Sök:

Snart ett krav från dina elever

Att lära ut DJ


Inom dagens musikklimat har DJ:andet och dess uto?vare kommit att ta en allt sto?rre plats. Mycket av den musik som produceras och spelas i offentligheten har ro?tter i denna kultur. Dock sa? lyser den med sin fra?nvaro inom musikundervisningen i skolan. Detta examensarbete syftar till att underso?ka hur DJ:ande kan inkluderas i musikundervisningen pa? gymnasiet. Sex kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma DJ:s i Stockholmsomra?det genomfo?rdes fo?r att underso?ka vilka kunskaper som a?r viktiga och om DJ:ande kan fungera som ett pedagogiskt verktyg. A?ven diskjockeyns roll inom popula?rmusiken underso?ks och vilka kurser inom a?mnet musik pa? gymnasiet som ba?st la?mpar sig fo?r integration av DJ:ande. Resultatet visar att DJ:ande har en central roll inom popula?rmusikens utveckling, speciellt fra?n 1970-talet och frama?t. DJ:ande kan inkluderas inom kurser i a?mnet musik pa? gymnasiet men la?mpar sig mindre bra som pedagogiskt verktyg. Fo?rma?gan att la?sa ett dansgolv och att ha en stor kunskap om musikaliska verk a?r viktiga kunskaper fo?r DJ:s.

Författare

Kalle Edin

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..