Sök:

Sökresultat:

71 Uppsatser om Människa-datorinteraktion - Sida 1 av 5

Interagerbara utstÀllningar : AnvÀndargrÀnssnitt och social interaktion

Syftet med detta arbete a?r att besvara fra?gesta?llningen ?Hur pa?verkar kamerastyrningen i en applikation den sociala interaktionen vid utsta?llningar i offentliga miljo?er??. Arbetet bygger pa? teorier fra?n social studies och ma?nniska- datorinteraktion.En fo?rstudie fo?r att underso?ka ma?lgruppen och deras behov av anva?ndargra?nssnittets funktion och grafiska element la?g till grund fo?r att skapa applikationen. En fa?ltobservation utfo?rdes sedan pa? Arena Sko?vde da?r applikationen sta?lldes ut i en monter som kompletterades med en enka?t fo?r att sa?kersta?lla applikationens anva?ndarbarhet.Resultatet av underso?kningen visar inte att det finns na?gra uppenbara skillnader mellan tva? kamerastyrningar och social interaktion.

Webbgra?nssnitt pa? pekska?rmsdatorer : En anva?ndarstudie av webbplatser pa? Ipad

Nowadays, the establishment of new touch screen technology has changed significantly the way we navigate on the Internet. The requirement to design websites that adapt to various artifacts such as touch screen computers are increasingly a need to consider. The purpose of this study is to discover - What are the specific usability requirements should be addressed in designing of websites for touch screen computers? - In order to examine the essay?s question, it presents a study where five people visiting three different websites on the touch screen computer Ipad. The study was conducted using a participant and structured interview observation in form of a think-aloud method.

Vad behöver en speldesigner tÀnka pÄ vid utvecklingen och analys av ett implementationsförslag till ett spelgrÀnssnitt?

Denna reflexiva rapport undersöker processen att utveckla ett implementationsförslag för ett anvÀndargrÀnssnitt till ett spel som ska lÀra ut riskhantering till körskoleelever. Den reflexiva rapporten genomför ocksÄ en analys av anvÀndargrÀnssnittet och innehÄller dÀrför en kort genomgÄng av riktlinjer och grÀnssnittsprinciper frÄn mÀnniska-datorinteraktion (MDI) samt teorin om Flow. Den reflexiva rapporten avslutas med en utvÀrdering av arbetsprocessen och lÀrdomar kring arbetet. Slutsatsen som dras Àr att riktlinjer och principer frÄn MDI samt Flow inte alltid kan appliceras pÄ ett grÀnssnitt i ett sÄdant tidigt utvecklingsskede men en designer kan fortfarande fÄ mycket anvÀndbara reslutat av att göra en analys..

Ökad grad av anvĂ€ndbarhetsarbete i organisationer : Utveckling av rekommendationer för en ökad tillĂ€mpning av anvĂ€ndarcentrerade designansatser

MÀnniskans samspel med teknik har blivit allt mer vanligt förekommande. Detta medför en allt större vikt pÄ anvÀndbarhet, nÄgot som lÀmpligen uppnÄs med hjÀlp av anvÀndarcentrerade designansatser. ForskningsfÀltet mÀnniska-datorinteraktion (MDI) Àr idag högst aktuellt och snabbt vÀxande, men det har trots detta uppvisats ett gap mellan teori och praktik dÀr de tekniker som vetenskapen presenterar ej tillÀmpas. En fallstudie med aktionsforskningsperspektiv utfördes för att fÄ en förstÄelse för vilka aktiviteter frÄn de anvÀndarcentrerade designansatserna som tillÀmpas, vilka som ej tillÀmpas, samt varför. Studien genomfördes pÄ ett företag som arbetar med högteknologisk utveckling med hjÀlp av datainsamlingsteknikerna observation och intervju.

