Sök:

Sökresultat:

767 Uppsatser om Narrativ innehćllsanalys - Sida 9 av 52

?NÀr man blir van med det ovana sÄ Àr det liksom inget mÀrkligt.? ? En narrativ studie om att vara Àldre och transperson.

Studien undersöker hur Àldre transpersoner förhÄllit sig till sin transidentitet genom livet med avstamp i deras unika livsberÀttelser. Syftet blir dÀrför att med hjÀlp av narrativ metod undersöka hur Àldre transpersoners livsvillkor ser ut idag. Det saknas ett tydligt HBTQ perspektiv och framförallt ett perspektiv pÄ Àldre transpersoners livsvillkor inom den gerontologiska forskningen . Enligt socialtjÀnstlagens femte kapitel om sÀrskilda bestÀmmelser för olika grupper (SFS 2001:453) ska Àldreomsorgen vara insats i Àldre personers levnadsförhÄllanden för att tillgodose en god omsorg och studiens syfte Àr att ge en kvalitativ inblick i Àldre transpersoners levnadsförhÄllanden med narrativ metod. BerÀttelsen Àr fokus och ses som skapad i en interpersonell kontext mellan författare och informant.

Ingen saga utan hjÀlte : en kvalitativ innehÄllsanalys av spelet Shenmue II

Ingen saga utan hjÀlte - en kvalitativ innehÄllsanalys av spelet Shenmue II Syftet med denna uppsats Àr att undersöka berÀttelsens struktur i Shenmue II samt karaktÀrernas funktion för berÀttelsens drivkraft. Ett bakomliggande syfte Àr att undersökningen skall underbygga vÄr Äsikt om att datorspel kan vara berÀttande och sÄledes möjliga att studera med narratologiska verktyg. VÄra frÄgestÀllningar Àr; Hur ser berÀttelsens struktur ut i Shenmue II? Vilken funktion fÄr karaktÀrerna för berÀttelsens drivkraft i datorspelet Shenmue II? Vi anvÀnder oss av en kvalitativ innehÄllsanalys och vi har valt att kombinera tvÄ olika typer av innehÄllsanalyser; den strukturalistiska och den narratologiska. VÄra teorier Àr till stor del en utgÄngspunkt och analysmetod för vÄr undersökning.

Genus i r?tten

Studiens syfte ?r att unders?ka hur k?nskonstruktioner samt genus p?verkar i r?ttens bed?mningar och beskrivningar av unga kvinnliga och manliga g?rningspersoner. Studien unders?ker hur genus gestaltas och reproduceras i r?ttens uttalanden genom en analys av domstolsavg?randen i tingsr?tter med unga ?talade f?r v?ldsbrott i form av grov misshandel. Studiens fr?gest?llning: Hur konstrueras genus i r?ttens beskrivningar och bed?mningar av unga manliga och kvinnliga g?rningspersoner som st?r ?talade f?r grov misshandel? Materialet best?r av sex stycken domstolsavg?randen fr?n ?r 2023 fr?n tingsr?tter med en geografisk avgr?nsning till V?stra G?talands l?n. R?ttsfallen best?r av tre domar med en eller flera manliga tilltalade samt tre domar med en eller flera kvinnliga tilltalade.

Illustrerad narrativ

Konsten att berÀtta historier med bilder och illustrationer Àr nÄgot som har funnits i flera tusen Är. Detta kandidatarbete undersöker Àmnet illustrerad narrativ och redogör olika aspekter och principer som Àr avgörande för att man ska kunna förmedla ett budskap med hjÀlp av illustrationer. Idag förknippas illustrerad narrativ framför allt med serietidningar, bilderböcker och grafiska romaner som berÀttar en narration i form av en serie av bilder. Under den teoretiska delen av arbetet har jag först gÄtt igenom illustrerat narrativs historia och sedan redovisat principer för det moderna illustrerat narrativet. Jag har ocksÄ forskat kring bildens kommunikativa vÀrde och samspelet mellan bild och text.

Skolvalet: en investering i framtiden? : En narrativ studie om förÀldrars resonemang kring grundskolevalet ur ett Bourdieu-inspirerat perspektiv

The thesis aims to increase our understanding about parents reasoning about the elementary school choice by studying which factors parents perceive as important during the decision making process and also by giving meaning to Pierre Bourdieu?s concept of capital through the parents perspective. The empirical material comes from seven BNIM-interviews made with parents, which has been analyzed according to the thematic field analysis.The results show that the parents are not especially concerned about making an active school choice. Stability, closeness, friends, rumors, development and adaptability to the reality are the factors that are perceived as the most important in the decision making process. The school choice has a limited meaning as an investment in social capital, from Bourdieu?s perspective.

