Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 50 av 124

Att lÀra med lust: en studie om elevers lust och motivation med fokus pÄ musik och genus

Denna studie syftade till att belysa vad som i musiklektionssammanhang fÄr gitarrelever att uppleva lust att lÀra och vad som ökar respektive minskar deras motivation att öva pÄ sitt/sina instrument ur ett elevperspektiv. Studien syftade Àven till att diskutera vikten av kvinnliga förebilder inom musikvÀrlden samt att undersöka om pojkar respektive flickor resonerar olika om en framtid med musiken i sina liv. En fenomenologisk metod har tillÀmpats för att uppnÄ syftet och datainsamlingen skedde genom kvalitativa forskningsintervjuer.Resultatet visar att det essentiella i elevernas upplevelser av vad som ökar deras lust och motivation Àr Personligt inflytande, LÀrarens positiva bemötande och KÀnsla av sammanhang och gemenskap. Det essentiella i deras upplevelser av vad som minskar lusten och motivationen Àr Att inte förstÄ varför, Att inte bli sedd som individ, Bristen pÄ personligt inflytande och KÀnslan av att inte utvecklas. Studien kan Àven konstatera att kvinnliga förebilder Àr av stor vikt inom musikvÀrlden för ? utöver att finnas dÀr som inspirationskÀllor för kvinnor att identifiera sig med ? att pÄvisa det faktum att det faktiskt Àr möjligt att lyckas som kvinna i de mansdominerade omrÄdena inom musikerbranschen..

De estetiska Àmnena i integration med lÀs- och skrivinlÀrning ? En kvalitativ undersökning av fem pedagoger i Är 1-2

Syftet med arbetet Àr att undersöka vilken uppfattning pedagoger har av att anvÀnda de estetiska Àmnena musik, bild och drama som ett integrerat arbetssÀtt i samband med lÀs- och skrivinlÀrning. UtifrÄn syftet har följande problemformulering preciserats med tvÄ tillhörande underfrÄgor: Vilken uppfattning har pedagoger i Är ett och tvÄ om de estetiska Àmnena musik, bild och drama i integration med lÀs- och skrivinlÀrning??Hur ser deras egen verksamhet ut inom lÀs- och skrivinlÀrning??Hur ser de pÄ sin egen roll som pedagog i lÀs- och skrivinlÀrningsprocessen? Undersökningen har utförts genom att studera litteratur inom omrÄdet och för att besvara syftet har det gjorts en empirisk undersökning i form av kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att samtliga respondenter i undersökningen ser positivt pÄ att integrera de estetiska Àmnena i lÀs- och skrivinlÀrning. De flesta respondenter i undersökningen vÀljer att kombinera olika metoder vid lÀs och skrivinlÀrning.

IKT som ett av verktygen i det första lÀs- och skrivlÀrandet?

Denna studie syftar till att ge en bild av hur arbetet med den fonologiska medvetenheten kan se ut pÄ en svensk skola idag. Idén till detta vÀcktes av teorier som talade för att musik och rytmik kan pÄverka den fonologiska medvetenheten pÄ ett positivt sÀtt, varför eventuell integrering av musik i arbetet sÀrskilt beaktades. Det lÄg ocksÄ ett fokus vid vilken nivÄ av fonologisk medvetenhet som eleverna med svenska som andrasprÄk befann sig pÄ i förhÄllande till elever med svenska som modersmÄl. Studien utfördes pÄ en skola, och bestod av insamling av resultat frÄn ett standardiserat test av fonologisk medvetenhet, ett sÄ kallat fonolektest, samt observationer av arbetet i förskoleklass och Ärskurs ett och kompletterande intervjuer med klassernas klassförestÄndare. Resultaten visar att eleverna pÄ skolan presterade genomsnittligt, eller till och med bÀttre Àn sÄ, oavsett modersmÄl.