Överallt förekommande datorer En undersökning om Ubiquitous Computing och dess problemomrĂ„den

I vÄr vardag anvÀnder vi oss av mÀngder av redskap och föremÄl som hjÀlper och roar oss. Dessa föremÄl har de senaste Ären tenderat att bli mer och mer tekniska och har kapacitet att utföra saker som sedvanliga datorer tidigare gjorde. Detta omrÄde kallas för Ubiquitous Computing, eller Ubicomp. Syftet i vÄr uppsats Àr att belysa forskningsomrÄdet Ubicomp och nÄgra av dess problemomrÄden. Kontextmedvetenhet, Integritet och MÀnniska- datorinteraktion Àr de tre problemomrÄden som vi valt utifrÄn befintligt litteratur.

Samarbete och kommunkation inom onlinebaserade prototypverktyg : En studie kring funktionalitet och behov

Distansarbete blir allt vanligare vilket inneba?r att kommunikation och samarbete sker via samverkande system som fo?rmedlas via datorn. Inom omra?det cscw (computer-cooperative work) bedrivs forskning som bero?r kommunikation och samarbete samt forskning kring fo?rsta?else fo?r hur ma?nniskor arbetar i grupper och engagerar sig i gruppaktiviteter. A?ven samha?llsvetenskap, psykologi, systemvetenskap och ma?nniska- datorinteraktion a?r en del av cscw.

XP ett stöd eller ett hinder?

Detta arbete Àr en reflektion över ett programvaruutvecklingsprojekt, WAIS, och den arbetsmetodik som anvÀndes för detta projekt. Arbetsmetodiken för utvecklings-projektet var Extreme Programming (XP) och vi ifrÄgasÀtter om detta val var lÀmpligt för ett projekt som WAIS. Projektet genomfördes vid Blekinge Tekniska Högskola under vÄren 2004. Utvecklingsprojektet WAIS var en del av ett större projekt, AIS 42, som stöds av VINNOVA. Huvudprojektets bakgrund och syfte beskrivs för att lÀsaren skall förstÄ den roll projektet hade.

XP ett stöd eller ett hinder?

Detta arbete Àr en reflektion över ett programvaruutvecklingsprojekt, WAIS, och den arbetsmetodik som anvÀndes för detta projekt. Arbetsmetodiken för utvecklings-projektet var Extreme Programming (XP) och vi ifrÄgasÀtter om detta val var lÀmpligt för ett projekt som WAIS. Projektet genomfördes vid Blekinge Tekniska Högskola under vÄren 2004. Utvecklingsprojektet WAIS var en del av ett större projekt, AIS 42, som stöds av VINNOVA. Huvudprojektets bakgrund och syfte beskrivs för att lÀsaren skall förstÄ den roll projektet hade. Studenternas uppgift har varit att utveckla en prototyp för ett system som skall sprida information relaterad till logistik och transporter.

MusiklÀrares arbetssituation i grundskolan

I uppsatsen underso?ker jag hur huvudkarakta?ren Mimmi, under va?gen att etablera sig som fo?rfattare och i mo?tet med Hugo, so?ker na? balans mellan intellekt och kropp. Utifra?n Julia Kristevas teori om abjektionen utforskar jag pa? vilka sa?tt Mimmi fo?rha?ller sig ambivalent till viljan att vara a? ena sidan innesluten, a? andra sidan avgra?nsad, och hur i sin tur synen pa? kroppen, dess samverkan med sja?len samt synen pa? andra kroppar pra?glas av bega?r och a?ckel. Som metodisk spra?ngbra?da anva?nder jag paradoxen utifra?n Kristina Fjelkestams definition.

"Man Äldras för varje produktion!" : NÄgra filmarbetares upplevelser av hÀlsotillstÄnd i sin yrkesutövning

I uppsatsen underso?ker jag hur huvudkarakta?ren Mimmi, under va?gen att etablera sig som fo?rfattare och i mo?tet med Hugo, so?ker na? balans mellan intellekt och kropp. Utifra?n Julia Kristevas teori om abjektionen utforskar jag pa? vilka sa?tt Mimmi fo?rha?ller sig ambivalent till viljan att vara a? ena sidan innesluten, a? andra sidan avgra?nsad, och hur i sin tur synen pa? kroppen, dess samverkan med sja?len samt synen pa? andra kroppar pra?glas av bega?r och a?ckel. Som metodisk spra?ngbra?da anva?nder jag paradoxen utifra?n Kristina Fjelkestams definition.

