XP ett stöd eller ett hinder?
DatavetenskapComputer science - generalArbetsvetenskapHuman work science - generalAgile manifestoExtreme programming (xp)Participatory design (pd)Människa- datorinteraktion (mdi)
Detta arbete är en reflektion över ett programvaruutvecklingsprojekt, WAIS, och
den arbetsmetodik som användes för detta projekt. Arbetsmetodiken för
utvecklings-projektet var Extreme Programming (XP) och vi ifrågasätter om detta
val var lämpligt för ett projekt som WAIS. Projektet genomfördes vid Blekinge
Tekniska Högskola under våren 2004.
Utvecklingsprojektet WAIS var en del av ett större projekt, AIS 42, som stöds
av VINNOVA. Huvudprojektets bakgrund och syfte beskrivs för att läsaren skall
förstå den roll projektet hade. Studenternas uppgift har varit att utveckla en
prototyp för ett system som skall sprida information relaterad till logistik
och transporter. Slutanvändarna till systemet är många och de tillhör olika
organisationer som är spridda både fysiskt och verksamhetsmässigt.
Arbetsmetodiken XP faller in under paraplybegreppet Agile manifesto vilkas
principer beskrivs i detta arbete. Paralleller dras till arbetsprocessen och
dess resultat som projektgruppen har utfört. Vi reflekterar över projektarbetet
och arbetsmetodiken utifrån det perspektiv som växt fram under våra år på
MDA-programmet. Synsättet bygger bland annat på particpatory design och
människa-datorinteraktion där användarmedverkan har en central roll vid
utvecklingsprocesser.
Vår slutsats visar att utvecklingsprojektet gått miste om flera av de fördelar
som arbetsmetodiken XP kan ge. De orsaker som identifierades var: tidsaspekter,
tillgång till aktörer och avsaknaden av en tydlig gemensam målbild.