Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 36 av 124

É dĂ© laddat?: ett arbete om fildelning och nedladdning av musik pĂ„ Internet

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka tvÄ olika teorier om frihet och ÀganderÀtt som vi kommer tillÀmpa för att svara pÄ frÄgan om det Àr rÀtt att fildela och ladda ner musik. För att svara pÄ syftet har vi anvÀnt oss av följande frÄgestÀllningar. Anser studenterna och de vi intervjuat att det Àr rÀtt att det finns musik tillgÀnglig ute pÄ Internet gratis? Hur ser Äsikten ut om fildelning och nedladdning av musik idag? Och kan fildelning och nedladdning av musik jÀmföras med stöld. VÄr utgÄngspunkt för denna uppsats Àr hÀndelsen mot Bahnhof.

Musiknedladdning och attityder

Titel: Musiknedladdning och attityder ? En kvalitativ intervjustudieFörfattare: Peter Freibergs och Linda SolbergHandled.: Annika BergströmKurs: Fördjupningskurs VT-07Syfte: VÄrt syfte att undersöka ungdomars/unga vuxnas attityder till olaglignedladdning av musik och koppla samman det med livsstil och beteende.Metod: Kvalitativ intervjustudie.Material: Tio stycken respondenterHuvudres.: Fyra av tio respondenter hade övervÀgande positiva attityder. Tre av tiohade övervÀgande negativa attityder och tre av tio hade blandade attityder.LÀttillgÀngligheten och att det Àr gratis Àr viktiga argument för de positiva. Man kan provlyssna och upptÀcka ny musik samt fÄ tag pÄ sÄdant som annars kan vara svÄrt att fÄ tag pÄ. Ur artisters synvinkel ses det som positivt att de kan nÄ ut med sin musik .Negativa argument Àr att man stjÀl nÄgons musik, vilket i slutÀndan gör att artisterna inte har rÄd att producera mer musik och att skivaffÀrer dÄ ocksÄ försvinner.

"Det blir liksom lite kul"? En studie om musikens plats och funktion i förskola och skola

Abstract Svensson, Elin & Svensson, Jeanette (2010) ?Det blir liksom lite kul? ? En studie om musikens plats och funktion i förskolan och skolan. Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Denna studie belyser musikens plats och funktion i förskolan och skolan. Syftet med studien Àr att undersöka hur musiken ser ut i verksamheterna, vilken betydelse musiken har samt hur pedagoger resonerar kring musik. Studien utgÄr frÄn följande frÄgestÀllningar: Vilken plats och funktion har musiken i den dagliga verksamheten pÄ en förskola respektive i en skola? Finns det nÄgra likheter respektive olikheter i verksamheternas sÀtt att anvÀnda sig av samt se pÄ musikens plats och funktion i verksamheten? Studien tar avstamp i det sociokulturella perspektivet dÀr begrepp som interaktion, samspel och kommunikation ses som centrala nÀr det gÀller utveckling och lÀrande.

Uppförandepraxis och violinen: "Det Àr mÀnskligt att fela" - en studie med fokus pÄ violinen, om relationen mellan uppförandepraxis och noterad musik frÄn olika epoker

Syftet med detta arbete var att undersöka vilken betydelse uppförandepraxis har pÄ musik av J. S. Bach och Max Bruch, och vad som hÀnde nÀr man delvis eller helt gick ifrÄn den uppförandepraxis som rÄdde dÄ verket komponerades. I uppsatsen belyser jag skillnader och likheter mellan barockviolin och modern violin samt redogör för valda delar av respektive uppförandepraxis. FrÄgestÀllningar i arbetet var: ?Hur kan information om barockviolin och barockpraxis bidra till mitt Bach-spel??Kan jag hÀmta musikalisk inspiration och kunskap genom att lyssna pÄ hur andra violinister spelar Bach, och pÄ sÄ sÀtt bidra med nÄgot nytt till min egen tolkning??Vad hÀnder med det konstnÀrliga uttrycket av ett avsnitt ur Bruchs romantiska finalsats av violinkonsert nr 1 g-moll, nÀr jag applicerar det som jag uppfattar lÄta som barockpraxis??Vad tycker jag sjÀlv kring frÄgan om vikten av lÀmpligt eller autentiskt uppförande av musik efter detta arbete? Genom att anvÀnda mig av befintlig fakta kring barockviolin och barockpraxis, ville jag bidra med nya uttryck till mitt Bach-spel, men ocksÄ kunna anvÀnda en ?barock-spelstil? pÄ ett avsnitt av finalsatsen ur Bruchs romantiska violinkonsert nr 1 i ett epoköverskridande experiment om uppförandepraxis.