Rak hÄrd pop - Mottagandet i svensk press av The Jimi Hendrix Experiences konserter 1967

Erik Andersson: RAK HÅRD POP: Mottagandet i svensk press av The Jimi Hendrix Experiences konserter 1967. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap uppsats för 60 p., 2005Jimi Hendrix var en komplex artist med en karismatisk personlighet. Han var Ă€ven en skicklig musiker och kompositör. Dessutom var han en fĂ€rgad rockartist som frĂ€mst lockade till sig en vit publik. Det fanns med andra ord mycket för en svensk journalist att lĂ€gga vikt vid.

En tilltro till den egna förmÄgan. Om musikÀmnets möjligheter att hjÀlpa barn och unga med olika försvÄrande förutsÀttningar.

Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka olika uppfattningar om musikens betydelse för lÀrandet i stort och om musiken kan hjÀlpa elever att klara skolan i allmÀnhet och teoretiska Àmnen i synnerhet.Teori: I denna uppsats utgÄr jag ifrÄn det sociokulturella perspektivet, det vill sÀga tanken om att lÀrande och utveckling hör ihop och att en individs utveckling Àr beroende av den miljö hon vÀxer upp i. Enligt det sociokulturella perspektivet Àr lÀrande inte enbart förbehÄllet skolan, utan man ser istÀllet pÄ lÀrande sÄsom en stÀndigt pÄgÄende process som sker överallt dÀr barnet rör sig.Metod: Jag har anvÀnt mig av flera olika metoder. Jag har anvÀnt ostrukturerade frÄgor i flertalet av de intervjuer jag har genomfört, men jag har Àven anvÀnt mig av strukturerade frÄgor i en av intervjuerna. Vidare har jag Àven anvÀnt mig av experiment vid tvÄ olika tillfÀllen, ett med en enskild elev och ett med en elevgrupp.Resultat: De resultat jag har kommit fram till Àr följande: För det första finns det inget enkelt svar pÄ frÄgan om musik kan hjÀlpa barn och unga med olika försvÄrande förutsÀttningar, men det finns flera goda exempel pÄ hur musiken har varit behjÀlplig. De projekt som jag har tittat pÄ, RÀdda Barnens Musikprojekt och Vi slÄr pÄ trummor, inte pÄ varandra, visar bÄda pÄ positiva förÀndringar hos de deltagande eleverna.

Estetikens betydelse : en studie som belyser estetiken i förskolan och grundskolans tidigare Är

Vi har genomfört en studie om estetiska uttrycksformer i förskolan och grundskolan. Syftet med denna undersökning Àr att belysa estetiska lÀrprocesser i förskola och skola ur ett barn/elev- och lÀrarperspektiv samt ta del av lÀrarnas och barnens/elevernas tankar om estetik och estetiska uttrycksformer. VÄrt intresse för lÀrandet via estetiken samt sprÄkutveckling har avgjort valet av innehÄll i denna studie. De metoder vi anvÀnde i vÄr studie var barn och elevsamtal, observationer och intervjuer. Resultatet visade att alla barn tycker att estetiska uttrycksformer Àr roligt och att kreativiteten gör förskolan och skolan rolig.

"KrÀnkningar gÄr som i en cirkel hela tiden!" : Elever undersöker begreppet krÀnkningar i en fokusgrupp genom drama.

I mitt examensarbete har jag valt att försöka undersöka i vilken utstrÀckning det i en hemmastudio Àr möjligt att Äterskapa ett sound frÄn en professionell inspelningsstudio. Denna frÄga Àr intressant för mig dÄ jag fastnade för hur en produktion lÀt i ljudbilden. Dels instrumentuppsÀttningen och deras rytmisering men frÀmst soundet pÄ helheten i mixen. Det kÀndes luftigt, stort och brett i lyssningsspektrat trots att det inte var sÄ mycket instrument. Jag har alltid velat utveckla min förmÄga att skapa och producera musik men har inte tillgÄng till sÄ mycket kvalitativ utrustning.

