Sökresultat:
316 Uppsatser om Nation - Sida 4 av 22
Den svenska identiteten - en delstatlig organisations definition och konstruktion
Vårt syfte med detta examensarbete är att utveckla bättre förståelse för vilken bild av svenskhet NSU förmedlar samt problematisera användandet av varumärkesteorier på kulturella och politiska fenomen som länder och Nationer. Vid val av tillvägagångssätt har vi utgått ifrån en abduktiv ansats, där vår primära källa har varit en kvalitativ dokumentstudie över offentligt material publicerat av NSU samt material relaterat till detta. Det empiriska materialet har sedan analyserats utifrån kritisk teori genom negationer. Inledningsvis förklaras teorin om Nation branding vilken ger en förståelse för hur varumärkesteorier kan appliceras på Nationer. Därefter förklarar vi de två varumärkesidentitetsteorierna Identitetsprisma och Identitetsstruktur, vilka senare i arbetet integreras med varandra.
Saddam Hussein och Gustav Vasa - landsfäder eller tyranner?
I denna uppsats kommer vi att behandla frågan om huruvida Gustav Vasa och Saddam Hussein kan anses vara landsfäder eller tyranner. Det finns mer eller mindre identiska strukturer vad gäller likheter mellan Vasa och Hussein som ledare och person. Likheterna yttrar sig i formen av ledarskap och strävan efter att bilda en stark Nation, samt deras ambition att framstå som en stark symbol för makten. Men skillnaden mellan Vasa och Hussein är att det gjordes under olika historiska, sociala och politiska premisser. I Sverige fanns det en stark tro på att förändra Sverige från flera löst sammanhängande landskap till en stark enad Nation.
Varumärket Sverige : En medveten variabel i företagets varumärkesstrategi? En jämförande studie av två svenska företag.
In these days of globalization, with a higher level of openness and interaction over geographical, cultural and economical borders, the importance of the company?s intangible asset, its brand, is gaining importance as a differentiating factor. Building a strong brand and the emphasis on strategic brand management is something that before was given less attention in firms but today we can see a general increase in awareness and relative emphasis in the strategic work of companies.Countries as brands: Is it possible to consider a Nation or a country as a brand the same way you consider a product? Well, looking in to the subject it seems to be a rather complex matter and there are many questions to be asked and answer. Nations around the globe are indeed marketing and positioning themselves for several purposes.
Allianspolitik i en stat med stat-till-nation obalans : ?Turkiets politik gentemot Kurdistanregionen i Irak och det kurdiska självstyret i Syrien?
Alliansbildningsbeteende är ett viktigt och intressant ämne inom interNationell politik och i interNationella relationer. Enligt den traditionella maktbalansteorin allierar sig stater med andra stater för att balansera mot externa hot. I Steven R. Davids ?omnibalancing-teori? hävdas däremot att statsledare i tredjevärlden allierar sig med stater för att bekämpa interna hot. I föreliggande examensarbete, som är en fallstudie, är ambitionen att visa att turkiska republikens relation med Kurdistanregionen i Irak är ett fall av ?omnibalancering? såtillvida att Turkiet därigenom söker hålla den kurdiska rörelsen på hemmaplan i schack.
"Vi är ju inget museum!" En undersökning av Uppsala studentnationers kulturarvshantering
The thesis investigates how Uppsala University student Nations steward their cultural heritage. The survey targets how student Nations manage their cultural heritage, what financial priority they give it, their attitude towards it, and their awareness of it.A qualitative study of semi-structured interviews with representatives from 11 out of 13 student Nations in Uppsala was implemented. The theoretical framework is based on the theory of David Lowenthal on the importance of cultural heritage, Susan Pearce?s theory on collecting, and Pierre Bourdieu?s theory on cultural capital. To investigate the importance of cultural objects theories by Ivo Maroevi?, Annette Weiner, and Igor Kopytoff was applied.The survey shows that stewardship of cultural heritage at Uppsala student Nations is poor and in need of reform.