Det sa bara click! : min relation till anva?ndande av clicktrack

Mitt exemanesarbete besta?r av ett antal la?tar och musikproduktioner som jag har gjort mestadels under 2012-2013. Ma?let med musikproduktionerna har varit att, under ra?dande fo?rutsa?ttningar inom dom olika projekten, skapa musik vars enda egentliga syfte har varit att bero?ra den potentiella lyssnaren.I min text har jag lagt fokus pa? att underso?ka hur resultatet har pa?verkats av att med olika produktionsmetoder arbeta med tempo. Jag har och a?r framfo?rallt nyfiken pa? hur maskingenererat tempo, som i texten kommer bena?mnas som click eller clicktrack, pa?verkar slutresultatet av en musikproduktion.I tva? av mina produktioner har jag jobbat med tempo pa? flera olika sa?tt.

Infiltration of Waldheim

"Infiltration of Waldheim" Àr ett spel gjort av David Lindell (grafik), Andreas Persson (programmering) och Mathias Jönsson (ljud och musik). MÄlet vi hade med projektet var att ha en spelbar bana med minst en vapen typ samt fiender att eliminera, allt ackompanjerat med pampig musik och en massa ljudeffekter. Jag kommer i denna rapport beskriva arbetets gÄng samt reflektera över vad som har fungerat och vad som varit mindre bra under projektets gÄng. Mina planer för spelet var mest att lÀra mig mera om framförallt AI samt arbeta mera i 3d. Spelet ska mest vara för mig sjÀlv, men med lite putsning och mera innehÄll eventuellt anvÀndas vid jobb ansökningar i framtiden..

Paketering av digital musik: Intervjuer med nyckelpersoner inom digital musik i Sverige

This exploratory thesis uses qualitative research to investigate how digital music is beeing packaged. The main study consists of 11 deep interviews with key representatives of the digital music industry in Sweden. These are (record companies) EMI, SonyBMG, Universal, Warner, (DSP) InProdicon, (mobile operators) 3, TeliaSonera and (cell phone producer) SonyEricsson. Packaging is a concept of marketing that has specific implications depending on which good or service that is being packaged. Packaging occurs at different levels in the production chain.

Jag kÀnner att jag klarar mer och kÀnner att jag vÄgar mer
helt enkelt?: en studie om hur gymnasieelevers musikaliska
lÀrande
pÄverkas genom integrering av musik, dans och teater i
riktning mot mÄlen

Studiens syfte var att undersöka hur gymnasieelevers musikaliska lÀrande pÄverkas genom integrering av musik, dans och teater i riktning mot mÄlen. För att ta reda pÄ detta genomförde jag tvÄ gruppintervjuer. Den ena med en grupp elever och den andra med en grupp pedagoger som deltog i ett musikalprojekt som involverade samtliga estetiska grenar. Som stöd i undersökningen har jag, utöver intervjuerna, anvÀnt mig av programmÄlen för gymnasieskolans estetiska program samt befintliga studier och befintlig litteratur om Àmnesintegrerad undervisning. I studien kom jag fram till att eleverna kÀnner sig mycket sÀkrare pÄ sig sjÀlv efter det Àmnesintegrerade arbetet med musikalen och att deras scensprÄk har förÀndrats vilket bekrÀftas av de inblandade pedagogerna.

Studenternas trygghet : en studie om trygghetsskapande arbete för studenterna vid Örebro universitet

AbstractSyftet med denna uppsats Àr att undersöka hur lÀrare arbetar för att eleverna ska uppnÄ mÄlen i kursplanerna för bild och musik. Anledningen till valet av problemomrÄde beror pÄ vÄrt stora intresse för bild- och musikundervisning. Intervjuer har gjorts med tre lÀrare som undervisar i bild och tre lÀrare som undervisar i musik. Eleverna som de undervisar gÄr i skolÄr F-6. Intervjuerna visar att respondenterna anser att det kan vara svÄrt att fÄ eleverna att uppnÄ mÄlen.

LÀrares syn pÄ de nya kunskapskraven inom musikÀmnet

Syftet med denna uppsats Àr att belysa de tankar som lÀrarna som undervisar i musik i Ärskurs 4-6 har vad det gÀller de nya kunskapskraven i den nya kursplanen i Àmnet musik. UtgÄngspunkten för denna studie bygger pÄ den nya lÀroplanen: LÀroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11), som började gÀlla frÄn och med höstterminen 2011. Under inledningskapitlet ger vi en kortfattad bakgrund till vÄr studie, lÀgger fram vÄr frÄgestÀllning och dÀrefter tar vi upp nÄgra vÀsentliga begrepp som rör musikÀmnet. I teoridelen lÀgger vi fram den teoretiska bakgrunden till vÄr studie och beskriver en del tidigare forskning som utförts. Denna handlar bland annat om estetiska Àmnens stÀllning i skolan.

