Sök:

Sökresultat:

767 Uppsatser om Narrativ innehćllsanalys - Sida 14 av 52

Att kunna berÀtta tyst kunskap : en studie kring vad tyst kunskap Àr inom de fyra största revisionsföretagen i vÀrlden och hur den tillvaratas

Kunskap Àr en viktig resurs, speciellt inom kunskapsintensiva branscher sÄ som revisionsföretag. En stor del av kunskapen hos en mÀnniska utgörs av den tysta kunskapen, som Àr den kunskapen som Àr personlig och svÄr att uttrycka. Genom att skapa en bÀttre förstÄelse för den tysta kunskapen, kan företagen utnyttja sina kunskapsresurser pÄ ett bÀttre sÀtt. DÀrför krÀvs det att den tysta kunskapen studeras. Denna undersökning syftar till att ta reda pÄ vad den tysta kunskapen Àr och hur den tillvaratas inom revisionsföretagen.

Kvinnors upplevelser av nedstÀmdhet - En narrativ studie om upplevelser av att leva med en psykisk ohÀlsa i form av depression och nedstÀmdhet

Depression Àr en vanlig psykisk sjukdom som karakteriseras av nedstÀmdhet, förlust av intresse, skuldkÀnslor, störd sömn, lÄg energi och dÄlig koncentration. Dessa problem kan bli kroniska eller Äterkommande och försÀmrar individens förmÄga att klara det dagliga livet. Syftet Àr att beskriva kvinnors upplevelser av att leva med psykisk ohÀlsa i form av depression och nedstÀmdhet. I det hÀr arbetet valdes en kvalitativ ansats och narrativ analys eftersom den belyser upplevelser dÄ mÀnniskor sjÀlva beskriver sina erfarenheter av sin sjukdom. Genom denna analys kan kunskap om kvinnors upplevelser av att leva med psykisk ohÀlsa i form av depression och nedstÀmdhet ökas.

Narrativ terapi för Àldre med depression : en litteraturstudie

Inom de nÀrmsta decennierna kommer depression att rankas som den nÀst största sjukdomen globalt sett. Det Àr av största vikt att sjuksköterskan har kunskap om hÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder under depression och arbetar förebyggande för att kunna möta och hantera denna utmaning. DÀrför var syftet med denna litteraturstudie att belysa hÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder hos personer med depressiva symtom. Vetenskapliga artiklar söktes systematiskt i databaserna Pubmed, Cinahl och PsychInfo. Det resulterade i 18 artiklar som svarade mot syftet.

En möjlighet eller en otrygghet. : Hur visstidsanstÀllda gymnasielÀrare upplever sin arbetssituation.

Antalet visstidsanstÀllningar har ökat markant i Sverige de senaste tio Ären. Vidare Àr det allmÀnt kÀnt att lÀraruppdraget Àr förknippat med höga arbetskrav. LÀrare idag förvÀntas knyta goda relationer till sÄvÀl elever som kollegor för att nÄ upp till yrkeskraven. Syftet med denna studie var att undersöka hur visstidsanstÀllda upplever anstÀllningsformen, hur den pÄverkar yrkesutövandet samt relationerna till eleverna. Deltagarantalet uppgick till sex gymnasielÀrare vilka valdes strategiskt efter undersökningens syfte.

?kroppen Àr det som syns...? : en tidigare sjÀlvskadande kvinna berÀttar om sitt liv

Syftet med studien Àr att utifrÄn en tidigare sjÀlvskadande kvinnas egen berÀttelse om sitt liv undersöka och försöka förstÄ hur hon upplevde sig sjÀlv och sin kropp i samband med sjÀlvskadebeteendet, samt undersöka hennes yttre sammanhangs betydelse för hennes behov av att skada sig sjÀlv. Syftet med studien Àr ocksÄ att undersöka sambandet mellan kropp, sjÀl och yttre sammanhang nÀr det gÀller hennes sjÀlvskadebeteende och dÀrmed bidra till ökad förstÄelse kring problematiken. För att försöka förstÄ detta har jag i denna kvalitativa undersökning valt att utgÄ frÄn narrativ metod och en livsberÀttelse. I analysarbetet har jag haft en induktiv ansats, dvs. jag har utgÄtt ifrÄn empirin och sökt fruktbara teorier för att förstÄ empirin.

