Hur ska jag tolka det där?
En studie i hur lärare och elever på musik- eller kulturskola kommunicerar med varandra i enskild undervisning på fiol
One-to-one violin teachingCommunicationVideo observationDesign theoretical perspectiveMultimodalityEnskild fiolundervisningKommunikationVideoobservationDesignteoretiskt perspektivMultimodalitet
Syftet med studien är att undersöka hur lärare och elever på musik- eller kulturskola kommunicerar med varandra i enskild undervisning med fiol som instrument. Med hjälp av videoobservation som metod har tre lärare och deras elever observerats. Studiens teoretiska utgångspunkter utgörs av ett designteoretiskt och multimodalt perspektiv. I resultatet framkommer att lärarna använder sig av ett flertal olika kommunikationssätt i sin undervisning. Kommunikationssätten är instruerande, frågeställande, förevisande, metaforiskt och humoristiskt kommunikationssätt. Resultatet visar även att dessa kommunikationssätt kombineras på olika sätt. I diskussionskapitlet diskuteras lärarnas olika sätt att designa undervisningen samt vilka förutsättningar olika typer av design får för elevers lärande.