Att lÄta floden flöda: en processbeskrivning av att hitta ett personligt tonsprÄk

Upphovsmannens ursprungsidé var att skriva ett stycke som skulle kombinera element frÄn influenser inom pop/rock, jazz, vÀsterlÀndsk konstmusik, elektroakustisk musik och ljudkonst. En stilistisk balans var ett önskat resultat för att undvika polystilism och istÀllet hitta ett tonsprÄk som tar tillvara pÄ upphovsmannens olika influenser.Efter en konsert som genomfördes med hans egna material inom pop/rock, kom en insikt att det fanns, utöver det stilistiska, olika attityder till notation kopplat till musicerande mellan traditionerna afro och klassiskt.Ett experiment utfördes dÀr notationssÀtt med olika styrningsgrad kunde jÀmföras. Den sÄ kallade slashnotationen blev en grund för ytterligare notationsmÀssiga utforskningar i stycket som sedan skrevs.Den stilistiska problematiken i kombinationen av influenserna löstes genom styckets form. Tydlig tematik anvÀndes, med teman som hade stilistisk rörlighet. Styckets storform utgörs av en stegrande dynamisk utveckling, kopplat med en stilistisk vandring frÄn konstmusik till mer afro-inspirerad musik.

Att skriva om det som ingen talar om - En undersökning av de tabubelagda Àmnena i Maria Sandels Droppar i folkhavet

BakgrundEstetiska aktiviteter hör till verksamheten i förskolan. Det handlar om att barnen ska fÄ rikligt med möjligheter att uttrycka sig pÄ, dÀr mÄnga sinnen involveras. Enligt forskarna bör musikaktiviteterna genomsyras av musikens grundelement som bildar en helhetsupplevelse. Barns musikaliska och sprÄkliga utveckling gÄr hand i hand och berikar varandra under gynnsamma förhÄllanden. Pedagogens förhÄllningssÀtt Àr viktigt, det handlar om att skapa förutsÀttningar för lÀrandesituationer i stimulerande lÀrandemiljöer.SyfteSyftet med vÄr undersökning Àr att studera hur pedagoger arbetar med planerade musikaktiviteter i en musikförskola.MetodI vÄr undersökning har vi anvÀnt oss av metoderna observation och fÀltintervju.

FrÄn fÀrdiginspelat lÄtmaterial till mastrings-ideal, digitala distributionsavtal, ersÀttning frÄn en radiokanal, pressade CD-skivor i kartongfodral och en budget med god vinstmarginal

Syftet med det examensarbete som genomförts har varit att kartlÀgga processen för att pÄ egen hand lansera sin musik i form av ett fullÀngdsalbum tillgÀngligt att köpas bÄde i form av digitala nedladdningar och som traditionell CD-skiva.I arbetet har vi bekantat oss med viktiga aspekter angÄende distributionsavtal, upphovsrÀtt, marknadsföring, design, foto, logotyper, texter och koder man bör kÀnna till. En stor del av arbetet har Àven Àgnats Ät att förklara och utreda den sista delen i ljudbearbetningen - mastring. Dessutom har vi satsat pÄ marknadsförning och exponering pÄ Internet samt olika betalningslösningar som möjliggör skivans försÀljning.För att erhÄlla de nödvÀndiga delarna i arbetsprocessen har kontakt upprÀttats med bland andra: IFPI, Grammotex, N©B och Dicentia.I rapporten fÄr vi följa den progressiva rockgruppen Cap Outrun och deras vÀg till mÄlet i form av en fallstudie..

Fem kvinnliga gymnasieelevers upplevelser av ensemblespel

Syftet med vÄrt arbete Àr att fÄ insyn i fem unga kvinnors upplevelser av att vara instrumentalist i ensemblespel vid ett musikestetiskt program. Vi har valt att intervjua fem unga kvinnor vid ett gymnasium i norrland. Intervjuerna spelades in och skrevs ner ordagrant. Svaren frÄn intervjuerna sammanstÀlldes och bearbetades i förhÄllande till fyra rubriker som tÀcker vÄrt syfte. Resultatet har vi sedan jÀmfört med tidigare forskning inom omrÄdet.

