Sök:

Performativ estetik

diskursiva formationer i det konstmusikaliska fa?ltet


Denna text a?r en reflektion o?ver maktfo?rha?llanden inom det (konst)musikaliska fa?ltet, och ett fo?rso?k att beskriva hur de produceras och reproduceras genom den musikaliska diskursen, de system av normer och avgra?nsningar som definierar den, och det sociala rum da?r den verkar.Den centrala tanken i texten a?r att det a?r verkets (och da?rigenom upphovspersonens) framtra?dande snarare a?n dess substans som avgo?r dess maktposition i fo?rha?llande till andra. Med framfo?rallt Michel Foucault och Judith Butler anva?nder jag mig av en teori om subjektet som na?got som inte a?r essentiellt, substantiellt och enhetligt, utan na?got som konstrueras i det performativa framtra?dandet i av diskursen fabricerade positioner. Musiken a?r sa?ledes performativ, som utsaga go?r den na?got, da? den tilla?ter, stabiliserar och reproducerar en given identitet och position.Diskursen ses ha?r alltsa? som ett maktfa?lt, definierad av sociala och kulturella normer, avgra?nsningar och fo?rbud, i vilken de subjekt som beha?rskar spra?ket, koderna, handlingarna, estetikerna och praktikerna tilla?ts framtra?da.Jag har i denna text fo?rso?kt att se hur diskursens manifesta yta ? musiken ? pa? olika sa?tt kan verka fo?r att do?lja den position som upphovspersonen intar, och da?rmed det subjekt som reflekteras i den socialitet da?r den tar plats. Jag har behandlat tva? specifika kategorier genom vilket detta do?ljande kan ske: den fo?rsta i musik som positionerar sig som abstrakt, da?r detta sker genom mekanismer och bera?ttelser som beskriver/go?r musiken materiell, transcendent, formell, objektiv, da?r subjektet ?fo?rsvinner? i framtra?dandet av musiken, och den andra i musik som positionerar sig som referentiell, som genom beskrivningar av subjektets positionering ?vid sidan av?, som om utanfo?r eller bredvid det som sa?gs, do?ljer dess position och hur det opererar i verket.Textens ambition a?r med andra ord att analysera musik utifra?n en o?nskan om att a?terinstallera subjektets position i den, och de fo?rutsa?ttningar som la?ter det framtra?da fo?r att sedan do?lja sig, fo?rsvinna i ljudet och rummets spra?klo?shet och iscensa?ttningar.

Författare

Isak Edberg

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..