Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 27 av 124

Det handlar om kraftinsats

Det handlar om kraftinsats Àr titeln pÄ denna studie som jag, Nina Ek skrivit som examensarbete för Barn och ungdomsvetenskap pÄ Malmö högskola höstterminen Är 2010. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med verksamma lÀrare i skolans tidigare Är och observationer för att fÄ tag pÄ pojkars instÀllning till musik och rörelseundervisning. Syftet med denna undersökning Àr att synliggöra vilka uttryck eleverna visar till musik- och rörelseundervisning i skolan och redogöra för skillnader i pojkars respektive flickors förhÄllningssÀtt till detta Àmne. I min tidigare forskning finns en fördjupning av genusforskning och psykologisk forskning att reda ut begreppen nÀr forskare talar om kön och nÀr de talar om genus. Ni möter Àven en fördjupning hur genusskillnaderna uttalar sig i estetikens vÀrld.

Fra?n mo?rkret stiga vi mot ljuset : den tidiga svenska arbetarro?relsens strategiska musikanva?ndning

Den ha?r uppsatsen handlar om den svenska arbetarro?relsens musikanva?ndning. Ro?relsens anva?ndande av musik belyses och analyseras ur ett historiskt, politiskt och strategiskt perspektiv. Uppsatsen belyser arbetarro?relsens tidiga period i Sverige, vilket inneba?r att senare a?r och nutida perspektiv inte sta?r i fokus.

Bild och musik i förskolan : ett medel för att utveckla barns förmÄgor?

Bild och musik Àr tvÄ estetiska former som Àr mycket framtrÀdande i förskolans verksamhet. Finns medvetenhet och förstÄelse hos pedagogerna om hur arbetet med dessa tvÄ former kan stödja barnet i dess utveckling?Studiens syfte Àr att ta reda pÄ och undersöka hurvida pedagoger pÄ olika förskolor och inom olika Äldersgrupper har en medvetenhet och ett syfte med arbetet runt bild och musik. Arbetar pedagogerna med dessa tvÄ former i ett utvecklingsperspektiv eller anvÀnds det endast som ett tidsfördriv utan nÀrmare eftertanke? Studiens forskningsfrÄgor berör hur pedagogerna arbetar med bild och musik, vad pedagogerna anser att de vill fÄ ut av arbetet med de tvÄ formerna samt vidare om de anser sig ha ett syfte med arbetet ur ett utvecklingsperspektiv.

Snart ett krav frÄn dina elever : Att lÀra ut DJ:ande inom musikundervisningen

Inom dagens musikklimat har DJ:andet och dess uto?vare kommit att ta en allt sto?rre plats. Mycket av den musik som produceras och spelas i offentligheten har ro?tter i denna kultur. Dock sa? lyser den med sin fra?nvaro inom musikundervisningen i skolan.

Ordet jag inte sade - En studie i egyptisk hiphop

Uppsatsen ananlyserar den samtida hiphopscenen i Egypten. Den berör uppkomsten av hiphop i USA, populÀr- och ungdomskultur i Egypten samt förutsÀttningarna för egyptiska hiphoputövare. Den diskuterar vidare bÄde politiska och religiösa faktorer för den konstnÀrliga friheten. Utdrag ur egyptiska hiphoptexter analyseras och artister intervjuas. Det visar sig att den egyptiska hiphopen har sitt eget uttryck, skilt frÄn vÀsterlÀndska förlagor, men lider brist pÄ forum.

Preoperativ oro och sjuksköterskans omvÄrdnadsÄtgÀrder : en litteraturstudie

Bakgrund: Tidigare forskning visade att ett kirurgiskt ingrepp Àr en stressfylld upplevelse bÄde fysiskt och psykiskt eftersom kroppens integritet hotas. Preoperativ oro var ett vanligt problem vid elektiv kirurgi. OmvÄrdnad var ett stöd till medicinsk behandling t.ex. genom information som minskar patientens oro och Àngslan samt ökar patientens tolerans för smÀrta. Syftet: Var att beskriva vad patienterna Àr oroliga för inför elektiv kirurgi samt ge kunskap i vad sjuksköterskan omvÄrdnadsmÀssigt kan göra för att minska oron inför elektiv kirurgi.

