
Sökresultat:
393 Uppsatser om Muntlig förmćga - Sida 6 av 27
LÀkare och sjukgymnasters ordination av fysisk aktivitet: en enkÀtstudie
Inaktivitet Àr idag en av de tio största dödsorsakerna i vÀrlden. Fysisk aktivitet har en positiv inverkan pÄ befolkningens hÀlsotillstÄnd. Receptförskriven fysisk aktivitet (FaR) Àr ett arbetssÀtt som syftar till att förebygga och behandla sjukdomar. Metoden har under de senaste Ären vunnit allt större uppmÀrksamhet bÄde nationellt och internationellt. Syftet med vÄr studie Àr att beskriva och jÀmföra instÀllningen till, anvÀndandet av och ansvaret för olika insatser för att förbÀttra den fysiska aktivitetsnivÄn hos lÀkare och sjukgymnaster.
LÀkare och sjukgymnasters ordination av fysisk aktivitet: en enkÀtstudie
Inaktivitet Àr idag en av de tio största dödsorsakerna i vÀrlden. Fysisk
aktivitet har en positiv inverkan pÄ befolkningens hÀlsotillstÄnd.
Receptförskriven fysisk aktivitet (FaR) Àr ett arbetssÀtt som syftar till
att förebygga och behandla sjukdomar. Metoden har under de senaste Ären
vunnit allt större uppmÀrksamhet bÄde nationellt och internationellt.
Syftet med vÄr studie Àr att beskriva och jÀmföra instÀllningen till,
anvÀndandet av och ansvaret för olika insatser för att förbÀttra den
fysiska aktivitetsnivÄn hos lÀkare och sjukgymnaster.
MÄlsprÄk Franska
Denna studie har den muntliga delen av franskundervisningen under grundskolans senare Är som fokus och hur lÀrare kan motivera elever att tala franska men ocksÄ hur elever kan motiveras att vÀlja att lÀra ett modernt sprÄk. Syftet med studien Àr att söka kunskap i vilka metoder och tillvÀgagÄngssÀtt nÄgra fransklÀrare anvÀnder sig av för att motivera sina elever att tala franska samt vilken deras instÀllning Àr till elevernas förmÄga att uppnÄ muntlig fÀrdighet. Studien har genomförts med en hermeneutiskt inspirerad kvalitativ ansats med kvalitativa forskningsintervjuer som datainsamlingsmetod. Sex lÀrare har intervjuats och resultatet redovisas i 5 kategorier som utkristalliserats ur intervjumaterialet. De Àr: Intressera elever för franska, Motivation till lÀrande, LÀrares instÀllning till franska sprÄket,arbetssÀtt i undervisningen samt Vision.
Hur iranska Àldre patienter och deras anhöriga upplever strokevÄrden
SAMMANFATTNINGInledning: Brister i kommunikationen vÄrdpersonal emellan Àr en bidragande faktor tillmajoriteten av alla skador och missöden i vÄrden. Anestesisjuksköterskan lÀmnar patienternatill en uppvakningsavdelning efter att anestesin har avslutats dÀr hon ger en muntlig rapporttill intensivvÄrdssjuksköterska. Den muntliga överrapporteringen har som syfte attsÀkerhetsstÀlla kontinuiteten i vÄrden. Anestesi- och intensivvÄrdssjuksköterskan Àr tvÄ olikaspecialistomrÄden och Àmnet kommer att beskrivas ur dessa tvÄ perspektiv.Syfte: Studiens syfte Àr att beskriva anestesi- och intensivvÄrdssjuksköterskor upplevelse avmuntlig postoperativ överrapportering.Metod: En pilotstudie utfördes med fyra semistrukturerade intervjuer; tvÄanestesisjuksköterskor respektive tvÄ intensivvÄrdssjuksköterskor för att pröva studienshÄllbarhet. Resultatet av pilotstudien kommer att redovisas.
Upplevelser som personer med diabetes typ 2 har av information och undervisning de fÄr frÄn diabetessjuksköterskor
Syftet med studien var att belysa hur personer med diabetes typ 2 upplever den information och undervisning som gavs av diabetessjuksköterskor. Studien hade en beskrivande design. De som deltog i studien var Ätta kvinnor och Ätta mÀn i Mellansverige med diagnosen diabetes typ 2. Data samlades in med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer och analyserades utifrÄn kvalitativ innehÄllsanalys. Resultatet redovisas i ett tema och fem kategorier.