Autenticitet i musik: En undersökning om grÀnsdragningen mellan musikbranschens spelregler och den autentiska upplevelseprodukten

TvÄ upplevelseproducenter har i den hÀr examensuppsatsen undersökt begreppet autenticitet, hur det ter sig och vad detta innebÀr i musik som sÄdan men Àven som en upplevelseprodukt i musikbranschen. Med ett hermeneutiskt synsÀtt har vi valt att göra fyra stycken kvalitativa intervjuer med musiker och andra nyckelpersoner inom musikbranschen.Vi har inte presenterat ett klart och tydligt svar, det skulle inte göra ett komplext Àmne som detta rÀttvisa, utan istÀllet utarbetat modeller som visar pÄ ett förhÄllningssÀtt att arbeta efter. Den första handlar om ett förhÄllningssÀtt för att bibehÄlla autenticitet i bland annat olika processer. Den andra redovisar för hur ett sammansvetsat team som byggs upp likt en plattform kan vara ett hÄllbart alternativ för mÄnga, denna modell har vi valt döpa till KBM-plattformen, vilket stÄr för Kreatör, Business och Management. Med denna modell vill vi visa hur dessa tre funktioner kan samspela.

Som guider till bra musik : En undersökning om musikkritikers bakgrund, förtroende och erfarenhet av musikkritiken

Den hÀr undersökningen fokuserar pÄ vilka som bedriver musikkritik i Sverige idag och hur den ser ut. Uppsatsen bygger pÄ teorier kring att det finns en jÀmbördig smak bland musikkritiker. Syftet Àr att undersöka musikkritikers bakgrund för att hitta mönster samt att se hur musikkritiker tÀnker kring musikrelationer, smak och förtroende.Det analyserade materialet bestÄr av sex stycken kvalitativa intervjuer med aktiva musikkritiker. De intervjuade kommer frÄn olika medier dÀr musikkritik bedrivs, dÀribland etermedia, lokal-/kvÀllstidning, musiktidning samt musikblogg.Som teoretisk utgÄngspunkt ligger Bourdieus fÀltteorier med fokus pÄ habitus och kapital. Kort sammanfattat hur musikkritiker kan skaffa sig förtroende inför sin publik samt om det finns mönster som kan förklara varför sÄ mÄnga musikkritiker tycker likadant.

TillgÄng eller Àgande : En studie i konsumentvÀrde pÄ marknaden för digital underhÄllningsmedia

Syftet med uppsatsen har varit att genom kvalitativa intervjuer lyfta fram motpolerna kringdagens konsumtion av digital underhÄllningsmedia och faststÀlla om konsumenters syn pÄ vÀrdekan relateras till deras val av att antingen betala för Àgandet eller för tillgÀnglighet av den. Metoden har bestÄtt av Ätta stycken kvalitativa intervjuer dÀr respondenter fÄtt frÄgor om sinkonsumtion av digitala underhÄllningsmedia inom; musik, video, spel och podcasts. Uppsatsen kommer fram till att konsumenter ser vÀrdet i anvÀndningen av mediet och inte iÀgandet av det. Konsumenterna vill sÄledes hellre strömma sin media Àn att ladda ner den. DevÀljer dÀrför mer eller mindre obehindrat den tjÀnst som har bÀst utbud.

Med historien som vapen ? en historiedidaktisk analys av Stefan Sundströms texter

Syftet med den hĂ€r texten Ă€r att med hjĂ€lp av de historiedidaktiska begreppen historiemedvetande och historiebruk analysera hur den den svenska musikern Stefan Sundströms anvĂ€nder historia för att ge uttryck för ideologikritik i sina texter. Sju av hans studioalbum utgör grunden för empirin dĂ€r den gemensamma kontexten Ă€r att de har givits ut under borgerliga regeringar, undantaget Fabler frĂ„n BĂ€llingebro som ges ut innan valet 2006 men som innehĂ„ller lĂ„tar som var en del i valrörelsen. Orsaken Ă€r att Sundström ser sig sjĂ€lv som den musikaliska delen av ett vĂ€nsterpolitiskt motstĂ„ndsmaskineri. Texten diskuterar ocksĂ„ hur historia kan anvĂ€ndas som ett politiskt vapen. Resultaten pekar pĂ„ att historiemedvetandet och den politiska musiken aktiveras i relation till en större upplevd förĂ€ndring, vad RĂŒsen kallar ett ?borderline event?.

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->