Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 26 av 124

It takes two to tango - en undersökning om processen inför tvÄ duokonserter

At vaere bÄde sangskriver/komponist og udövende musiker med sin egen musik i fokus kraever en del reflektion. Disse roller er af meget forskellige karakter og kan kraeve bÄde en evne til at lytte indad til at kunne hÄndtere den sÄrbarhed, det medförer at stÄ frem og spille sin personlige musik for andre. Det kan vaere en udfordring ate finde den fine balance, hvor de personlige "historier" fortaelles med en stor grad af autencitet, samtidig med, at de skal vaere vedkommende for andre end én selv..

Proportionalitet och rÀttvisa vid straffskÀrpningar för mord och misshandel

Syftet med denna studie Àr att skapa en förstÄelse för hur musik kan anvÀndas i specialförskolans arbete med barn som har flerfunktionsnedsÀttningar samt vilket betydelse detta har för barnens utveckling och lÀrande. Studien utgÄr frÄn frÄgestÀllningarna: Hur anvÀnds musiken i specialförskolans pedagogiska miljöer? Vilka metoder anvÀnds för att gynna lÀrandet genom musik i specialförskolan? Hur ser pedagogerna pÄ betydelsen av den pedagogiska miljön, pedagogerna samt metoderna för barnens lÀrande genom musik?Denna kvalitativa studie har utförts pÄ tvÄ olika specialförskolor i skilda delar av landet dÀr sex observationer samt sex intervjuer med pedagoger har gjorts. Resultatet visar att lÀrandet genom musik utgÄr frÄn en tydlig struktur med en vÀl markerad början och ett tydligt slut i aktiviteterna samt mycket sinnestimulering. Den ?tysta kunskapen? dÀr pedagogerna anvÀnder sig sjÀlv som ett redskap i arbetet med barnen har stor betydelse.

FrÄn Coltrane till Coldplay

Jag har under de senaste Ären genomgÄtt ett rÀtt sÄ markant musikaliskt fokusskifte, frÄn en mer improvisationsbaserad jazztradition till egenkomponerad elektrobaserad indiepop. I höstas tog jag ett beslut att anvÀnda mitt sista Är pÄ Högskolan för Scen och Musik till att verkligen fokusera pÄ att komponera, producera och utforska min egen musik. Denna uppsats Àr en analys av min musikaliska resa, ett sÀtt att försöka hitta en djupare förstÄelse i min relation till musiken genom att undersöka olika aspekter av mitt musikaliska liv..

Det ideala lÀromedlet i musik - digitalt? : En studie om lÀromedel i musik för högstadiet

Studiens syfte Àr att studera musiklÀrares syn pÄ högstadiets lÀromedel i musikÀmnet; lÀromedlens fördelar och nackdelar samt vad som anses vara ett ?idealt? lÀromedel. Studiens teoretiska utgÄngspunkter utgörs av ett didaktiskt perspektiv. Resultatet baseras pÄ en enkÀtundersökning av 27 musiklÀrare frÄn hela landet med olika bakgrunder och yrkeserfarenheter. Studiens resultat visar att de tillfrÄgade musiklÀrarna anser att de fÀrdiga eller tryckta lÀromedel de kÀnner till Àr otillrÀckliga och blir snabbt förÄldrade.

Musik som ett specialpedagogiskt verktyg för barns sprÄkutveckling : Fem sydafrikanska pedagogers syn pÄ musik som pedagogiskt verktyg

The purpose of this essay is to study if and how five South African educators work with music as a special pedagogical tool in children's language development. To achieve the purpose of this study, two research questions were created. As method, interviews of a qualitative character were chosen.  The aim of the method is to give the educators the opportunity to think about and use their own experience before answering the questions.The result shows that the South African educators are not using music as a special educational tool. They rather use music as an everyday educational tool to promote children's language development. The result indicates that music in educational activities promotes children?s communication with each other.

Psykodynamisk musikterapi i grupp : en litteraturstudie som utifrÄn hermeneutiskt perspektiv utforskar centrala psykodynamiska och analytiska teorier hos frÀmst finlÀndska teoretiker

Uppsatsen a?r en litteraturstudie med fokus pa? psykodynamiska teorier och musik- terapi i grupp. Analysresultaten visar teman som mo?jliggo?r fo?rsta?else av musikens roll och dynamik: Inledningsvis beskrivs hur psykoanalytisk teori kan beskriva musik. Baserat pa? den metod Heidi Ahonen-Eerika?inen (2007) utvecklat, Group Analytic Music Therapy (GAMT), analyseras hur musik kan fungera som en bro mellan medvetna och omedvetna processer i en terapigrupp.