Företagskulturers unikhet : En jämförelse av två företagskulturer
Företagskulturer är något som intresserat både forskare och chefer inom företagsvärlden i många år. Kulturen inom en organisation kan göra företaget mer effektivt, motivera personal och underlätta kommunikation. Dock går vissa tankebanor kring företagskulturer isär. Vissa forskare menar att varje företag har en unik kultur med en helt egen uppsättning normer och värderingar. KombiNationen av olika människor i organisationen och företagets unika historia bildar en kultur som blir helt egen och därmed olika andra företags kulturer.
Identitetsprocesser bland kurder i Sverige : En jämförande intervjustudie mellan första och andra generationens nysvenska kurder
The purpose of this paper is to study the processes of identity and feelings of connectedness among first and second generation of Kurds in the Swedish society.In previous research I assumed that this sense of belonging to a Nation includes identity and language. As regards the theory part, I have chosen to use a number of studies to elucidate this issue. The theories used in the study focuses primarily on the understanding of identity. Identity in this context can include linguistic, religious, cultural acts, even Nationality or that claiming membership to a particular group.I have implemented twenty-four depth interviews with first and second generation of Kurds in the ages 21?58.
Historiebruk i Japan : skapandet av ett dominerande kulturellt minne rörande krigsbrott under andra världskriget: Nanjingmassakern och Comfort Women
The aim of this study has been to, through a couple of chosen theories, examine in what way Japan as a Nation can be said to have dealt with its dark past - concerning their crimes of war just before and during World War II. To do so, I have placed two chosen war crimes, namely the Nanjing Massacre and the matter of the Comfort Women, in the context of remembrance and commemorating of war, through different kinds of aspects. Those aspects are: the textbook conflict, official apologies, ruthless/unnecessary comments, and visits and commemorations at the Yasukuni shrine.I have found during this study that the Nation of Japan has not been able to generate a broadly accepted dominant cultural memory of the war. Henceforth a couple of rival cultural memories are competing and becoming an issue of National division rather than National unity. I have come to the knowledge that there are both domestic and interNational political factors at play, resulting in this division..
Studentens lyckliga dar : Om representationen av upsaliensiskt studentliv på 1860- och 1870-talen i memoarer
The purpose of this Masters thesis is to examine the representation of student life in Uppsala in the 1860s and 1870s in memoirs. This purpose is achieved by contextualising the memoirs in two different analyses. In the first, the representation of student life in the memoirs is compared to that in another literary genre, the university novel, and it is found that the two representational forms paint completely contradictory pictures, where in the novels the higher education is depicted as rotten and in dire need of reformation, whereas in the memoirs the system, albeit somewhat flawed, works. The memoirs and the novels thus seem to be competing systems of representation, created in different discourses, wherein the purpose and nature of higher education widely differed. In the second analysis, the examiNation of the memoirs is based on research concerning the Nation building process in Sweden during the 19th century.
Spanjorer är vi allihopa? : En kvalitativ studie av hur spanska och katalanska tidningar identifierar Kataloniens självständighetsprocess.
The Catalan movement of Independence is a well debated subject in Spanish news for the last decade. This thesis aims to examine what kind of identityarguments that spanish versus catalan newspapers make about the independence movement, in relation to Nationalism and National identity. This is to deeper the understanding about the current complex situation in the Iberian Peninsula. The research shows that identityarguments about the independence movement presented by catalonian newspapers clearly put focus on identifying the ethnic and cultural reasons for the growing Nationalism in the region, as well as discussing the political possibilities and obstacles of a sovereign Catalonia. In comparison, the identityarguments presented by spanish newspapers has another view of the situation, where the political aspect of the Nationalistic catalan movement, identify the process as defying the Spanish Constitution and challenging the traditional historic unity of Spain.
