Musikaliska arbetssätt i förskolan
Denna uppsats handlar om musikaktiviterna i förskolan på två skilda orter i Sverige, den ena i en universitetsstad och den andra i en mindre ort på landsbygden. Uddén (2001) anser i sin undersökning att musikkunskapen och användandet ute i skolorna har blivit begränsad. Frågor jag söker svar på är vilka musikaktiviteter det kan finnas på en förskola och hur deplaneras och i vilket syfte. Förskollärarna får även beskriva hur de ser på barnens musikaliska lärande och skapande i förskolan. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra olika förskollärare varav två av dem arbetar på samma förskola men på olika avdelningar. Båda förskolorna hade liknande musikaktiviteter såsom sångsamlingar, storsjung, rörelse till musik, lyssna på musik och instrumentspel. Deras planering var likartad och deras syften liknade varandra också, förutom att en förskollärare i universitetsstaden nämnde förskolans läroplan i sitt syfte. Förskolan på landsbygden hade fler instrument att använda sig av och deras gitarrkunskap var lite bättre.Sökord: förskola, musikaktiviteter, musik, lärande, förskollärare