?Du mÄste vara i den röken för att förstÄ? - Klubbkultur: En subkulturs framvÀxt i det tidiga nittiotalets Malmö. ?You?ve got to be in that smoke to understand? Club Culture: The emergence of a subculture in Malmö early nineties
Denna undersöknings syfte har varit att utreda nÀr och hur subkulturen klubbkultur vÀxte fram i Malmö, vilka som tog den hit, vad som dÄ definierade kulturen och hur detta skiljer sig frÄn idag.Ytterligare syfte har varit att undersöka hur klubbkulturen som sÀgs genomsyras av en universal jÀmlikhet, pÄ olika sÀtt, sÄvÀl inkluderat som exkluderat mÀnniskor frÄn att delta i den. Genom kvalitativa intervjuer med sju aktörer aktiva inom klubbkulturen under det sena Ättiotalet och tidiga nittiotalet, men ocksÄ genom min egen bakgrund som besökare, arrangör och DJ, mÄlar detta arbete med hjÀlp av muntlig historia, ett kulturanalytiskt perspektiv och med Sarah Thorntons teorier om klubbkultur och subkulturellt kapital upp historien av hur Malmös klubbkultur vÀxt fram samt de viktiga faktorer som definierade den och pÄ vilka sÀtt kulturen bÄde exkluderade och inkluderade. Resultatet berÀttar en historia om en ny upprorisk motkultur som under det tidiga nittiotalet utvecklades frÄn att ha varit en brett inkluderande, men samtidigt en underjordisk gör-det-sjÀlv-kultur, till att bland annat genom tyst exkludering i form av nischade smakgemenskaper och konsumtionssymboler, utvecklas till en uppdelad kultur som inte bara positionerade sig mot det sÄ kallade mainstreamsamhÀllet utan Àven mot andra klubbkulturer..
Kommunikationens betydelse vid förankring av en förÀndring: en enkÀtundersökning utförd hos LuleÄ Kommun
Denna uppsats avhandlar en kombination mellan förÀnderlighet och kommunikation. Grundidén med en förÀndring Àr att det som förÀndras skall bli bÀttre, men förÀnderligheter följs ofta Ät av olika typer av motstÄnd. För att överkomma motstÄnd till förÀndring blir dÀrför kommunikationsarbetet viktigt. Denna uppsats Àr uppdelad i tre delar. Första delen Àmnar beskriva kommunikationsmedel som kan anvÀndas vid förankring av en förÀndring.
Det Àr lÀrarna som bestÀmmer hur viktigt det Àr, inte jag! : En kvalitativ undersökning om lÀrares och elevers upplevelser av momentet tala i undervisningen
Uppsatsen Àr en kvalitativ studie som har till syfte att lyfta fram lÀrares och elevers uppfattningar om och erfarenheter av muntlig framstÀllning i undervisningen. Vilken plats upplever lÀrare och elever att momentet tala har i undervisningen? Hur och nÀr fÄr elever respons? Hur förbereds och genomförs det nationella provets muntliga del i svenska och hur upplever eleverna delprovet?Uppsatsen Àr baserad pÄ sex intervjuer. TvÄ lÀrarintervjuer och fyra elevintervjuer. Resultatet visar att undervisningen i det muntliga skiljer sig Ät i de tvÄ olika klassrummen.
Tjejer kan ocksÄ va gröna! : Boksamtal i grundskolans tidgare Är
VÄr studie redovisar hur lÀrarna med boksamtalet som metod kan stödja elever i förskoleklass till Ärskurs 3. VÄra undersökningsomrÄden Àr muntlig sprÄkutveckling, fantasi, sjÀlvförtroende och sjÀlvkÀnsla samt kritiskt tÀnkande. Till vÄr studie har vi intervjuat sex lÀrare pÄ en skola i Mellansverige. Vi har Àven observerat fyra boksamtalssituationer i förskoleklass och Ärskurserna 1-3. I resultatdelen beskriver vi hur lÀrarna arbetar med boksamtal utifrÄn muntlig spÄrkutveckling, fantasi, sjÀlvkÀnsla och sjÀlvförtroende och kritiskt tÀnkande. Genom citat frÄn de intervjuade lÀrarna framkommer olika aspekter och metoder hur lÀrarna arbetar med boksamtal i klasserna.
Kvinnors upplevda genuskontrakt under 1930- 1960- talet Fyra kvinnors upplevelser, tankar och Äsikter om genusuppdelningen i samhÀllet
I min tidigare studie undersökte jag hur kvinnor framstÀlldes i veckotidningar under 1930- 1960- talet med stöd frÄn Yvonne Hirdmans kontraktsteori. I denna uppsats ville jag titta pÄ likheter och skillnader mellan Hirdmans teori, resultatet frÄn min tidigare studie samt "verkligheten". Verkligheten representeras i denna studie av fyra kvinnor som upplevt det sÄ kallade husmoderskontraktet. Det Àr alltsÄ deras erfarenheter, tankar och Äsikter som stÄr i fokus. För att ta reda pÄ detta anvÀnde jag mig av intervjuer, och hamnar under rubriken muntlig historia.
