Sök:

Vi vill lira nu!!! Musiken som estetiskt mål och kreativt medel i högstadiets musikundervisning

Den här uppsatsens övergripande syfte är att undersöka huruvida högstadietsmusikundervisning i första hand siktar mot utveckling genom musik ?det vill säga elevernasegna skapande och upplevelse av musik, dess historiska och sociala sammanhang ?eller ivarierande utsträckning fostran till musik som ett estetiskt objekt. Metoderna jag använde vardeltagande observationer i två högstadieklasser respektive intervjuer med deras respektivemusiklärare efter det andra observationstillfället, vilket gav mig tillfälle att även ställa frågoruppkomna efter första observationen. Detta material relaterades även till skolverketskursplaner och den musikpedagogiska debatten med Knut Brodin och dåtidens sånglärare på1930 ? 1940- talet. Jag kom fram till att de viktigaste undervisningsmålen är att förvärvamusikaliska kunskaper och färdigheter respektive att uppnå musikalisk kommunikation ochupplevelser. Undervisningsmålen personlig och social utveckling liksom att bevara beståendevärden och ideal verkar inte vara lika betydelsefulla idag jämfört med 1930 ? 1940- taletssångundervisning. Utbildningstraditioner och lärarens syn på undervisningssyftet kansammantaget blir en utgångspunkt för tolkningen av läroplanen. Slutligen kan jag säga attmusikundervisningens målsättning både är utveckling genom musik och fostran till musik.

Författare

Peter Stensgård

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..