Från nation till stat - en studie av Kataloniens strävan efter ett ökat självstyre
Runt om i världen pågår krig, konflikter och tvister, som grundar sig i problem som har uppstått till följd av människors missnöje när det gäller dragningar av statsgränser. Det är gränser som vanligtvis inte harmoniserar med Nationers etnicitet och utbredning, vilket kan leda till att en matchningsproblematik mellan stat och Nation växer fram. I november år 2012 hölls ett tidigarelagt parlamentsval i regionen Katalonien i Spanien, ett parlamentsval som indirekt kom att ses som en folkomröstning där de katalanska invånarna röstade för eller emot ett självständigt Katalonien. Syftet med den här uppsatsen har varit att visa på konsekvenser som detta val fick för Spanien och dess regioner, men också att utreda Kataloniens politiskgeografiska möjligheter att bryta sig loss från sin moderstat Spanien och bilda en självständig stat.Katalonien har i uppsatsen utgjort en fallstudie vars händelseförlopp och självständighetsprocess kan appliceras på andra regioner och Nationer som befinner sig i en liknande situation. Uppsatsens undersökning utgörs främst av litteraturstudier där Kataloniens och Spaniens geografiska och historiska bakgrunder har beskrivits och jämförts med andra Nationer inom Europa.
Konsten att åsidosätta betraktarens misstro : En studie i befrämjandet av spelupplevelsen under den grafiska expandering i detaljnivå som gjordes inför marknadsförandet av spelet Frontline Nation
Arbetet innefattar en studie baserad på det grafiska verk som slutfördes på Colossai Studios 2007 som var ett förstadie till en kommande filmsekvens som skulle användas inför marknadsföringen av spelet Frontline Nation. Genom den expandering i detaljnivå som genomfördes mot spelets fotorealistiska stil studeras grafikens relation till spelupplevelsen utifrån begreppet the suspension of disbelief. Inom ett teoretiskt ramverk av spel- , design- och mediestudier analyseras verket och dess skapandeprocess för att slutligen mynna ut i en diskussion om hur expanderingen kan utföras med hänsyn tagen till en potentiell betraktares suspension of disbelief. Analysen leder slutligen fram till ett antal angreppssätt där kontentan är att vi kan underlätta betraktarens suspension of disbelief genom medvetna val att hålla grafiken trogen till verkligheten, fotografiska konventioner, förstärkande referenspunkter samt en sanningspräglad helhet. Angreppssätten kan med fördel användas inför framtida grafiska expanderingar mot en fotorealistisk stil där spelupplevelsen beaktas eller som språngbräde till framtida forskning..
Nationella visioner och lokala erfarenheter : En kvalitativ studie av den officiella språkpolitiken i Namibia
Sedan Namibias självständighet 1990 är engelska landets officiella- och dominerande undervisningsspråk. Den officiella språkpolitikens mål är att skapa en enad Nation genom engelskan som officiellt språk. Tidigare forskning visar emellertid att språksituationen i landet är mycket komplex. Möjliggörs eller begränsas individens vardag med engelska som officiellt språk? Hur upplevs den officiella visionen om en enad befolkning i det lokala rummet? I min studie lyfter jag fram hur den officiella språkpolitiken kan upplevas i vardagen.
Ekonomiska sanktioner ur ett sjömaktsteoretiskt perspektiv
Fleets have the ability to affect an adversary?s use of the seas for transportation. Nations have in numerous occasions exercised this power in order to ravage their opponent?s trade in times of conflict with the purpose of diminishing their military might. Great naval thinkers like Mahan and Corbett have described this use of seapower during conflicts in great depth but theories regarding the use of seapower to affect a Nation?s peacetime economy in order to achieve limited political goals is lacking.
Nationella stereotyper i reklam
AbstractBackground: Countries can be seen as brands (Nation brands) with brand values that transmitto the country?s products. Country-of-origin (COO), the brands Nationality, links the productto an associative network of cultural shared National stereotypes. Through associating thebrand with a country or a region, the credibility of the brand can increase and strengthen thebrand. Therefore COO is used in marketing to position a brand.Purpose: The purpose of this study is to examine how luxury fashion brands communicatetheir National identity through analyzing their advertising.