Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 33 av 124

SprÄkstimulerande musik- och sÄngstunder pÄ tvÄ förskolor

VÄrt syfte med detta arbete var att ta reda pÄ hur musiken pÄ tvÄ förskolor anvÀndes och pÄ vilket sÀtt den var sprÄkstimulerande. Vi har ocksÄ observerat barnen och deras sÀtt att bearbeta musiken och sÄngen. För att förklara det vi funnit i litteratur har vi valt att anvÀnda oss av bland annat Jon-Roar BjÞrkvold, Ulf Jederlund och Berit Uddén, tre forskare som skrivit mycket om musikens betydelse för mÀnniskan. Vi valde att göra observationer dÀr vi följde barn och pedagoger i det dagliga livet pÄ förskolan. Vi hade dock fokus pÄ musikupplevelserna.

Erikjansarna : Brev frÄn Amerika- en identitet i förÀndring 1848-1866

Syftet med studien var att undersöka idrottsutövares musikanvÀndande. Studien genomfördes i form av en enkÀtundersökning med kvalitativa och kvantitativa frÄgor dÀr 252 idrottsutövare som utövar individuell idrott som till exempel friidrott och orientering deltog. EnkÀten berörde frÄgor om idrottsutövarnas musikanvÀndande i vardagliga och idrottsliga situationer, kÀnsloupplevelser i samband med musiklyssnande samt motiv till musikanvÀndning i idrottsutövandet. Resultatet visade att deltagarna medvetet anvÀnder musik för att pÄverka olika kÀnslotillstÄnd i sitt idrottsutövande. FrÀmst anvÀnder deltagarna musik i sin tÀvlingsförberedelse.

Motiverad att fortsÀtta spela?! : NÄgra trÀblÄslÀrares syn pÄ motivation hos sina elever

Syftet med studien Àr att fÄ större insikt i hur pedagoger kan hjÀlpa sina elever att fÄ motivation till eget musicerande och spelglÀdje. Med en fenomenografisk utgÄngspunkt och genom kvalitativa intervjuer dÀr fyra trÀblÄslÀrare vid olika musik- och kulturskolor deltog, undersöktes deras syn pÄ hur de ser pÄ sina elevers motivation och hur de undervisar för att inspirera sina elever till fortsatt musicerande.Av intervjusvaren framgÄr tydligt att viktiga kÀllor till motivation Àr mÄl, samspel, grupptillhörighet och jag-kan kÀnsla. I resultatdelen har jag kategoriserat och analyserat intervjusvaren och avslutningsvis förs en diskussion kring resultaten i förhÄllande till begreppen motivation och didaktik..

Varför spelar de? : En intervjustudie om olika drivkrafters betydelse i valet av musik och instrument.

Detta examensarbete handlar om förebilders och idolers pÄverkan nÀr det gÀller val av instrument och musik, med fokus pÄ elgitarren, samt vilka andra drivkrafter som pÄverkar detta. Syftet med arbetet Àr att fÄ kunskap om olika drivkrafter som pÄverkar viljan att spela ett instrument. Teoretisk utgÄngspunkt för studien Àr den sociokulturella teorin. Tidigare forskning inom omrÄdet behandlar exempelvis sociala normer, förebilders pÄverkan pÄ mÀnniskor samt ramfaktorer inom undervisning. Jag har anvÀnt mig av den kvalitativa forskningsintervjun som metod, och mina informanter Àr elgitarrister med varierande Älder och musikalisk bakgrund.

Matchning och importering av musikrelateradeWikipediaartiklar

Wikipedia Àr en fritt tillgÀnglig internetbaserad artikelsamling dÀr anvÀndareges möjlighet till att bÄde skapa och redigera innehÄll. Materialet distribuerasunder licensen GNU Free Documentation License (GFDL) och kan som sÄdantunder vissa villkor ÄteranvÀndas av tredje part. Den engelsksprÄkiga upplaganav Wikipedia innehÄller miljontals artiklar, av vilka hundratusentals behandlarmusik.Spotify AB utvecklar en internetbaserad reklamfinansierad musiktjÀnst vid namn Spotify.TjÀnsten lÄter anvÀndare vÀlja och lyssna pÄ musik ur ett stort centralt lagrat arkiv.Detta examensarbete beskriver en metod och ett system som för in Wikipediaartiklarom artister, album och enskilda lÄtar i Spotifys metadatasystem. Artiklarnahar matchats mot Spotifys interna musikdatabas och omformats tillett format som Àr lÀmpligt för presentation i Spotifys klientprogramvara..