Musikaliska arbetssÀtt i förskolan

Denna uppsats handlar om musikaktiviterna i förskolan pÄ tvÄ skilda orter i Sverige, den ena i en universitetsstad och den andra i en mindre ort pÄ landsbygden. Uddén (2001) anser i sin undersökning att musikkunskapen och anvÀndandet ute i skolorna har blivit begrÀnsad. FrÄgor jag söker svar pÄ Àr vilka musikaktiviteter det kan finnas pÄ en förskola och hur deplaneras och i vilket syfte. FörskollÀrarna fÄr Àven beskriva hur de ser pÄ barnens musikaliska lÀrande och skapande i förskolan. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra olika förskollÀrare varav tvÄ av dem arbetar pÄ samma förskola men pÄ olika avdelningar.

Musik för sprÄket? - En studie om sprÄkstimuleringsarbetet vid fyra förskolor

?Musik för sprÄket? ? En studie om sprÄkutvecklingsarbetet vid fyra förskolor? skriven av Frida Bengtsson och Desirée Strandh handlar om olika metoder som förskollÀrare anvÀnder för sprÄkutveckling. Vi har gjort en studie med utgÄngspunkt i samlingar med fokus pÄ sprÄkutveckling. Vi har försökt se samlingssituationerna dels ur förskollÀrarnas perspektiv men ocksÄ ur barnens egen synvinkel. VÄra undersökningsverksamheter var fyra till antalet, tvÄ stycken med profileringen sprÄk och de andra tvÄ med musikinriktning.

Blek, trött och fet: En processbeskrivning av att arrangera musik i afroamerikansk tradition för symfoniorkester

Den hÀr uppsatsen behandlar ett konstnÀrlig projekt i vilken upphovsmannen arrangerade ett antal lÄtar ur afroamerikansk tradition för symfoniorkester. Syftet var att undersöka arbetsprocessen vid överföring av denna typ av musik till detta specifika medium. Metoden som anvÀndes var skisser och intervjuer med professionellt verksamma arrangörer som underlag för att skapa och analysera det konstnÀrliga materialet. Arbetet resulterade i en konsert den 3:e mars pÄ Nybrokajen 11 i Stockholm 2011. Nyckelord: arrangering, afroamerikansk tradition, symfoniorkester, arrangörer, popmusik.

Narrativ musik i film och spel : En jÀmförande undersökning av filmmusik och dataspelsmusik

Musik anvÀnds ofta för att presentera och förstÀrka narrativet i bÄde film och spel. Det innebÀr till exempel att den fÄr publiken eller spelaren att kÀnna vissa kÀnslor, att den presenterar underliggande narrativa element eller markerar specifika rörelser i bilden. Syftet med den hÀr rapporten Àr att jÀmföra spelmusik och filmmusik ur ett narrativt perspektiv. I denna jÀmförande studie intervjuas Ätta testpersoner som fÄr spela en spelsekvens och titta pÄ en kort film tagna frÄn spelet The Elder Scroll V: Skyrim (2011), bÄda med musik speciellt skriven för undersökningen. Det som sedan utvÀrderas Àr om testpersonerna upplever nÄgra skillnader i det musikaliska narrativet och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt de gjorde det.

Meningen med musik : Hur medvetet anvÀnds musik i förskolans pedagogiska verksamhet?

Meningen med musikHur medvetet anvÀnds musik i förskolan pedagogiska verksamhet? Enligt lÀroplanen skall barnen pÄ förskolan fÄ möjlighet att ?kommunicera med hjÀlp av olika uttrycksformer? och ett av exemplen som nÀmns i styrdokumentet Àr musik. I undersökningen kommer det att refereras till tidigare forskning om musikundervisningens betydelse dÀr medvetenheten om metod och mÄl Àr centrala faktorer för en meningsfull musikverksamhet.   Tidigare forskning visar pÄ tvÄ polariseringar dÀr den ena polen ser musiken som nÄgot konstnÀrligt och estetisk medan den andra menar att musiken Àr en kreativ verksamhet dÀr man ser till barnens naturliga uttal som utgÄngspunkten till att arbeta med musik. Vidare resoneras det om hur olika prioriteringar och brist pÄ musikutbildning hos pedagogerna ligger till grund som nÄgra av de faktorer som hÀmmar musikverksamheten men ocksÄ lÀroplanen pÄvisar den tidigare forskningen pÄ inte formulerar nÄgot specifikt arbetssÀtt eller mÄlsÀttning för musikverksamheten.Syftet med denna studie Àr att undersöka hur medvetet musiken anvÀnds i förskolans verksamhet med fokus pÄ pedagogernas perspektiv.Metoden för undersökningen var att samla empiriskt material genom kvalitativa intervjuer av tre pedagoger pÄ en förskola. Genom att anvÀnda en semistrukturerad intervjuform fick informanterna möjligheten att sjÀlv reflektera kring förskolans musikverksamhet och sin egen roll i den.

