Sök:

Sökresultat:

1862 Uppsatser om Musik - Sida 26 av 125

Barns delaktighet och inflytande: Ur förskollärares perspektiv med fokus på musik

Denna studie har haft som syfte att synliggöra och belysa förskollärares erfarenhet av och strategier kring Musiken i förskolans verksamhet i relation till barns delaktighet och inflytande. För att få syn på detta genomförde jag kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare från fyra olika verksamheter. Av resultatet framgår att delaktighet och inflytande har en stor plats i verksamheten. Förskollärarna har fokus på barnen och ser dialoger och samtal som avgörande faktorer för att tillgodo se barns delaktighet och inflytande, däremot är Musikens roll väldigt mycket mindre och i princip nästan obefintlig. Resultatet tycks bero på att intresset för Musiken bland förskollärarna är begränsat samt att de anser att tiden behövs till annat.

Musikintegrering och språkinlärning : Kan elevers språkinlärning gynnas av musikintegrering?

Syftet med arbetet har varit att öka kunskapen om Musikintegrering i barns språkinlärning. Jag ville ta reda på vilka metoder lärare idag använder för att lära ut språk samt vilka hinder och möjligheter de anser finnas i arbetet med Musik. Arbetet är byggt på intervjuer med lärare i grundskolans tidigare år och en Musiklärare som arbetat som kompanjonlärare i grundskolan. Samtliga lärare såg Musik som en viktig del i undervisningen, men hur de använde sig av Musiken var olika. Två lärare spelade själva instrument, medan övriga lärare använde sig av CD-skivor och kassettband.

It takes two to tango - en undersökning om processen inför två duokonserter

At vaere både sangskriver/komponist og udövende Musiker med sin egen Musik i fokus kraever en del reflektion. Disse roller er af meget forskellige karakter og kan kraeve både en evne til at lytte indad til at kunne håndtere den sårbarhed, det medförer at stå frem og spille sin personlige Musik for andre. Det kan vaere en udfordring ate finde den fine balance, hvor de personlige "historier" fortaelles med en stor grad af autencitet, samtidig med, at de skal vaere vedkommende for andre end én selv..

Proportionalitet och rättvisa vid straffskärpningar för mord och misshandel

Syftet med denna studie är att skapa en förståelse för hur Musik kan användas i specialförskolans arbete med barn som har flerfunktionsnedsättningar samt vilket betydelse detta har för barnens utveckling och lärande. Studien utgår från frågeställningarna: Hur används Musiken i specialförskolans pedagogiska miljöer? Vilka metoder används för att gynna lärandet genom Musik i specialförskolan? Hur ser pedagogerna på betydelsen av den pedagogiska miljön, pedagogerna samt metoderna för barnens lärande genom Musik?Denna kvalitativa studie har utförts på två olika specialförskolor i skilda delar av landet där sex observationer samt sex intervjuer med pedagoger har gjorts. Resultatet visar att lärandet genom Musik utgår från en tydlig struktur med en väl markerad början och ett tydligt slut i aktiviteterna samt mycket sinnestimulering. Den ?tysta kunskapen? där pedagogerna använder sig själv som ett redskap i arbetet med barnen har stor betydelse.

Från Coltrane till Coldplay

Jag har under de senaste åren genomgått ett rätt så markant Musikaliskt fokusskifte, från en mer improvisationsbaserad jazztradition till egenkomponerad elektrobaserad indiepop. I höstas tog jag ett beslut att använda mitt sista år på Högskolan för Scen och Musik till att verkligen fokusera på att komponera, producera och utforska min egen Musik. Denna uppsats är en analys av min Musikaliska resa, ett sätt att försöka hitta en djupare förståelse i min relation till Musiken genom att undersöka olika aspekter av mitt Musikaliska liv..

