Sök:

Sökresultat:

1020 Uppsatser om Music and stimulation - Sida 43 av 68

Musik och rörelse som vägledningsmetod för ungdomar med ADHD/DAMP

Denna uppsats handlar om musik och rörelse skulle kunna vara en alternativ vägledningsmetod vid studievägledning för ungdomar med diagnosen ADHD/DAMP. Uppsatsskrivarnas huvudsyfte var att undersöka om musik och rörelse skulle kunna användas inom vägledning för att ge dessa ungdomar större möjligheter till ett mer kvalitativt underbyggt val till vidare studier. Undersökningen bygger på kvalitativa metoder genom intervjuer med studievägledare inom grundskola samt en aktiv studievägledare (verksam med ADHD-elever). Vi har också intervjuat en Tomatis terapeut (En metod som tränar hjärnan att prioritera, sortera och hantera sinnesintryck bättre) samt en användare av metoden. Resultaten vi kom fram till var att Tomatismetoden resulterade i stora förbättringar gällande koncentration och uppmärksamhet, samt att kvarvarande effekter bestod i minst sex månader.

Landskapsmåleriets geografier : Representationer av det jämtländska landskapet

The purpose of this study has been to maintain a deeper understanding of how unestablished, professional musicians can get discovered by the music industry by communication, branding and positioning of their brand at social media.We found that fans have a greater impact on unestablished musicians than we previously thought. They have to create an identity for their brand, keep active on social media and engage their fans. Musical artists must maintain an ongoing dialogue to keep their fanbase, preferably with emotions involved. No fans equals minimum attention from the industry. Uniformity and professionalism is also important, because it evokes seriousness.

Motiverad att fortsätta spela?! : Några träblåslärares syn på motivation hos sina elever

Syftet med studien är att få större insikt i hur pedagoger kan hjälpa sina elever att få motivation till eget musicerande och spelglädje. Med en fenomenografisk utgångspunkt och genom kvalitativa intervjuer där fyra träblåslärare vid olika musik- och kulturskolor deltog, undersöktes deras syn på hur de ser på sina elevers motivation och hur de undervisar för att inspirera sina elever till fortsatt musicerande.Av intervjusvaren framgår tydligt att viktiga källor till motivation är mål, samspel, grupptillhörighet och jag-kan känsla. I resultatdelen har jag kategoriserat och analyserat intervjusvaren och avslutningsvis förs en diskussion kring resultaten i förhållande till begreppen motivation och didaktik..

Interaktiv Produktpresentation åt Abu Garcia

Detta projekt har producerats i samarbete med Abu Garcia i Svängsta, Blekinge. Vårat projekt är en interaktiv produkt presentation gjord i flash med inslag av 3d, video och ljud. Våran tanke är att användaren ska kunna se hur en Ambassadeur Record fiskerulle ser ut både på insidan och utsidan, hur den fungerar och vad som gör den så unik. Det finns också video filmer som beskriver tillverknings processen, och hur man som förstagångs användare använder en Ambassadeur rulle. Design och bakgrundsljud är anpassad så att den ska väcka en känsla av fiske och fridfull utomhus miljö..

Omvårdnad av häst i boxvila : ett examensarbete baserat på en enkät gjord bland hästägare i Sverige

This thesis is focused on what impact stall confinement has on a horse?s mental and physical welfare. It was of great interest to get a gathered picture of how Swedish horseowners had experienced having their horses in stall confinement. A survey study was conducted to achieve this. The survey included twelve questions which for example investigated the horses? age at the time of stall confinement, the length of stall confinement and their sexes.

Kort speltid ? djupt intryck : spel som hyrfilm

SVENSKA: Vårt kandidatarbete gick ut på att ta reda på om det var möjligt att utveckla ett kort spel i hög teknisk kvalitet och ändå skapa ett djupt intryck på spelaren. Under projektets gång utvecklade vi, med hjälp av UDK (Unreal Development Kit), ett skräckspel i 3D till PC vid namn The Horror at MS Aurora. För att erhålla den höga tekniska kvaliteten som vi var ute efter användes metoder som räknas som standard för stora speltitlar på marknaden: Animationer spelades in med Motion Capture och musiken skrevs med en full symfoniorkester i åtanke. Innan produktionsfasen tog vid gick alla gruppmedlemmarna igenom en research-fas, där var och en satte sig in i de områden som skulle komma att vara aktuella under produktionen (d.v.s. hur UDK fungerar, musikteori och orkestrationsteknik, hur man arbetar med Motion Capture-data o.s.v.).

Metodjämförelse mellan instrumenten Vitros 5,1 FS och QuikRead CRP för analysen P-CRP

In studies of serum, in the early 1930s, from patients with pneumonia, a factor was found. It could agglutinate certain pneumococcal species. This factor, which later became known as C-reactive protein (CRP), increased sharply during the early and middle stages of the disease. CRP was identified as an acute phase protein and found especially in bacterial infections. CRP is synthesized in the liver by stimulation of interleukin 6 (IL-6), which is produced by the monocytes, and consists of five non-covalently bound subunits.The aim of this study was to compare two different analytical instruments (Vitros 5.1 FS Ortho-Clinical Diagnostics and QuikRead CRP Orion Diagnostica) for CRP analysis.