Snabba ryck : Hur pass effektiv kan jag vara?

I denna uppsats undersöker jag hur pass effektiv jag kan vara i mitt musikskapande och hur jag kan göra för att bli Ànnu mer effektiv. Under nÀstan tvÄ mÄnader skrev jag tre lÄtar i veckan som resulterade i totalt 16 stycken lÄtar. Av dess valde jag ut fem stycken som jag spelade in och producerade. Genom att ge mig sjÀlv tydliga tidsgrÀnser och anvÀnda effektiva verktyg och metoder, har jag lyckats skriva mer musik Àn vad jag nÄgonsin tidigare har gjort. Resultatet visar att med vilja, disciplin och rÀtt verktyg sÄ kan jag producera betydligt mer material Àn vad jag tidigare hade vÄgat tro..

Artbrottskonstruktionens berÀttigande : en studie av begreppet brottlighetens art i ljuset av SOU 2012:34

Syftet med denna studie Àr att skapa en förstÄelse för hur musik kan anvÀndas i specialförskolans arbete med barn som har flerfunktionsnedsÀttningar samt vilket betydelse detta har för barnens utveckling och lÀrande. Studien utgÄr frÄn frÄgestÀllningarna: Hur anvÀnds musiken i specialförskolans pedagogiska miljöer? Vilka metoder anvÀnds för att gynna lÀrandet genom musik i specialförskolan? Hur ser pedagogerna pÄ betydelsen av den pedagogiska miljön, pedagogerna samt metoderna för barnens lÀrande genom musik?Denna kvalitativa studie har utförts pÄ tvÄ olika specialförskolor i skilda delar av landet dÀr sex observationer samt sex intervjuer med pedagoger har gjorts. Resultatet visar att lÀrandet genom musik utgÄr frÄn en tydlig struktur med en vÀl markerad början och ett tydligt slut i aktiviteterna samt mycket sinnestimulering. Den ?tysta kunskapen? dÀr pedagogerna anvÀnder sig sjÀlv som ett redskap i arbetet med barnen har stor betydelse.

FÀrdigheter och utvecklingsmöjligheter i Àmnet musik : En kvalitativ studie av hur lÀrare och elever upplever möjligheten att nÄ högre mÄl i Àmnet musik.

The purpose of this study was to investigate whether students? previous musical knowledge affected the rating achieved in the subject of music. My empirical material consists of interviews with three professional music teachers in local secondary schools. Two of the three teachers felt that they were not able to devote time for the students who had previous musical knowledge. Students from all schools said that teachers addressed more to help those students who found it more difficult to learn.

Är musikĂ€mnet i grundskolan för alla? : En studie i hur musiklĂ€raren i den kommunala grundskolan ser pĂ„ och hanterar Ă€mnet musik i relation till barn med koncentrationssvĂ„righeter

Syftet med denna studie Àr att fÄ djupare kunskaper om hur musiklÀraren i den kommunala grunskolan ser pÄ och hanterar Àmnet musik i relation till barn med koncentrationssvÄrigheter. DÄ forskning inom omrÄdet musik i kombination med barn med koncentrationssvÄrigheter Àr vÀldigt begrÀnsad presenteras istÀllet en del litteratur om koncentrationssvÄrigheter i sig samt musikens betydelse för mÀnniskan. Dock presenteras en hel del forskning om musikens pÄverkan pÄ mÀnniskans utveckling vilket Àr relevant i sammanhanget. I arbetet utgÄr jag frÄn pragmatismen och det sociokulturella perspektivet dÄ pragmatismen har haft stort inflytande pÄ svensk skola samt att det sociokulturella perspektivet Àr ett vÀldigt brett perspektiv som utgÄr ifrÄn att allt som pÄverkar mÀnniskan Àr sociala konstruktioner, skapade av oss sjÀlva.Studien bygger pÄ strukturerade intervjuer med fyra olika lÀrare i grundskolan. Resultaten visar att musikundervisningen i grundskolan Àr viktigt för alla elever, och kanske viktigast för de elever som lider av koncentrationssvÄrigheter.

<- FöregÄende sida 26 NÀsta sida ->