Det ideala läromedlet i musik - digitalt? : En studie om läromedel i musik för högstadiet

Studiens syfte är att studera Musiklärares syn på högstadiets läromedel i Musikämnet; läromedlens fördelar och nackdelar samt vad som anses vara ett ?idealt? läromedel. Studiens teoretiska utgångspunkter utgörs av ett didaktiskt perspektiv. Resultatet baseras på en enkätundersökning av 27 Musiklärare från hela landet med olika bakgrunder och yrkeserfarenheter. Studiens resultat visar att de tillfrågade Musiklärarna anser att de färdiga eller tryckta läromedel de känner till är otillräckliga och blir snabbt föråldrade.

Musik som ett specialpedagogiskt verktyg för barns språkutveckling : Fem sydafrikanska pedagogers syn på musik som pedagogiskt verktyg

The purpose of this essay is to study if and how five South African educators work with music as a special pedagogical tool in children's language development. To achieve the purpose of this study, two research questions were created. As method, interviews of a qualitative character were chosen.  The aim of the method is to give the educators the opportunity to think about and use their own experience before answering the questions.The result shows that the South African educators are not using music as a special educational tool. They rather use music as an everyday educational tool to promote children's language development. The result indicates that music in educational activities promotes children?s communication with each other.

Psykodynamisk musikterapi i grupp : en litteraturstudie som utifrån hermeneutiskt perspektiv utforskar centrala psykodynamiska och analytiska teorier hos främst finländska teoretiker

Uppsatsen a?r en litteraturstudie med fokus pa? psykodynamiska teorier och Musik- terapi i grupp. Analysresultaten visar teman som mo?jliggo?r fo?rsta?else av Musikens roll och dynamik: Inledningsvis beskrivs hur psykoanalytisk teori kan beskriva Musik. Baserat pa? den metod Heidi Ahonen-Eerika?inen (2007) utvecklat, Group Analytic Music Therapy (GAMT), analyseras hur Musik kan fungera som en bro mellan medvetna och omedvetna processer i en terapigrupp.

Musikaliska arbetssätt i förskolan

Denna uppsats handlar om Musikaktiviterna i förskolan på två skilda orter i Sverige, den ena i en universitetsstad och den andra i en mindre ort på landsbygden. Uddén (2001) anser i sin undersökning att Musikkunskapen och användandet ute i skolorna har blivit begränsad. Frågor jag söker svar på är vilka Musikaktiviteter det kan finnas på en förskola och hur deplaneras och i vilket syfte. Förskollärarna får även beskriva hur de ser på barnens Musikaliska lärande och skapande i förskolan. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra olika förskollärare varav två av dem arbetar på samma förskola men på olika avdelningar.

Musik för språket? - En studie om språkstimuleringsarbetet vid fyra förskolor

?Musik för språket? ? En studie om språkutvecklingsarbetet vid fyra förskolor? skriven av Frida Bengtsson och Desirée Strandh handlar om olika metoder som förskollärare använder för språkutveckling. Vi har gjort en studie med utgångspunkt i samlingar med fokus på språkutveckling. Vi har försökt se samlingssituationerna dels ur förskollärarnas perspektiv men också ur barnens egen synvinkel. Våra undersökningsverksamheter var fyra till antalet, två stycken med profileringen språk och de andra två med Musikinriktning.

Blek, trött och fet: En processbeskrivning av att arrangera musik i afroamerikansk tradition för symfoniorkester

Den här uppsatsen behandlar ett konstnärlig projekt i vilken upphovsmannen arrangerade ett antal låtar ur afroamerikansk tradition för symfoniorkester. Syftet var att undersöka arbetsprocessen vid överföring av denna typ av Musik till detta specifika medium. Metoden som användes var skisser och intervjuer med professionellt verksamma arrangörer som underlag för att skapa och analysera det konstnärliga materialet. Arbetet resulterade i en konsert den 3:e mars på Nybrokajen 11 i Stockholm 2011. Nyckelord: arrangering, afroamerikansk tradition, symfoniorkester, arrangörer, popMusik.

