Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 18 av 124

Dirigenten bakom scenen - producentens betydelse för det klingande resultatet vid inspelning av klassisk musik

Den klassiska musikens inspelningshistoria strÀcker sig frÄn det sena 1800-talets fonograf fram till dagens pluralism av digitala standarder. Parallellt med inspelningsteknikens utveckling har producentens yrkesroll emanerat och förÀndrats med tidernas skiftande ideal.Syftet med denna uppsats Àr att utforska vilken betydelse producenten har för det klingande resultatet före, under och efter inspelning av klassisk musik. Metodarbetet Àr uppdelat pÄ tre avsnitt. Först görs en litteraturöversikt med en historisk genomgÄng av producentrollens utveckling. DÀrpÄ följer kvalitativa intervjuer med tvÄ etablerade svenska producenter av klassisk musik.

Afrikanska trumrytmer som inspiration i nykomponerad musik : reflekterande beskrivning av en konstnÀrlig process

Jag anva?nder mig ofta av afrikanska traditionella rytmer na?r jag skriver musik. Jag experimenterar ofta med att blanda dessa rytmiska traditioner med andra kompositoriska parametrar till ny musik. Bakgrunden till den ha?r uppsatsen a?r ba?de detta mitt experimenterande och mitt fo?rflutna som slagverkare, vad och hur jag da? har ta?nkt om rytmer och musik, allt ur en musikers perspektiv.Syftet a?r att reflektera o?ver hur det kan vara att i sitt komponerande inspireras av traditioner fra?n olika kulturer.

Du ger mig fjÀrrkontrollen! En studie av samband mellan musik, mÄlgrupp och budskap i TV-reklam.

Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för hur musik anvÀnds i TV-reklam för att förstÀrka ett budskap och tala till ett visst segment. De teoretiska perspektiv som anvÀnts har hÀmtats frÄn ett antal skilda omrÄden dÄ Àmnet i sin helhet Àr relativt outforskat: Företagsekonomiska perspektiv: Segmenteringsteori och kommunikationsmodellen. Reklamfilmsteori: Om budskap och genre. Filmmusikalisk teori. Psykologisk teori: Hur hanterar hjÀrnan musik? Musikvetenskaplig teori: Musikens funktioner i TV-reklam.

Vi vill lira nu!!! Musiken som estetiskt mÄl och kreativt medel i högstadiets musikundervisning

Den hÀr uppsatsens övergripande syfte Àr att undersöka huruvida högstadietsmusikundervisning i första hand siktar mot utveckling genom musik ?det vill sÀga elevernasegna skapande och upplevelse av musik, dess historiska och sociala sammanhang ?eller ivarierande utstrÀckning fostran till musik som ett estetiskt objekt. Metoderna jag anvÀnde vardeltagande observationer i tvÄ högstadieklasser respektive intervjuer med deras respektivemusiklÀrare efter det andra observationstillfÀllet, vilket gav mig tillfÀlle att Àven stÀlla frÄgoruppkomna efter första observationen. Detta material relaterades Àven till skolverketskursplaner och den musikpedagogiska debatten med Knut Brodin och dÄtidens sÄnglÀrare pÄ1930 ? 1940- talet.

FörutsÀttningar att skapa musik i grundskolan

Uppsatsen beskriver tre musiklÀrares syn pÄ förutsÀttningar att skapa musik i grundskolan. De har intervjuats med stöd av en intervjuguide som har försÀtts med öppna huvudfrÄgor och följdfrÄgor för att stimulera informanterna till att ge mÄlande beskrivningar och exempel. I svaren redogör de för sina uppfattningar om musik, musikskapande, aktiviteter och skapandeprocesser, misslyckanden, gruppen och behov i grundskolan. De har Àven i en enkÀt angivit vilken musiklÀrarutbildning de har, antal undervisningsgrupper, lektionstid, lokaliteter, antal instrument, IT-utrustning och inspelningsmöjligheter pÄ respektive skola. För att fÄ inblick i musikskapandets förutsÀttningar i grundskolan, har jag Àven studerat styrdokument, litteratur och tidigare undersökningar.

"Det Àr bara att vÄga" - Sex pedagogers resonemang kring musikens plats och funktion i förskolan

Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring musikens plats och funktion. För att komma in i forskningsfÀltet genomfördes en intervju med Ylva Holmberg, forskare pÄ omrÄdet. I studien ingÄr tvÄ förskolor som inte har nÄgon musikinriktning. PÄ dessa förskolor utfördes kvalitativa intervjuer, en gruppintervju och tre enskilda intervjuer. Alla medverkande i studien har informerats enligt forskningsetiska principer och namn pÄ förskolor och pedagoger Àr fingerade.

Musik i förskolan : Åtta förskollĂ€rares syn pĂ„ hur musiken anvĂ€nds i barngrupperna samt i vilket syfte

Syftet med undersökningen var att beskriva utifrÄn förskollÀrarnas Äsikter och tankar om hur de anvÀnder sig av musik i förskolan och till vilket syfte det anvÀnds. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer som vi gjort med Ätta förskollÀrare pÄ Ätta förskolor. UtifrÄn resultatet som uppkom fann vi likheter och skillnader inom anvÀndningen av musik i förskolan. En likhet som upptÀcktes var att musiken anvÀnds och genomsyrar verksamheterna i stort. Dock fann vi skillnader pÄ hur ofta samlingar med musikaktiviteter anvÀnds, dÄ en del hade det varenda dag och en del varannan vecka.