Musik för kommunikation och sjÀlvkÀnsla : En studie om musikens betydelse i en flersprÄkig förskolemiljö

This thesis, entitled The Headmaster and the Music, is based on interviews with four headmasters, who are all working in the Swedish compulsory school. The purpose is to investigate how they view music, both in general and as a school subject. Since the research on this topic is scarce, the study can be described as explorative.The result shows that the headmasters? personal experiences have an impact on the way they view music. Four different focus points on music in school have emerged from the material, and these represent the four very different views that each headmaster holds.

Stil och ornamentik: en studie av tre spelböcker frÄn
1750-talet

Under de senare Ären har intresset att betrakta Àldre musik pÄ ett stiltroget sÀtt ökat. Detta intresse har medfört att man nu lÀgger allt större vikt vid kunskap om tiden dÄ musiken skrevs, för att förstÄ denna musik pÄ ett djupare plan. Forskningen kring detta har försvÄrats genom att de kÀllor man har frÄn tiden, ofta sÀger emot varandra. Detta gör det svÄrt att avgöra vad i kÀllorna som man egentligen kan pÄstÄ Àr en avbild av en tradition eller vad som Àr en mans egen uppfattning och tolkning av samtidens musiktradition. Genom detta arbete har jag nÀrmat mig denna problematik genom att jÀmföra tre viktiga spelböcker frÄn 1750-talet för att pÄ sÄ sÀtt fÄ fram vilka olikheter och gemensamma nÀmnare dessa böcker har.

"I don't wanna hear about your band!" : tre feminister om musik, feminism och motstÄnd

This thesis sets out to examine how feminist struggle can be negotiated, defined and motivated. By using Oral history as a theoretical and methodological framework, three persons narrative are being constructed, explored and discussed throughout the thesis. All the interviewees define themselves as women and feminists and have all practised music in different separatist rock and pop-groups from 1970 to present. Themes as music as political action, and separatism for persons who define themselves as women are discussed. The tree informants agree about some feministic goals such as equality and the right to be able to play and perform music regardless of gender identity, although the means to reach these goals are formulated differently. .

Thank you for the music : En studie om hur bakgrundsmusik pÄ lektioner i idrott och hÀlsa kan pÄverka elever.

Syftet med denna studie var att undersöka högstadieelevers uppfattningar, pÄ en specifik skola, om bakgrundsmusik pÄ lektioner i idrott och hÀlsa. Vi ville Àven se om valet av musik har nÄgon betydelse för elevernas instÀllning och motivation. Slutligen undersökte vi hur lÀrarna anvÀnder sig den musikanlÀggning som fanns i idrottssalen. Vi har anvÀnt oss av en kvantitativ undersökningsmetod med enkÀter, som delades ut till samtliga elever i Ärskurs nio pÄ en skola i Uppsala. Med enkÀterna fick vi fram deras uppfattningar om hur bakgrundsmusik kan pÄverka under en lektion i idrott och hÀlsa.

Musik och Motorik : En intervjustudie om lÀrares uppfattningar om musik och motorik i brassundervisning pÄ kulturskolan

Studien syftar till att ta reda pÄ hur musiklÀrare ser pÄ motoriska problem, hur informerade de Àr om elevers svÄrigheter och hur de hanterar eventuella motoriska problem som kan uppstÄ i instrumentalundervisningen. I bakgrundskapitlet presenteras motoriska aspekter, samt tidigare forskning och studiens teoretiska utgÄngspunkter.Den forskningsmetod som anvÀnts i studien Àr den kvalitativa intervjun. Jag har intervjuat fyra lÀrare som arbetar med brasselever. Intervjuerna transkriberades, bearbetades och analyserades och de svar som framkommit utgör studiens resultat. I resultatet beskrivs hur lÀrarna fÄr reda pÄ motoriska problem och hur de hanterar dem.