Narrativ musik i film och spel : En jämförande undersökning av filmmusik och dataspelsmusik

Musik används ofta för att presentera och förstärka narrativet i både film och spel. Det innebär till exempel att den får publiken eller spelaren att känna vissa känslor, att den presenterar underliggande narrativa element eller markerar specifika rörelser i bilden. Syftet med den här rapporten är att jämföra spelMusik och filmMusik ur ett narrativt perspektiv. I denna jämförande studie intervjuas åtta testpersoner som får spela en spelsekvens och titta på en kort film tagna från spelet The Elder Scroll V: Skyrim (2011), båda med Musik speciellt skriven för undersökningen. Det som sedan utvärderas är om testpersonerna upplever några skillnader i det Musikaliska narrativet och i så fall på vilket sätt de gjorde det.

Meningen med musik : Hur medvetet används musik i förskolans pedagogiska verksamhet?

Meningen med MusikHur medvetet används Musik i förskolan pedagogiska verksamhet? Enligt läroplanen skall barnen på förskolan få möjlighet att ?kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer? och ett av exemplen som nämns i styrdokumentet är Musik. I undersökningen kommer det att refereras till tidigare forskning om Musikundervisningens betydelse där medvetenheten om metod och mål är centrala faktorer för en meningsfull Musikverksamhet.   Tidigare forskning visar på två polariseringar där den ena polen ser Musiken som något konstnärligt och estetisk medan den andra menar att Musiken är en kreativ verksamhet där man ser till barnens naturliga uttal som utgångspunkten till att arbeta med Musik. Vidare resoneras det om hur olika prioriteringar och brist på Musikutbildning hos pedagogerna ligger till grund som några av de faktorer som hämmar Musikverksamheten men också läroplanen påvisar den tidigare forskningen på inte formulerar något specifikt arbetssätt eller målsättning för Musikverksamheten.Syftet med denna studie är att undersöka hur medvetet Musiken används i förskolans verksamhet med fokus på pedagogernas perspektiv.Metoden för undersökningen var att samla empiriskt material genom kvalitativa intervjuer av tre pedagoger på en förskola. Genom att använda en semistrukturerad intervjuform fick informanterna möjligheten att själv reflektera kring förskolans Musikverksamhet och sin egen roll i den.

Snabba ryck : Hur pass effektiv kan jag vara?

I denna uppsats undersöker jag hur pass effektiv jag kan vara i mitt Musikskapande och hur jag kan göra för att bli ännu mer effektiv. Under nästan två månader skrev jag tre låtar i veckan som resulterade i totalt 16 stycken låtar. Av dess valde jag ut fem stycken som jag spelade in och producerade. Genom att ge mig själv tydliga tidsgränser och använda effektiva verktyg och metoder, har jag lyckats skriva mer Musik än vad jag någonsin tidigare har gjort. Resultatet visar att med vilja, disciplin och rätt verktyg så kan jag producera betydligt mer material än vad jag tidigare hade vågat tro..

Artbrottskonstruktionens berättigande : en studie av begreppet brottlighetens art i ljuset av SOU 2012:34

Syftet med denna studie är att skapa en förståelse för hur Musik kan användas i specialförskolans arbete med barn som har flerfunktionsnedsättningar samt vilket betydelse detta har för barnens utveckling och lärande. Studien utgår från frågeställningarna: Hur används Musiken i specialförskolans pedagogiska miljöer? Vilka metoder används för att gynna lärandet genom Musik i specialförskolan? Hur ser pedagogerna på betydelsen av den pedagogiska miljön, pedagogerna samt metoderna för barnens lärande genom Musik?Denna kvalitativa studie har utförts på två olika specialförskolor i skilda delar av landet där sex observationer samt sex intervjuer med pedagoger har gjorts. Resultatet visar att lärandet genom Musik utgår från en tydlig struktur med en väl markerad början och ett tydligt slut i aktiviteterna samt mycket sinnestimulering. Den ?tysta kunskapen? där pedagogerna använder sig själv som ett redskap i arbetet med barnen har stor betydelse.

<- Föregående sida 26 Nästa sida ->