??men jag typ pallade inte med en massa ungar?? : Fem livsberÀttelser kring avhopp frÄn gymnasieskolan

Syftet med denna studie Àr att genom fem livsberÀttelser tolka och förstÄ problematiken kring studieavbrott pÄ fordonsprogrammet och barn- och fritidsprogrammet. Dessa gymnasieutbildningar Àr överrepresenterade i den statistik som visar avhopp i den undersökta kommunen. Rektorer och studievÀgledare för dessa program har intervjuats för att presentera en bakgrund kring problematiken. Som undersökningsverktyg anvÀnds sÄ kallad narrativ metod, vilket innebÀr att informanterna, fem ungdomar som hoppat av sina gymnasieutbildningar vid nÄgon tidpunkt, fritt och med sÄ liten styrning som möjligt fÄr berÀtta om sina livsöden. Resultatet som analyserats utifrÄn tidigare forskning visar att det finns mÄnga olika anledningar och att det inte alltid Àr negativt att hoppa av sin utbildning.

Mekanismer i ett sammanhang : Kontextens betydelse för en spelares syn pÄ spelmekaniken

I detta arbete stÄr samspelet mellan spelmekanik och termen narrativ i fokus. Ofta lÀggs stor vikt pÄ ett videospels spelmekanik för spelets betydelse. Det finns delade meningar om vilken betydelse berÀttelsen har för ett spel. ProblemstÀllningen Àr: Hur pÄverkar inbÀddat narrativt material en spelares tolkning av spelmekaniken i ett spelmoment?UtifrÄn problemstÀllningen undersöktes skillnaden i upplevelse för spelare att spela ett spelmoment nÀr spelet har en inbÀddad berÀttelse mot nÀr det saknar en sÄdan berÀttelse.

Musiken ler, bilden skriker : En analys av ?anempathetic music? i film

Denna kandidatuppsats avhandlar tre stycken analyser av tre stycken filmscener frÄnfilmerna A Clockwork Orange, Reservoir Dogs och Watchmen, tre stycken exempel pÄscener dÀr sÄ kallad anempathetic music anvÀnds. Denna form av musik kan beskrivassom att den distanserar sig frÄn vad som hÀnder i den rörliga bilden genom att förmedladen motsatta kÀnslan, till exempel om musiken Àr glad och lÀttsam medan en vÄldtÀktsker i bild. Denna uppsats analyserar i dessa tre analysexempel vad sÄdan filmmusikkan bidra med för berÀttarfunktioner och meningspotential i filmexemplens narrativ.Resultaten frÄn analysen visade pÄ att musiken i de tre valda analysexemplen bidrar tillökad reflektion hos publiken och hur detta möjliggör för att anempathetic music kan sessom empathetic mot publiken och deras tolkning av filmscenernas narrativ..

Illustrerad narrativ

Konsten att berÀtta historier med bilder och illustrationer Àr nÄgot som har funnits i flera tusen Är. Detta kandidatarbete undersöker Àmnet illustrerad narrativ och redogör olika aspekter och principer som Àr avgörande för att man ska kunna förmedla ett budskap med hjÀlp av illustrationer. Idag förknippas illustrerad narrativ framför allt med serietidningar, bilderböcker och grafiska romaner som berÀttar en narration i form av en serie av bilder. Under den teoretiska delen av arbetet har jag först gÄtt igenom illustrerat narrativs historia och sedan redovisat principer för det moderna illustrerat narrativet. Jag har ocksÄ forskat kring bildens kommunikativa vÀrde och samspelet mellan bild och text.

Sinning in the rain : En narrativ analys av Marianne Fredrikssons Syndafloden i jÀmförelse med 1 Mos 6:5?9:19

Syftet med arbetet var att fÄ inblick i hur pedagoger i förskolan diskuterar med varandra i Àmnet barn och sexualitet. Ambitionen var att fÄ veta vad pedagoger tÀnker om barns sexualitet och vilken syn de har pÄ förskolans ansvar och delaktighet kring barns könsrollsskapande. För att besvara mina frÄgestÀllningar anvÀndes fokusgrupper och enkÀter som undersökningsmetoder. Mitt resultat visar att det finns ett behov och en viss vilja att prata kring Àmnet men att det inte direkt görs i nulÀget. Det ansÄgs Àven viktigt att föra en dialog med förÀldrar i frÄgor som rör kön, könsroller och barns sexualitet. Detta stÀmmer Àven vÀl in med riktlinjer frÄn LÀroplanen för förskolan (Skolverket, 2010) om att samarbeta med hemmet för barnets bÀsta. I frÄgan om ifall det finns nÄgra direkta direktiv om barn och sexualitet i nÄgot styrdokument, drogs slutsatsen att det kan tolkas in under ord som respekt och privatliv.