Lokalt klimatarbete på lokal nivå : Från mål till praktisk handling i "Vänerskärgården med Kinnekulle"

The purpose of this study has been to maintain a deeper understanding of how unestablished, professional musicians can get discovered by the music industry by communication, branding and positioning of their brand at social media.We found that fans have a greater impact on unestablished musicians than we previously thought. They have to create an identity for their brand, keep active on social media and engage their fans. Musical artists must maintain an ongoing dialogue to keep their fanbase, preferably with emotions involved. No fans equals minimum attention from the industry. Uniformity and professionalism is also important, because it evokes seriousness.

Livsvärlden i skolpraktiken - är det möjligt : Elevers tankar om Les Misérables

AbstractThe purpose of this article was to examine how students learn French by integrating a multimode way of learning through literature, music, poetry, painting, reading, writing and IT in the classroom, in order to create understanding and motivation regarding the subject, but also a sense of cooperation and sensibility toward each one of the students Individual work. In the study of Victor Hugo?s novel Les Misérables as a tool for learning and deepen understanding about human values, the focus was laid on essentials questions such as the question of good and evil which is the major theme presented in the novel. The results showed that the students developed a vast interest in literature and human condition and made progress in French in both oral and written work but also acquired more knowledge about the French history..

Övning ger färdighet?: vad kan övning ge en sångerska inom J/R?

My intention with this study is to evaluate, as a singer and a voice teacher, a number of routines for daily vocal practice through practical application. Seven different routines are presented, five of them originating from interviews with Swedish vocal teachers and singers and two chosen from literature. These routines are then tried out and evaluated. Using the results of these evaluations as a basis, I make an attempt at formulating my own personal practice routine, optimal for my own needs. I will also try to address motivational issues related to practice with hints acquired through the interviews.

Kort speltid ? djupt intryck: spel som hyrfilm

SVENSKA: Vårt kandidatarbete gick ut på att ta reda på om det var möjligt att utveckla ett kort spel i hög teknisk kvalitet och ändå skapa ett djupt intryck på spelaren. Under projektets gång utvecklade vi, med hjälp av UDK (Unreal Development Kit), ett skräckspel i 3D till PC vid namn The Horror at MS Aurora. För att erhålla den höga tekniska kvaliteten som vi var ute efter användes metoder som räknas som standard för stora speltitlar på marknaden: Animationer spelades in med Motion Capture och musiken skrevs med en full symfoniorkester i åtanke. Innan produktionsfasen tog vid gick alla gruppmedlemmarna igenom en research-fas, där var och en satte sig in i de områden som skulle komma att vara aktuella under produktionen (d.v.s. hur UDK fungerar, musikteori och orkestrationsteknik, hur man arbetar med Motion Capture-data o.s.v.).

Neuro Muskulär Elektrisk Stimulering (NMES) som behandlingsmetod hos strokepatienter med droppfot

Stroke är en av våra stora folksjukdomar. Cirka 30 000 personer insjuknar årligen i Sverige. Många av dessa personer får även droppfot. Peroneusstimulering började användas för första gången 1961. Tekniken är nu generellt känd som Funktionell Elektrisk Stimulering (FES).

Musikens roll i skolan - Hur några lärare och rektorer ser på musik i skolan

Studien visar vad några lärarna och rektorerna på tre utvalda skolor har för inställning till musik i skolan och vilka möjligheter de ser med musik. De teoretiska utgångspunkterna beskriver författares olika syn på vad musikalitet är, vilken roll läraren har i musiken, vad som påverkar musik i skolan och vilken inverkan musiken har på hjärnan. Intervjuer har genomförts med en rektor, en musiklärare och en klasslärare på tre utvalda skolor. Resultatet visar att alla de intervjuade är positivt inställda till musik och ser den som en viktig del i skolan men endast en skola använder musiken som en självklar integrerad del i skolans verksamhet. De intervjuade ser tid, resurser och kunskap som viktiga faktorer som påverkar hur skolorna kan arbeta med musik som en integrerad del i verksamheten..

Youngbloods

The goal of this project was to create the music video for swedish pop/rockband Antennas? single Youngbloods, from their album Feeling Feline Tonight(2009). The video was made through animation, collages, photography andillustration. The main focus for the video was to create an independent visualstory and to implement an investigation of how different technics for creatingand documenting images and motion result in different interpretations of thecontent. The work was characterized by an active search for contrasts andcontradictions.My approach to the project was to work with a child?s curiosity, but withthe discipline of an adult.

De är på en evig resa i tid och rum : En studie i Harry Martinsons Aniara

Aniara is a versified epos written by Harry Martinson in 1956. The story is about a large group of people who are being evacuated from earth to Mars because the earth is radiated. However something goes wrong. They fall out of course and end up on a never ending journey in space.This essay examines the relations between the eposAniara and Lars Rudolfssons dramatization for Stockholm City Theater, played during the fall/winter of 2010. Through performativity and narrative theories I analyze narrations and characterization in the text and in the play.

<- Föregående sida 43 Nästa sida ->