Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 40 av 124

Panorering för musik i 5.1 surround : En jÀmförelse av panoreringsteknikerna direkt/ambient och direkt-överallt

Uppsatsen undersöker hur de olika panoreringsteknikerna, direkt/ambient och direkt-överallt, för 5.1 surround uppfattas utav lyssnare. Enligt direkt/ambient ska alla direkta kÀllor panoreras till frontkanalerna (L, C, R) och endast ambiens finnas i surroundkanalerna (Ls, Rs). Enligt direkt-överallt kan direkta kÀllor panoreras till alla kanaler. Ljudstimuli i tre genrer har utav undertecknad framstÀllts, rock/hÄrdrock, jazz/fusion och hip hop. Ett exempel enligt direkt/ambient och ett enligt direkt-överallt framstÀlldes i varje genre.

Performativ estetik : diskursiva formationer i det konstmusikaliska fa?ltet

Denna text a?r en reflektion o?ver maktfo?rha?llanden inom det (konst)musikaliska fa?ltet, och ett fo?rso?k att beskriva hur de produceras och reproduceras genom den musikaliska diskursen, de system av normer och avgra?nsningar som definierar den, och det sociala rum da?r den verkar.Den centrala tanken i texten a?r att det a?r verkets (och da?rigenom upphovspersonens) framtra?dande snarare a?n dess substans som avgo?r dess maktposition i fo?rha?llande till andra. Med framfo?rallt Michel Foucault och Judith Butler anva?nder jag mig av en teori om subjektet som na?got som inte a?r essentiellt, substantiellt och enhetligt, utan na?got som konstrueras i det performativa framtra?dandet i av diskursen fabricerade positioner. Musiken a?r sa?ledes performativ, som utsaga go?r den na?got, da? den tilla?ter, stabiliserar och reproducerar en given identitet och position.Diskursen ses ha?r alltsa? som ett maktfa?lt, definierad av sociala och kulturella normer, avgra?nsningar och fo?rbud, i vilken de subjekt som beha?rskar spra?ket, koderna, handlingarna, estetikerna och praktikerna tilla?ts framtra?da.Jag har i denna text fo?rso?kt att se hur diskursens manifesta yta ? musiken ? pa? olika sa?tt kan verka fo?r att do?lja den position som upphovspersonen intar, och da?rmed det subjekt som reflekteras i den socialitet da?r den tar plats.

SprÄkutvecklande musikaktiviteter : Ett utvecklingsarbete om musikens anvÀndning i förskolan och förskoleklassen

Detta examensarbete bestÄr av ett utvecklingsarbete i tvÄ delar. Den första delen Àr en rapport av en studie med syfte att undersöka hur nÄgra pedagoger arbetar med musik som ett sprÄkutvecklande verktyg i förskolan och förskoleklassen samt deras syn pÄ musikens betydelse för barns lÀrande och sprÄkutveckling. Materialet bestÄr av enkÀter och undersökningsgruppen bestÄr av 27 pedagoger. Undersökningens resultat visar att samtliga pedagoger anvÀnder sig av sÄng i det vardagliga arbetet med barn och att pedagogerna medvetet arbetar med sÄng och ramsor för att frÀmja barns sprÄkutveckling. DÀremot visar resultaten att musiken som en helhet, det vill sÀga lyssnandet och skapandet, har en mindre betonad roll i förskolans verksamhet.

Musik, Genus och Undervisning : En studie kring skolors musikaliska kanon ur ett genusperspektiv

BakgrundMusikhistorien Àr pÄ inga sÀtt opÄverkad av den historiska utvecklingen i övriga samhÀllet. Den Àr en vÀsentlig del av olika tidsepokernas rÄdande kulturer. Skolan har en viktig roll i elevernas socialisationsprocess. Kan en manlig musiklÀrare anvÀnda sig av musik skriven av mÀn, framförd av mÀn och skriven ur ett manligt perspektiv, i en undervisningssituation och rÀkna med att han nÄr fram till alla elever? LÀmnar man inte per automatik halva klassen utanför eftersom musiken inte kan anknyta till deras upplevelsevÀrld, livsÄskÄdning eller vÀrdegrund.