GrÀnslösa studenter ? en narrativ studie av en grupp bosniska flyktingars vÀg till högskola

Syftet med föreliggande studie Àr att utveckla förstÄelse om hur en grupp vuxna flyktingar frÄn Bosnien-Hercegovina har motiverats till högskolestudier i Sverige och hur högskoleutbildningen har förÀndrat deras tillvaro. Studien fokuserar pÄ en grupp flyktingar som kom till Sverige pÄ 1990-talet och kort dÀrefter bestÀmde sig för att investera i högskoleutbildning. Fem personer intervjuades och deras berÀttelser analyserades och tolkades utifrÄn en narrativ ansats. Studiens resultat visar att det finns ett antal faktorer som Àr viktiga för informanternas val att studera pÄ högskola. Dessa Àr: bekrÀftelse frÄn omgivningen, tillrÀckliga sprÄkkunskaper och trygg ekonomi.

SM?BARNSF?R?LDRAR MED MORBUS DE QUERVAIN - En kvalitativ intervjustudie om hur vardagens aktiviteter f?r?ndras

Bakgrund F?r den som drabbas av en handskada ?r det inte bara praktiska moment i vardagen som blir sv?ra att genomf?ra, utan ?ven personligheten, sj?lvk?nslan och samspelet med andra m?nniskor f?r?ndras. Sm?barnsf?r?ldrar drabbas oftare ?n andra grupper av ?komman Morbus de Quervain som orsakar sm?rta och svullnad i handleden. Tillst?ndet behandlas idag med statisk ortos i kombination med antiinflammatoriska l?kemedel. Att Morbus de Quervain p?verkar personens f?rm?ga att bland annat greppa, b?ra och hantera f?rem?l med h?nderna ?r idag k?nt, men det saknas kunskap kring hur aktiviteter i vardagen p?verkas hos s?v?l sm?barnsf?r?ldrar som andra grupper.

"Vi mÄste trumma in att vi verkligen tar ett ansvar" : En narrativ studie av hur CSR-arbete fungerar som en del i organisationers berÀttelse om sig sjÀlva.

SammanfattningCorporate Social Responsibility, CSR, Àr ett samhÀllsengagerat arbetssÀtt som fÄr allt större utrymme hos organisationer och företag, bÄde i investerat kapital och investerade resurser. Studier som gjorts inom Àmnet tyder pÄ att CSR-arbetet gÄtt frÄn att vara ett vÀlgörenhetsarbete till att mer och mer formas till en vinststrategi hos de företag som engagerar sig i arbetssÀttet. Ett vÀlformulerat och uttalat CSR-arbete kan bidra till mÄnga organisations- och samhÀllsvinster sÄ som ökad attraktivitet, stÀrkande av varumÀrket och ett blomstrande samhÀlle. Med detta i Ätanke formades ett önskat studieobjekt dÀr utgÄngpunkten landade i sociologiska resonemang om socialkonstruktivism. Syftet med arbetet var att genom en narrativ analys undersöka hur CSR-arbete fungerar som en del utav företags berÀttelser om sig sjÀlva.

HipHop ger mer hopp : En studie av berÀttelser om förortslivet i svenska hiphoptexter

Den hÀr uppsatsen Àr avsedd till att sÀtta retoriken i musiktexter i fokus. Syftet Àr att undersöka vilka berÀttelser och verklighetsbeskrivningar om livet i förorten, som framförs i Kartellens hiphoptexter. Sammantaget har fyra hiphoptexter valts, dÀr Sonja Foss analysmodell Àr central i uppsatsen. De olika dimensioner av narrativet som analyseras Àr: plats, karaktÀrer, berÀttare, handlingar, temporala relationer, kasuala relationer, publik och tema. Samtliga dimensioner Àr  relevanta att undersöka dÄ narrativ syftar till att pÄverka en publik till att tro pÄ den slutsats som finns i berÀttelsen eller till att förstÀrka ett givet perspektiv som publiken besitter och kanske Àven till att förÀndra ett perspektiv hos publiken.

?Han ska inte bli likadan som jag har varit? : En narrativ studie av moderskapets betydelse för nÄgra unga, före detta familjehems- eller institutionsplacerade mammor

The purpose of this study was to examine how some young mothers, who previously have been in foster care or residential care, describe the way motherhood has affected their lives and identities. Narrative interviews were conducted with three teenage mothers and one mother aged 23. As tools for analyzing the narratives, theories about narrative psychology and how people present themselves through story-telling and language were used. The results of the study show that becoming a mother was life-changing in a positive way, according to the young mothers. They described how they, since becoming mothers, had become more mature and now lived less risk-full lives.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->