Sök:

Det handlar om kraftinsats


Det handlar om kraftinsats är titeln på denna studie som jag, Nina Ek skrivit som examensarbete för Barn och ungdomsvetenskap på Malmö högskola höstterminen år 2010. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med verksamma lärare i skolans tidigare år och observationer för att få tag på pojkars inställning till musik och rörelseundervisning. Syftet med denna undersökning är att synliggöra vilka uttryck eleverna visar till musik- och rörelseundervisning i skolan och redogöra för skillnader i pojkars respektive flickors förhållningssätt till detta ämne. I min tidigare forskning finns en fördjupning av genusforskning och psykologisk forskning att reda ut begreppen när forskare talar om kön och när de talar om genus. Ni möter även en fördjupning hur genusskillnaderna uttalar sig i estetikens värld. Forskare inom området visar på genusskillnader och talar om pojkars sätt att ?attackera? dans skiljer sig från flickorna, pojkarna besitter en annan kraftinsats. I intervjuer med lärare så upplever de skillnader mellan könen på olika sätt, de är dock överens om att det inte tilltalar pojkar lika väl som flickor. Mitt resultat är att pojkar har en positiv inställning till musik och rörelse om de får rätt utrymme för att uttrycka sig. Detta genom homogenagrupper och chans att uttrycka sig i dansstilar som har en mer manlig stil med fartfyllt tempo och med tyngdkraft neråt.

Författare

Nina Ek

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..