Mellanstadieelevers anvÀndning av matematiskt sprÄk : En experimentell studie om hur lÀrares sprÄkanvÀndning pÄverkar mellanstadieelevers sprÄkbruk i matematik
UtifrÄn tidigare teorier och forskning har hypoteser bildats i syfte att pröva dessa hypoteser i praktiken. Syftet Àr att pröva om lÀrares sprÄkbruk pÄverkar vilket sprÄk elever anvÀnder vid muntlig kommunikation i matematik. Studien syftar Àven till att klargöra om lÀrares anvÀndning av matematiskt sprÄk bidrar till att eleverna kommunicerar pÄ ett matematiskt sprÄk.Tidigare forskning visar att matematik kan kommuniceras pÄ tvÄ sprÄk; vardagssprÄk och matematiskt sprÄk. Forskning som redovisas i studien lyfter det matematiska sprÄket som det sprÄk elever bör kommunicera pÄ. Det framgÄr Àven i studien att lÀrares sprÄkbruk pÄverkar vilket sprÄk elever anvÀnder dÄ lÀrare ses som elevers sprÄkliga förebild.Studien utgÄr frÄn ett deduktivt förhÄllningssÀtt dÀr syftet Àr att undersöka om elever pÄverkas av det sprÄk som lÀrare anvÀnder.
VÄrt uppdrag som lÀrare : En studie om lÀrares roll i undervisningen
Syftet med detta examensarbete var att undersöka nÄgra lÀrares syn pÄ arbetet med elevers muntliga framstÀllning, eftersom jag saknar studier som undersöker de tidiga Ärskursernas muntliga arbete. Den empiriska delen bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med fem lÀrare verksamma i Ärskurs 1-3. De intervjuade lÀrarna har en yrkeserfarenhet mellan fem och fyrtio Är och de arbetar pÄ tre olika mellansvenska skolor.Studiens resultat visar att det finns en medvetenhet och en vilja hos de intervjuade lÀrarna att arbeta med muntlig framstÀllning i klassrummet, men om det ska bli meningsfullt krÀvs att gruppens klimat Àr tillÄtande och att eleverna upplever en trygghet i situationen. Mycket av lÀrarnas arbete den första tiden gÄr Ät till att skapa dessa förutsÀttningar, och de arbetar pÄ olika sÀtt med detta. Den största svÄrigheten med det muntliga arbetet i klassrummet Àr att momentet krÀver en engagerad publik, vilket leder till att nÄgra lÀrare anser att det var svÄrt att planera in detta i undervisningen.
Leder patientinformation om PCA-pump till effektiv sma?rtlindring vid postoperativ va?rd - en kvantitativ studie
Bakgrund/syfte: Sma?rtlindring via PCA-pump a?r en effektiv och sa?ker metod vid postoperativ va?rd. Den syftar till att ge patienten sto?rre mo?jlighet att pa?verka sin sma?rtlindring. Tidigare studier pa?visar att ma?nga patienter upplever sin kunskap om PCA- pumpen som otillra?cklig.
Relationsskapande genom skönlitteratur/ Creating interaction through literature
Efter att ha lÀst Riesbecks avhandling, Interaktion och problemlösning ? Att kommunicera om och med matematik, fann vi av intresse att undersöka lÀrarens betydelse för en meningsfull muntlig matematisk kommunikation som ger eleverna en matematisk förstÄelse. UtifrÄn klassrumsobservationer och lÀrarintervjuer i skolÄr 2 och 3 ville vi ta reda pÄ hur kommunikationen ser ut i klassrummet och Àven hur lÀraren förhÄller sig till denna. VÄrt resultat visar att lÀraren har en avgörande roll för den muntliga kommunikationen, vilket ocksÄ de intervjuade lÀrarna Àr medvetna om. DÀremot kom vi fram till att det lÀrarna framhöll som viktigt i kommunikationen, praktiserade de inte alltid i undervisningen dÄ de dominerade kommunikationen..
Muntlig formativ kamratbedömning som kommunikativ praktik : En designbaserad studie i det naturvetenskapliga klassrummet
In the school subject of the natural sciences it is imperative that the students are given opportunities to ?talk science?, since the dialogues that occur in the classroom have a significant importance for the students? abilities to engage in meaning-making in their learning process. Hence, the student and teacher interaction in the classroom and the feedback given there play a significant role in the students? learning process. The aim of this study is to contribute to the development of formative assessment tools that can mediate the students? meaning-making in natural sciences subjects in upper-secondary school.