för en
lyckad integrering.
Arbetet ger en översikt av tidigare forskning kring de här frågeställningarna
samt visar läsaren på vikten av de båda skolformerna ska närma sig varandra.
Med hjälp av intervjuer ville vi undersöka vilka möjligheter och hinder som styr
grundsärskoleelevers integrering i grundskolan.
Intervjuerna genomfördes i två skilda kommuner på fyra olika skolor för att
upptäcka eventuella likheter och skillnader. Vi fick både förväntade och
förvånande svar men anser att våra frågeställningar besvarades. Ingen skola är
den andra lik och det är uppenbart att varje skola måste utveckla
integreringsarbetet utifrån sina egna unika förutsättningar.
Sammanfattningsvis pekar resultaten på att en rad olika möjligheter och hinder
styr integreringen och samarbetet mellan de båda skolformerna.
Olika skolor har olika förutsättningar att genomföra ett integreringsarbete.
Utifrån våra resultat var det möjligt för oss att utarbeta ett förslag till underlag
till en handlingsplan vid grundsärskolelevers integrering i grundskolan.