Att lÄta ett ljud pÄ en kÀnsla komma ut: en studie om fri
improvisation i gruppsÄngundervisning

Uppsatsens syfte var att undersöka hur fri improvisation fungerar i gruppsÄngundervisning. Fokus lÄg pÄ eventuella förÀndringar inom tre omrÄden: synsÀtt pÄ musik/musicerande, initiativförmÄga samt uttrycksförmÄga. Studien innebar observation av en sÄnggrupp som utövade fri improvisation under fyra tillfÀllen. Jag agerade bÄde sÄngpedagog och observatör. Gruppen hade en sÄngpedagog sedan tidigare som parallellt med min studie undervisade och observerade dem.

Bild- och musikÀmnet i skolanIntervjuer med lÀrare om bild- och musikÀmnet i skolÄr F-5

AbstractSyftet med denna uppsats Àr att undersöka hur lÀrare arbetar för att eleverna ska uppnÄ mÄlen i kursplanerna för bild och musik. Anledningen till valet av problemomrÄde beror pÄ vÄrt stora intresse för bild- och musikundervisning. Intervjuer har gjorts med tre lÀrare som undervisar i bild och tre lÀrare som undervisar i musik. Eleverna som de undervisar gÄr i skolÄr F-6. Intervjuerna visar att respondenterna anser att det kan vara svÄrt att fÄ eleverna att uppnÄ mÄlen.

PianolÀrares musikpedagogiska grundsyner inom kommunal musik- och kulturskola

Syftet med denna uppsats Àr att synliggöra och tolka musikpedagogiska grundsyner bland pianolÀrare inom svensk kommunal musik- och kulturskola.Arbetet tar sin utgÄngspunkt i lÀrarnas autonomi, den frihet de har att utforma undervisningen utifrÄn deras personliga vÀrderingar och Äsikter.Inom musik- och kulturskolan finns kommunpolitiskt uppsatta mÄlformuleringar. Meningarna i dessa dokument skiljer sig dock avsevÀrt frÄn varandra. JÀmför vi med grund- eller gymnasieskolan finns dÀr en helt annan grad av styrning. De nationella direktiven har en helt annan legitimitet och pÄverkan för den pedagogiska verksamheten. PÄ sÄ vis förstÄr vi att musik- och kulturskolans verksamhet i mÄngt och mycket blir ett resultat av den enskilda lÀrarens uppfattningar och ideal kring uppdraget som musiklÀrare.

Sagas of the Present : reflektioner kring processen att komponera, arrangera, framföra samt spela in musik för en jazzoktett

I detta examensarbete har jag tillsammans med min kollega Markus Eriksson spelat in sju musikstycken med tydligt bera?ttande funktion. Dessa sju musikstycken fungerar som filmmusik till fyra olika historier som utspelar sig i ett la?genhetshus, ett introstycke som sammanfattar hela den musikaliska ide?n, ett stycke som gestaltar gatan samt ett stycke som beskriver ka?nslan i trapphuset. Materialet utgo?r en del av min portfolio och fo?rhoppningsvis kommer detta projekt o?ka mina mo?jligheter att fa? skriva musik till ro?rlig bild i framtiden.

Nedladdning av musik - En studie av vilka faktorer som pÄverkar nedladdning av musik via fildelningsapplikationer

Fenomenet nedladdning har blivit allt mer uppmÀrksammat, speciellt dÄ det planeras en lagförÀndring i juni i Är, vilket innebÀr att nedladdning av upphovsrÀttsskyddat material blir olagligt. Allt fler anvÀnder sig av fildelningsapplikationer för att skaffa musik och vi frÄgar oss varför detta beteende har blivit sÄ utbrett och accepterat? Vad driver mÀnniskoratt ladda ner Àven om de vet att det moralisk fel? Beror det endast pÄ ekonomiska faktorer eller Àr för att folk har blivit lata? VÄrt syfte med uppsatsen var att undersöka vilka faktorer som pÄverkar nedladdningen av upphovsrÀttsskyddad musik frÄn Internet via fildelningsapplikationer.Vi valde att avgrÀnsa oss mot nedladdning av musikfiler och endast undersöka den svenska marknaden. Undersökningen utfördes pÄ studenter frÄn Ekonomihögskolan i Lund. VÄrt arbete började med att vi genomförde en litteratursökning för att se vad som var skrivet om Àmnet.

<- FöregÄende sida 33 NÀsta sida ->