Momentum : att utmana basens roll i en ensemble

Fokus pÄ basens roll i musik. Hur anvÀnds instrumentet i ensemblen? Vad hÀnder om basens roll utvecklas och hittar nya ytor i gruppen? Ett arbete om skapa musik med influenser frÄn jazz och fusion som sÀtter basen i nytt ljus..

Kontakt i flera tonarter - Musikens effekter pÄ personer med schizofreni

Schizofreni orsakar stort lidande för mÄnga mÀnniskor, bÄde för patienten och för dess nÀrstÄende. Den totala samhÀllskostnaden Àr hög för vÄrd av patienter med schizofreni. Behandling sker pÄ ett flertal olika sÀtt. Det ingÄr i sjukdomsbilden att en del patienter drar sig undan behandling och det har visat sig att musik Àr ett sÀtt att nÄ patienten. Syftet med föreliggande arbete var att belysa musikens effekter pÄ personer med schizofreni och som metod har litteraturstudie anvÀnts.

Ledmotiv i spelmusik : Hur uppfattas denna teknik av spelaren?

Syftet med denna studie Àr att undersöka vad resultatet blir av att nyttja en ledmotivsteknik i skapandet av musik till dataspel. AnvÀndningen av ledmotiv i opera-, film- och dataspelsmusik frÄn 1800-talet fram tills idag har undersökts och som en ytterligare grund har Àven tidigare forskning inom relaterade omrÄden sammanstÀllts. Dessa omrÄden inkluderar transdiegesis, semantik och psykoanalys. HuvudomrÄde för detta arbete Àr medier, estetik och berÀttande med fokus pÄ musik inom dataspel. Arbetet har anpassats för att ta reda pÄ hur ledmotiv i dataspelsmusik uppfattas av spelaren.

Samlingar i förskolan

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur pedagoger tÀnker kring fenomenet samling. Jag ville ocksÄ ta reda pÄ hur musik skulle kunna anvÀndas i samlingar. För att ta reda pÄ detta delades enkÀter ut till olika förskolor i Malmö. Observationer genomfördes för att fÄ exempel pÄ hur musik kunde anvÀndas i en samling. Stor del av litteraturen har kretsat kring barns intresse, erfarenheter och aktiva barn kopplat till samlingar.

Upplevelsen av musik pÄ arbetsplatsen

SammanfattningDenna uppsats har skrivits för att skapa en bild av mÀnniskors upplevelser av musik pÄ deras arbetsplats. Vad upplever de arbetande mÀnniskorna att musiken bidrar med och vilken betydelse har musiken för det arbete som de utför? Inledningsvis har en teoridel utformats i uppsatsen för att ge lÀsaren en fördjupad förstÄelse för musik och dess koppling till arbetet. För att samla in data om mÀnniskors upplevelse av musik pÄ arbetsplatsen sÄ har kvalitativa intervjuer utförts med fem respondenter. Ett strategiskt urval har varit grunden med den gemensamma faktorn att alla mÄste ha musiken nÀrvarande under sin arbetstid.

AnvÀndarupplevelse med radiofunktionen hos musikstreamingtjÀnster : En jÀmförelse mellan Spotify och Deezer nÀr anvÀndaren aktivt vill upptÀcka ny musik

Under 2000-talet har de primÀra konsumtionskanalerna för musik gÄtt frÄn den traditionella radion och CD-skivan till Internet och dess tjÀnster sÄ som Spotify och Deezer. Trots den nya tekniken och de nya möjligheterna sÄ har bÄde Spotify och Deezer implementerat en funktion som benÀmns som radio. Studien undersöker ur ett MDI-perspektiv vilken av musikstreamingtjÀnsterna Spotify och Deezer som har bÀst anvÀndarupplevelse, nÀr en anvÀndare aktivt vill upptÀcka ny musik med hjÀlp av radiofunktionen. Detta undersöks med hjÀlp av en grupp studenter frÄn KTH. Denna grupp besvarade en enkÀt om streamingvanor och deras relation till musik.  De utförde ocksÄ ett ?Think Aloud?-test under interaktion med radiofunktionerna.

Teknik och kÀnsla : konstruktioner i samtal med lÀrare inom högre musikalisk utbildning

Denna uppsats studerar anva?ndandet av spra?k kring konst och konstna?rlighet i fra?ga om musik. Den problematiserar sva?righeten att dela spra?k kring dessa be- grepp inom olika musikpedagogiska inriktningar; utbildning till la?rare i musik, utbildning till musiker och utbildning till musikterapeut.Hur konstrueras mening i tal kring konst i musik, kring pedagogisk konsekvens av konstbegreppet i konstna?rlig utbildning samt det statliga uppdraget att utbilda i musik. I de samtal som ligger till grund fo?r studien, deltar verksamma pedagoger inom ho?gre musikutbildning vid tre olika la?rosa?ten.

Musik i demensvÄrden

Bakgrund: Att drabbas av en demenssjukdom innebÀr pÄverkan pÄ sÄvÀl kommunikation, kÀnslor, kroppssprÄk, beteende och varseblivning. I vÄrden av dementa Àr det av stor vikt att se till hur personen var innan dess att sjukdomen bröt ut. Det Àr viktigt att möta vÄrdtagaren pÄ sin nuvarande nivÄ och samtidigt stimulera kropp och sjÀl. I dessa sammanhang kan musik vara ett bra hjÀlpmedel dÄ den har mÄnga positiva effekter. OmvÄrdnadsteoretikern Kari Martinsen har anvÀnts för att belysa vikten av personligt engagemang, inlevelse och professionellt bemötande.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->