MusikÀmnet i grundskolans Är 1-5 : En kvalitativ studie ur lÀrarperspektiv

Uppsatsen Àr en undersökning av hur musikundervisningen bedrivs i Ärskurs 1-5. Den berör ocksÄ lÀrares syn pÄ musikÀmnets betydelse för eleverna och hur lÀrarens person pÄverkar undervisningen. Studien bygger pÄ en kvalitativ forskningsmetod dÀr observationer med lÄg struktur och semistrukturerade intervjuer har anvÀnds. Undersökningen Àr gjord pÄ fyra olika skolor. I studien Àr det 13 lÀrare som bÄde intervjuats och observerats.

Spelmusik : Musikens funktioner i tre datorspelsserier

Loke Carlsson: Spelmusik ? Musikens funktioner i tre datorspelsserierDenna uppsats handlar om datorspelsmusik och syftet Àr att ta reda pÄ vilka funktioner dennamusik har i datorspel. Först presenteras ett antal teorier om filmvetenskap. Med hjÀlp av dessateorier sammanstÀller jag sedan en metod för att analysera musiken i nÄgra fÄ datorspel. Imetodkapitlet hittar man ocksÄ en redogörelse för de grundlÀggande skillnader mellandatorspel och filmer nÀr det gÀller musik.

Samuel Barber, Knoxville: Summer of 1915, opus 24 : Drömbilder frÄn barndomen

I denna textmÀssigt beskrivande del av mitt arbete med Knoxville: Summer of 1915 (opus 24), ett verk för sopran och orkester med musik av Samuel Barber och text av James Agee, har jag frÀmst fokuserat pÄ de delar i instuderingen av verket som haft mest betydelse för mig personligen, bÄde som sÄngerska och som konstnÀr. Det som har haft avgörande betydelse för mig Àr verkets unika uppbyggnad, men Àven mina personliga kÀnslor och egna livserfarenheter, som hjÀlpt till att forma min uppfattning om verket som helhet. De delar som belyses i uppsatsen Àr framförallt textens innebörd, verkets kulturella sammanhang och olika sÀtt som musik och sÄng kan samverka för att understryka och lyfta fram kÀnslotillstÄnd och underliggande betydelser i ord..

LÀr dig sjÀlv att spela harpa: en utvÀrdering av Sylvia
Woods "Teach Yourself to Play the Folk Harp" samt en liten
inblick i harpans vÀrld

Syftet med det hÀr arbetet var att undersöka i vilken omfattning harpundervisning bedrivs vid kommunala musik- och kulturskolor, samt att ta reda pÄ hur ett sjÀlvstudiematerial för harpa fungerar. En enkÀtundersökning visade att bara fyra av Sveriges musik- och kulturskolor erbjuder undervisning i harpa. SjÀlvstudiematerialet "Teach Yourself to Play the Folk Harp" av Sylvia Woods utvÀrderades av Ätta personer med olika musikalisk bakgrund som följdes under fyra mÄnaders tid. Resultatet av studien visade att materialet upplevdes pÄ olika sÀtt, men att det samlade omdömet var mestadels positivt. Av studien framkom ocksÄ att deltagarnas medvetenhet om sina inlÀrningsstilar hade stor betydelse för hur materialet upplevdes och utvÀrderades..

Rytmik eller Ensemble? : En studie om musiklÀrares val av undervisningsinnehÄll ur ett genusperspektiv

BAKGRUND OCH SYFTE:Under vĂ„ra Ă„r som musikstudenter pĂ„ lĂ€rarutbildningen, sĂ„ mĂ€rkte vi bland vĂ„ra klasskamrater sĂ„vĂ€l som vĂ„ra kurslĂ€rare och lĂ€rare ute pĂ„ praktikperioder, att kvinnorna ofta visade ett större intresse för omrĂ„den som rytmik och kör ? medan mĂ€nnen var mer engagerade inomensemblespel och instrumentundervisning. Även tidigare forskning pekade pĂ„ samma sak. Detta lĂ„g till grund för vĂ„r studie, dĂ€r vi ville ta reda pĂ„ hur musiklĂ€rare i omrĂ„det utformar sin undervisning. Vidare ville vi dĂ„ undersöka om det var nĂ„gon skillnad mellan de kvinnliga och manliga lĂ€rarna ? och i sĂ„ fall vad detta berodde pĂ„.METOD:Metoden vi anvĂ€nde oss av var en kvalitativ undersökning i form av utskickade frĂ„gor via epost till tre kvinnliga respektive tre manliga musiklĂ€rare.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->