MENTAL TUFFHET UTIFRÅN TVÅ LÖPARES BERÄTTELSER OM EN UTMANING

Syftet med studien var att undersöka vad mental tuffhet Àr för tvÄ erfarna löpare, men Àven hur mental tuffhet kan ha hjÀlpt dem innan, under och efter ett löparÀventyr frÄn Portugal till Sverige (i fortsÀttningen kallat en ?utmaning?). Ett vidare syfte var att skapa en förstÄelse för vilka faktorer eller hÀndelser under utmaningen som hjÀlpte och försvÄrade för löparna att genomföra utmaningen. Teoretiska referensramar som anvÀndes var mental toughness framework: dimensions and subcomponents (Jones et al., 2007) och personal construct psychology model of mental toughness in sport ? (Gucciardi et al., 2009a).

Kvinnors berÀttelser gör motstÄnd mot den politiska maktens definition av begreppet utanförskap

Begreppet utanförskap har hörts i den politiska debatten sedan 2006 dÄ den borgerliga Alliansregeringen lanserade termen för att prata om mÀnniskor utan arbete. Syftet med uppsatsen Àr att kritiskt granska den politiska diskursen kring begreppet utanförskap i mötet med kvinnors berÀttelser frÄn ett sÄ kallat utanförskapsomrÄde. Med narrativ metod lyfts kvinnornas berÀttelser fram vilkas röst fungerar som motstÄndsberÀttelser mot den diskurs som ges makt och hörs i Sverige idag. Kvinnornas berÀttelser bryter upp en stereotyp bild av mÀnniskor i ?utanförskapsomrÄden? som en passiv homogen grupp som stÄr utanför samhÀllet pÄ grund av arbetslöshet.

Sjuksköterskans upplevelse av att vara patient : en narrativ analys

Detta Àr ett examensarbete med narrativ ansats vilken bygger pÄ en sjÀlvbiografi dÀr en sjuksköterska beskriver sin upplevelse av att vara patient och en bok dÀr fem sjuksköterskor blivit intervjuade om sina upplevelser av att vara patienter. Syftet med examensarbetet var att ta reda pÄ hur sjuksköterskan upplever det att vara patient. För att kunna förstÄ sjuksköterskans syn och upplevelser beskrivs i avsnittet bakgrund begreppen förförstÄelse, caritas och caring samt en redogörelse för vad sjuksköterskans profession innebÀr. Analysen resulterade i tre huvudkategorier med tillhörande underkategorier vilka presenteras i resultatet. De Àr följande: Upplevelsen av bemötandet, Det vÄrdande mötet, Erfarenheter av kommunikation och Att kÀnna sig sÀrbehandlad.

What the Story Taught me A qualitative study using a narrative approach

Sammanfattning Denna uppsats handlar om barns tankar efter att ha lÀst en skönlitterÀr bok med en historisk handling. Jag har valt att intervjua fem barn i tioÄrsÄldern som gÄr pÄ olika skolor i en mellanstor stad. Mitt syfte Àr att ta reda pÄ vilka kunskaper barnen tillÀgnar sig genom att lÀsa skönlitteratur? Min huvudfrÄga lyder: ?Vad anser barnen att de lÀr sig genom att lÀsa skönlitteratur? DelfrÄgor: ?Vad anser barnen pÄverkar deras intresse för en bok? ?Hur kan en bok med historisk handling öka intresset för historieÀmnet? För att fÄ svar pÄ mina frÄgor har jag anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer med en narrativ ansats. Med detta menas en forskningstradition som tar utgÄngspunkt i berÀttelser.

En observationsstudie om hur förskollÀrare fördelar talutrymme till flickor och pojkar vid en samling

Studien behandlar hur de svenska dagstidningarna Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet i sin bildjournalistik gestaltade upploppen i Stockholms fo?rorter va?ren 2013. Fokus ligger pa? att identifiera o?vergripande gestaltningsmo?nster vad ga?ller ha?ndelserna, de inblandade akto?rerna och Husby som omra?de. Med hja?lp av en o?versiktlig inneha?llsanalys av samtliga bilder publicerade pa? nyhetsplats under perioden 20-25 maj och semiotiska bildanalyser av a?tta utvalda bilder har jag kommit fram till att tidningarna i stor utstra?ckning la?ter enstaka dramatiska bilder representera sto?rre skeenden och att de inblandade akto?rerna och Husby som omra?de gestaltas utifra?n stereotyper som tidigare forskning har visat a?r vanlig i mediebilden av kriser och fo?rortsomra?den.