Musik : En omvÄrdnadsÄtgÀrd som kan lindra det akuta smÀrttillstÄndet

Bakgrund: Den goda vÄrden syftar till att lindra mÀnskligt lidande, sÄsom smÀrta. Detta Àr inte alltid uppnÄtt inom den slutna sjukvÄrden idag, och patientens smÀrta blir inte lindrad. Musik kan anvÀndas som en hÀlsointervention inom sjukvÄrden och har visats ha en rad positiv inverkan pÄ patienten. Syfte: Beskriva vad musiken som en individanpassad omvÄrdnadshandling har för verkan pÄ patientens smÀrttillstÄnd vid en akut smÀrta.Metod: En litteraturstudie baserad pÄ 14 utvalda kvantitativa studier om musikens verkan pÄ ett akut smÀrttillstÄnd. Resultat: Resultatet visar pÄ att musik som en individanpassad omvÄrdnadshandling kan lindra patientens smÀrttillstÄnd.

?Antal Verktyg i Verktygsla?dan? : en studie i tre instrumentalla?rares fo?rha?llningssa?tt till undervisning

Detta specialarbete handlar om strategier och metoder inom instrumentundervisning pa? fra?mst trummor, men a?ven elbas. Tre erfarna pedagoger har intervjuats om deras personliga tankar kring utmaningar, genusfra?gor, motivation och vad som a?r viktigt att ta?nka pa? i undervisningssituationen. Resultatet lyfter fram tjejer och killars olika fo?rha?llningssa?tt till musik och sitt instrument, nycklar till elevers motivation samt va?rdefulla la?rdomar fra?n deras ma?nga?riga erfarenheter som pedagoger..

Let the music be your master hur mÀnniskor anvÀnder och lyssnar pÄ musik

Titel: Let the music be your master hur mÀnniskor anvÀnder och lyssnar pÄ musikFörfattare: Linnéa ArlidKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vidinstitutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgsuniversitet.Termin: VÄrterminen 2011Handledare: Jenny WiikSidantal: 60 sidorSyfte: Syftet med undersökningen Àr att undersöka musikanvÀndning hos SpotifyanvÀndare utifrÄn teorier om medieanvÀndning för att sedan kunna fÄ en djupare förstÄelse för hur Universal Musics musiktjÀnst Digster anvÀnds.Metod: Kvantitativ webbsurveyMaterial: EnkÀten skickades ut till samtiga DigsteranvÀndare och ett stort antal SpotifyanvÀndare, sammanlagt 3718 stycken personer.Huvudresultat: Undersökningen visar att musikanvÀndningen följde principerna för medieanvÀndning genom att centrala begrepp som nÀr, var, vaför, hur och till vad var avgörande för hur mÀnnisko lyssnar pÄ musik. Situationen har stor betydelse dÄ mÄnga av respondenterna gjorde andra saker samtidigt som de lyssnarpÄ musik och Àven svarade att deras humör styr vad de lyssnar pÄ. Undersöknigen Àmnade Àven att ta reda pÄ hur musikanvÀndningen evetuellt skildje sig mellan anvÀndare av spellistetjÀnsten Digster.se och icke anvÀndare. Universal Music gör stora satsningar pÄ denna tjÀnst och behöver fÄ en bÀttre överblick över sin mÄlgrupp för att kunna bibehÄlla och förnya kunder. Analysen visade att det finns mycket smÄ skillnader, de anvÀnder musik pÄ nÀstan samma sÀtt.

Samtal om musik sprÄkutvecklande musikundervisning i grundskolans högre Är

Syftet med studien Àr att ur ett sprÄkteoretiskt perspektiv undersöka hur elever i grundskolans högre Är talar om musik. Teorier om sprÄkutveckling och sprÄk har anvÀnts för att pÄvisa samband mellan sprÄkutveckling och utveckling inom andra omrÄden. Betoningen har hÀr frÀmst legat pÄ musikÀmnet. Teorierna understryker helhetsperspektivets roll i den sprÄkutvecklande miljön. Integrering av sprÄk, tanke och handling framhÄlls som viktig och grundlÀggande för att bidra till det meningsskapande som utgör grunden för allt lÀrande.

Den arbetande kvinnan - ideal, vÀrden och visioner : Studie av Tidevarvet under första utgivningsÄret (november 1923-maj 1924)

Jag har valt att undersöka hur tre stycken förskollÀrare i en mellanstor kommun arbetar med musik i verksamheten för att frÀmja sprÄk hos barn. De flesta förskolor i Sverige sjunger och spelar tillsammans med barnen i stor utstrÀckning. Syftet med undersökningen var att undersöka ifall dessa pedagoger var medvetna om musikens förmÄga att frÀmja sprÄk. Ifall medvetenheten fanns ville jag granska hur samt varför de planerar och genomför sina musiksamlingar i avsikt att öka sprÄket hos barn. Som metod har jag anvÀnt mig utav kvalitativa intervjuer.