?Jag gillar dikter. Det kanske man inte kan sÀga som kille, men det gör jag? : En kvalitativ studie om gruppsamtal och litterÀr kompetens pÄ International Baccalaureate Programme

I uppsatsen underso?ker jag hur huvudkarakta?ren Mimmi, under va?gen att etablera sig som fo?rfattare och i mo?tet med Hugo, so?ker na? balans mellan intellekt och kropp. Utifra?n Julia Kristevas teori om abjektionen utforskar jag pa? vilka sa?tt Mimmi fo?rha?ller sig ambivalent till viljan att vara a? ena sidan innesluten, a? andra sidan avgra?nsad, och hur i sin tur synen pa? kroppen, dess samverkan med sja?len samt synen pa? andra kroppar pra?glas av bega?r och a?ckel. Som metodisk spra?ngbra?da anva?nder jag paradoxen utifra?n Kristina Fjelkestams definition.

Kvinna, konstnÀr eller mÀnniska?  : en studie av Mimmis slitning mellan intellekt och kropp i Stina Aronsons Feberboken

I uppsatsen underso?ker jag hur huvudkarakta?ren Mimmi, under va?gen att etablera sig som fo?rfattare och i mo?tet med Hugo, so?ker na? balans mellan intellekt och kropp. Utifra?n Julia Kristevas teori om abjektionen utforskar jag pa? vilka sa?tt Mimmi fo?rha?ller sig ambivalent till viljan att vara a? ena sidan innesluten, a? andra sidan avgra?nsad, och hur i sin tur synen pa? kroppen, dess samverkan med sja?len samt synen pa? andra kroppar pra?glas av bega?r och a?ckel. Som metodisk spra?ngbra?da anva?nder jag paradoxen utifra?n Kristina Fjelkestams definition.

Utveckling av Analysverktyg för GEMS PET Systems : En anvÀndningscentrerad utvecklingsmetod

The company GEMS PET Systems produces cyclotrons which is a type of particle accelerator. The cyclotrons create log files that are analyzed by the company?s employees for different purposes like troubleshooting or installation. The purpose of the project is to with a usage-centered design method create a paper prototype of a tool that will help the employees to analyze the log files in a more efficient way than earlier.The result shows how the usage-centered design method was used to create the paper prototype and how the user interface was created according to human-computer interaction (HCI)..

LÀrbarhet och mentala modeller : En observationsstudie med fokus pÄ nybörjaranvÀndare och moderna anvÀndargrÀnssnitt

DÄ elektronisk musik och video alltmer tar sig in i vÄra hem framkommer ocksÄ fler nybörjaranvÀndare av de relaterade produkterna. Detta stÀller krav pÄ exempelvis mjukvaror som Àr riktade till en stor generell anvÀndargrupp sÄ att de för nybörjaranvÀndare blir enkla att anvÀnda. I denna studie har dÀrför mentala modeller studerats hos nybörjaranvÀndare av MS Windows Media Player 11 för att undersöka hur vÀl anvÀndargrÀnssnittet stödjer lÀrbarhet. Det framkom ett antal problem under observationerna. Dessa var bland annat att anvÀndare kan ha andra förvÀntningar av funktioner Àn de som ges i grÀnssnittet.

Framtiden för Google Glass : En studie i acceptans av ny teknik

Google Glass Àr ett par glasögon med utökade tekniska funktioner som Àr under utveckling av Google X. Denna kandidatuppsats undersöker hur produkten kommer att stÄ sig pÄ marknaden. De omrÄden som denna studie har valt att fokusera pÄ Àr de sÀkerhetsfrÄgor som kan komma att uppstÄ gÀllande produkten. SÀkerhetsfrÄgorna syftar pÄ integritetsaspekten för anvÀndaren och dess omgivning, samt hantering och spridning av data. Det andra omrÄde som denna rapport analyserar Àr mÀnniska-datorinteraktion.

1 NĂ€sta sida ->