Att arbeta med barn i blÄsorkester : Fyra lÀrare om sitt ledarskap av ensemblespel

I denna uppsats undersöks hur nÄgra musiklÀrare gÄr tillvÀga för att bygga en fungerande blÄsorkesterverksamhet i de musik- och kulturskolor de Àr verksamma. Vad lÀrarna anser om planering, vilka mÄl de har med verksamheten samt hur de arbetar för att uppnÄ sina mÄl Àr frÄgor som besvaras i uppsatsen. Resultaten diskuteras med utgÄngspunkt i teorier om samspel och ledarskap. Datamaterialet bestÄr av intervjuer med fyra musiklÀrare pÄ tre olika musik-/kulturskolor. TvÄ av skolorna finns i Sverige och en i Norge.

Det var höjdpunkten under hans dag : Musikens inverkan pÄ mÀnniskor med demenssjukdom och deras vÄrdgivare.

Bakgrund: Personer med demens har en försÀmrad förmÄga att förstÄ och kommunicera med omgivningen och dÀrför kan det vara svÄrt och krÀvande att vÄrda personer med demens. Agitation Àr ett vanligt beteendeproblem vid demenssjukdom och Àr pÄfrestande för sÄvÀl personen med demens, som för vÄrdgivaren. Personer med demens behandlas frÀmst farmakologiskt trots de biverkningar som lÀkemedelsbehandlingen orsakar och dÀrför behövs andra behandlingsstrategier och omvÄrdnadsÄtgÀrder för att öka vÀlbefinnandet och minska deras lidande. Syfte: Att beskriva musikens inverkan pÄ mÀnniskor med demenssjukdom och deras vÄrdgivare. Metod: En systematisk litteraturöversikt av fjorton kvalitativa och kvantitativa vetenskapliga artiklar som sedan analyserades och sammanstÀlldes i ett resultat.

Examensarbete : examenskonsert och Album

En personlig reflektion om att komponera för jazzmusiker och praktiska tips för konstmusiktonsÀttare om jazzmusik och dess estetik..

Musik och ljudnivÄer : En undersökning bland musiker och ljudtekniker om ljudnivÄer, tinnitus och musikupplevelse

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur musiker ser pÄ begrepp som ljudnivÄ, musikupplevelse och relationen mellan dessa. Underlaget för studien Àr sex intervjuer med musiker och ljudtekniker, med och utan hörselskador. Studien byggs pÄ sex kvalitativa intervjuer och Àr avgrÀnsad till att i första hand behandla detta inom musikstilar vilka Àr baserade pÄ trummor och bas ? pop/rock, jazz/blues.Studiens resultat visar att parametrar som t.ex. genre, lokal, ljudteknik, ljudtekniker och arrangör har inverkan pÄ det ljud och den ljudnivÄ som uppnÄs vid en konsert.Vidare redovisas respondenternas syn pÄ relationen mellan ljudnivÄer och musikupplevelse.

Stimulerande lÀsning? - en studie om musikskaparnas syn pÄ Stim-magasinet

Titel Stimulerande lÀsning? - en studie om musikskaparnas syn pÄ Stim-magasinetFörfattare Johan MalmbergUppdragsgivare Stim (Svenska tonsÀttares internationella musikbyrÄ)Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap,Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG),Göteborgs universitetTermin Höstterminen 2011Handledare Jan StridAntal ord 14 485Syfte Att undersöka vad Stim-magasinet kan betyda för musikskaparnaMetod Kvalitativ metod, personliga djupintervjuerHuvudresultat Stim-magasinet skapar en ?vi-kÀnsla?, samtidigt som det ocksÄförmedlar en positiv bild av Stim. InnehÄllsmÀssigt Àr dÀremot Stim-magasinet, enligt de intervjuade musikskaparna, ointressant. Musikskaparna anser att Stim-magasinet blivit mer allmÀnt inriktat pÄ musik och tappat fokus pÄmusikskapande och upphovsrÀtt, vilket gör att tidningen inte kÀnns ÀndamÄlsenlig. Musikskaparna efterfrÄgar en djuparejournalistik som riktar in sig mer pÄ just musikskapande och upphovsrÀtt.

Gör musik nÄgon skillnad? : En studie om genuskonstruktioner i musikaliska aktiviteter i förskolan

Syftet med studien Àr att undersöka hur genusmönster konstrueras i samband med musikaktiviteter i förskolans verksamhet och hur dessa kommer till uttryck. Hur visar sig genuskonstruktioner och vilket förhÄllande har de till samhÀllets vÀrderingar och normer? Underlag för analys och diskussion var observationer som dokumenterades pÄ film och Àgde rum i femÄrsavdelningar pÄ tre olika förskolor. BÄde planerade och spontana musikaliska aktiviteter stÄr i fokus. Undersökningen vilar pÄ ett sociokulturellt perspektiv med utgÄngspunkt i socialkonstruktivism och etnometodologi.