VÄldtÀkt mot barn eller sexuellt utnyttjande av barn : rÀttstillÀmpningens tolkning av en mindre allvarlig gÀrning

Syftet med denna studie Àr att skapa en förstÄelse för hur musik kan anvÀndas i specialförskolans arbete med barn som har flerfunktionsnedsÀttningar samt vilket betydelse detta har för barnens utveckling och lÀrande. Studien utgÄr frÄn frÄgestÀllningarna: Hur anvÀnds musiken i specialförskolans pedagogiska miljöer? Vilka metoder anvÀnds för att gynna lÀrandet genom musik i specialförskolan? Hur ser pedagogerna pÄ betydelsen av den pedagogiska miljön, pedagogerna samt metoderna för barnens lÀrande genom musik?Denna kvalitativa studie har utförts pÄ tvÄ olika specialförskolor i skilda delar av landet dÀr sex observationer samt sex intervjuer med pedagoger har gjorts. Resultatet visar att lÀrandet genom musik utgÄr frÄn en tydlig struktur med en vÀl markerad början och ett tydligt slut i aktiviteterna samt mycket sinnestimulering. Den ?tysta kunskapen? dÀr pedagogerna anvÀnder sig sjÀlv som ett redskap i arbetet med barnen har stor betydelse.

Hur viktig Àr sÄngen? : SÄngens betydelse för den emotionella musikupplevelsen

Musik Àr ett kraftfullt medium med förmÄga att förmedla ett brett spektrum av kÀnslor. DenmÀnskliga rösten anses ha liknande kÀnsloförmedlande egenskaper, vilket Àr vÀldokumenterat för tal, men endast ett fÄtal studier har gjorts av emotionella upplevelser av denmÀnskliga rösten som musikaliskt medium. I denna studie undersöktes sÄngens betydelse förden emotionella upplevelsen vid musiklyssnande. Deltagarna i studien fick genomföra ettlyssningstest, dÀr man fick lyssna pÄ olika versioner av 10 olika musikstycken; med sÄng,utan sÄng och med enbart sÄng. Parallellt med lyssningen fick man ange upplevd kÀnsla samtskatta intensitet.

Skillnader i musiklyssnande : Fokus i musiklyssnande bland professionella och icke professionella

Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ hur icke-professionella och professionella inom musik hör nÀr de lyssnar pÄ musik. Finns det nÄgon skillnad i var fokus ligger i musiklyssnande och gÄr det att urskilja nÄgra tendenser? För att undersöka detta har ett urval av personer fÄtt lyssna till olika musikexempel och sedan beskrivit den ljudbild de har uppfattat i musiken. Sedan har dessa narrativ analyserats med utgÄngspunkt i ett av Gabrielsson (2008) utarbetat klassificeringssystem i form av ett stort antal teman och kategorier, vars syfte Àr att belysa olika starka musikupplevelser. De varierande fokus som har framkommit hos informanterna i min studie har sorterats in under detta schemas olika teman och kategorier och sedan sammanstÀllts i tabellform för att ge en lÀttare överblick.Trots att det mig veterligen inte finns en likadan studie om var fokus i musiklyssnande hos icke-professionella och professionella riktas inom musik, sÄ styrkte det som framkom i resultatet befintlig forskning kring relationen mellan upplevelser och reaktioner inom musiklyssning.

Nutida konstmusikens ljuddjur : En receptionsstudie av Sven-David Sandström och Anders Hillborgs musik

Abstract Hanna Fredholm: Nutida konstmusikens ljuddjur ? En receptionsstudie av Sven-David Sandström och Anders Hillborgs musik. Uppsala Universitet: Institutionen för musikvetenskap, C-uppsats, 2011. Studier om konstmusik Àr vanliga och genrens historia har bearbetats och diskuterats vid mÄnga tillfÀllen. I dagens samhÀlle sÄ befinner sig genren i ett blomstringslÀge. Men trots att antalet kompositörer och produktioner ökar kraftigt sÄ kommer nutida konstmusik i skymundan sÄ vÀl i media som i forskning.

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->