Sök:

Den svenska identiteten - en delstatlig organisations definition och konstruktion


Vårt syfte med detta examensarbete är att utveckla bättre förståelse för vilken bild av svenskhet NSU förmedlar samt problematisera användandet av varumärkesteorier på kulturella och politiska fenomen som länder och nationer. Vid val av tillvägagångssätt har vi utgått ifrån en abduktiv ansats, där vår primära källa har varit en kvalitativ dokumentstudie över offentligt material publicerat av NSU samt material relaterat till detta. Det empiriska materialet har sedan analyserats utifrån kritisk teori genom negationer. Inledningsvis förklaras teorin om Nation branding vilken ger en förståelse för hur varumärkesteorier kan appliceras på nationer. Därefter förklarar vi de två varumärkesidentitetsteorierna Identitetsprisma och Identitetsstruktur, vilka senare i arbetet integreras med varandra. I empiri- och analysdelen presenteras och analyseras den information vi har samlat in genom vår datainsamlingsmetod. Detta görs utifrån strukturen i Identitetsprisman. Efter genomförandet av denna studie kan vi konstatera att den svenska identitet NSU vill förmedla genom sitt varumärkesbyggande saknar mycket av det som är karakteristiskt för Sverige.

Författare

Charlotte Hoffstedt Elisabet Welinder Amelie Hedenstierna

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..