Dokumentation, bedömning och betygssÀttning : Implikationer för undervisning

I det svenska utbildningssystemet ges inte elever tilltrÀde till ett nationellt gymnasieprogram om de inte har minst betyget godkÀnd i kÀrnÀmnena svenska, svenska som andrasprÄk, engelska och matematik. Denna bestÀmmelse gör betygsÀttning svÄrt för lÀrare sÀrskilt avseende elever i behov av sÀrskilt stöd. Genom att sÀtta ett icke-godkÀnt betyg kan lÀrare stÀnga dörren till fortsatta gymnasiestudier.Denna rapport beskriver en studie gjord med en narrativ metod. Sju lÀrare som undervisar i de ovan nÀmnda Àmnena har berÀttat om sina erfarenheter av dokumentation, bedömning och betygsÀttning. Deras berÀttelser har dÀrefter bildat en berÀttelse som analyserats i tvÄ steg.

Verklighetsutflykten : En narrativ och diskurspsykologisk analys av lajv och dess roll i individens identitetsarbete

Denna uppsats behandlar lajv ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med de analytiska ansatserna diskursiv psykologi och narrativ analys. Syftet och frÄgestÀllningarna vill belysa vad lajv kan göra för individens identitetsarbete och utveckling i vardagen. Som tidigare forskning ringas fenomenet in genom att delas upp som en social rörelse i sin organisatoriska aspekt och som ett fiktivt berÀttande i sin berÀttande, lekande aspekt. De analytiska begreppen kommer frÄn diskursiv psykologi; kategorisering, kategoriskt berÀttigande, indexikalitet och stake ? frÄgan om vad som stÄr pÄ spel.

Turism och marknadsföring i Torsby kommun

SammanfattningCorporate Social Responsibility, CSR, Àr ett samhÀllsengagerat arbetssÀtt som fÄr allt större utrymme hos organisationer och företag, bÄde i investerat kapital och investerade resurser. Studier som gjorts inom Àmnet tyder pÄ att CSR-arbetet gÄtt frÄn att vara ett vÀlgörenhetsarbete till att mer och mer formas till en vinststrategi hos de företag som engagerar sig i arbetssÀttet. Ett vÀlformulerat och uttalat CSR-arbete kan bidra till mÄnga organisations- och samhÀllsvinster sÄ som ökad attraktivitet, stÀrkande av varumÀrket och ett blomstrande samhÀlle. Med detta i Ätanke formades ett önskat studieobjekt dÀr utgÄngpunkten landade i sociologiska resonemang om socialkonstruktivism. Syftet med arbetet var att genom en narrativ analys undersöka hur CSR-arbete fungerar som en del utav företags berÀttelser om sig sjÀlva.

BerÀttelsen om Negotium : En analys av narrativer frÄn ett företag iförÀndring

Negotium Àr ett teknikintensivt företag som, till följd av förÀndrade marknadskrav och ett behov av att kostnadseffektivisera, idag stÄr inför ett omfattande produktskifte. Skiftet Àr en del i företagets strategi för att fortsÀtta vara marknadsledande, men innebÀr Àven stora utmaningar. Den nya, gemensamma produkten krÀver nya sÀtt att arbeta; samarbete mÄste ske över de traditionella enhetsgrÀnserna pÄ ett för Negotium helt nytt sÀtt. För att ta reda pÄ vilka möjligheter och hinder som kan tÀnkas föreligga i utvecklingen av dengemensamma produkten har ett narrativt angreppssÀtt antagits. Narrativ teori bygger pÄ en socialkonstruktivistisk grund och ett antagande om att mÀnniskan skapar och tolkar sin verklighet genom sprÄket. Genom att studera narrativer, berÀttelser, som cirkulerar inom Negotium tÀnker vi oss att skapa en ökad förstÄelse för varför mÀnniskor agerar som de gör.Uppsatsens syfte Àr sÄledes att; narrativt analysera utsagor om utvecklingen av den gemensamma produkten.

Simultant flersprÄkiga barns narrativa förmÄgor : Referensdata för svensk-engelsktalande barn

Det saknas logopediskt bedömningsmaterial normerat för flersprĂ„kiga barn, och kunskapen om dessa barns typiska tal- och sprĂ„kutveckling Ă€r begrĂ€nsad hos logopeder i Sverige. Detta leder till över- och underdiagnostisering av sprĂ„kstörning. Denna studie syftar till att undersöka svensk-engelsktalande barns narrativer (berĂ€ttelser). Dessa analyseras kvantitativt och kvalitativt, bĂ„de makrostrukturellt (story grammar) och mikrostrukturellt (lingvistiska mĂ„tt). Även narrativ förstĂ„else undersöks och jĂ€mförs med produktion.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->