?SuverĂ€nt för kulturlivet och gemenskapen" - ett nedslag bland Öppna Scener i Göteborg

DennauppsatsÀrallmÀnochoffentlighandling.FörfattarenharupphovsrÀttenochuppsatsenfÄrintebegagnasannatÀnförenskiltbrukutanförfattarenstillstÄnd..

Hur ska jag tolka det dÀr? : En studie i hur lÀrare och elever pÄ musik- eller kulturskola kommunicerar med varandra i enskild undervisning pÄ fiol

Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare och elever pÄ musik- eller kulturskola kommunicerar med varandra i enskild undervisning med fiol som instrument. Med hjÀlp av videoobservation som metod har tre lÀrare och deras elever observerats. Studiens teoretiska utgÄngspunkter utgörs av ett designteoretiskt och multimodalt perspektiv. I resultatet framkommer att lÀrarna anvÀnder sig av ett flertal olika kommunikationssÀtt i sin undervisning. KommunikationssÀtten Àr instruerande, frÄgestÀllande, förevisande, metaforiskt och humoristiskt kommunikationssÀtt.

Bakgrundsmusik i skolan - ett pedagogiskt verktyg : En studie om bakgrundsmusikens effekt pÄ ordningen och arbetsinsatsen i skolklasser

Syftet med denna studie Àr att undersöka om och i sÄ fall hur bakgrundsmusik i grundskolan kan vara ett verktyg i pedagogiska verksamheter samt i sÄ fall vilken typ av musik.Studien tar upp om bakgrundmusik kan pÄverka ordningen i klassrummet och elevernas arbetsinsatser under sjÀlvstÀndiga arbetsformer. Studiens historiska utgÄngspunkt med bakgrundsmusikens framvÀxt beskriver hur mÀnniskors ordning och arbetsinsats kan pÄverkas pÄ olika sÀtt av den. Studien ÄskÄdliggör ocksÄ varför mÀnniskan pÄverkas fysiskt av bakgrundsmusik. Egen undersökning visar pÄ hur viss bakgrundsmusik fungerar i pedagogiska syften. Studien ger förslag pÄ egenskaper som bakgrundsmusik bör ha i pedagogiska verksamheter.Studien har genomförts via litteraturstudier, egen empiri och till viss del Internet.

Är musik konst? - En undersökning av fem ljudskapande mĂ€nniskors syn pĂ„ sitt eget och andras skapande

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka och synliggöra nÄgra olika sÀtt att se pÄ musik som konst (eller icke-konst). Som metod har jag valt att göra kvalitativa intervjuer med fem personer som, pÄ olika sÀtt och inom olika genrer, skapar musik eller ljudkonst. I intervjuerna har jag försökt ringa in de olika personernas syn pÄ konstbegreppet, pÄ musik i förhÄllande till detta begrepp samt pÄ deras eget skapande. Resultaten visar pÄ fem individuella synsÀtt och personliga definitioner av konst. Vilka intervjupersoner som delar varandras synsÀtt varierar mellan de olika frÄgeomrÄdena och nÄgra generaliserbara slutsatser gÄr inte att dra, vilket inte heller har varit mÄlet med undersökningen.

Vem Àr musikalisk?: en studie av musiklÀrares uppfattningar
om
musikalitet

Denna studie handlar om begreppet musikalitet och lÀrares uppfattningar av den problematik som Àr förknippad med musikalitet som fenomen. Syftet Àr att fÄ en större förstÄelse och kunskap om begreppet, och ocksÄ att ta reda pÄ hur tidigare forskning, lÀrares uppfattningar och grundskolans styrdokument förhÄller sig till problemomrÄdet. Intervjuer har genomförts med tre musiklÀrare frÄn Kulturskolan som undervisar i enskilda instrument och i klass. Deras svar har sedan jÀmförts och diskuterats med tidigare forskning och annan relevant litteratur. Musikalitet visar sig enligt den refererade forskningen och vÄra intervjupersoner finnas i tvÄ huvudsakliga former: Den ena formen av musikalitet innebÀr att man kan utöva musik genom till exempel instrumentspel och sÄng.

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->