Sök:

Sökresultat:

429 Uppsatser om Motorisk träning - Sida 5 av 29

Möjliga samband mellan motorisktrÀning och lÀs - och skrivinlÀrning? : en studie om hur lÀs och skrivinlÀrning kan förÀndras genommÄlinriktad motorisk trÀning i Ärskurs 1 och 2

Detta examensarbete handlar om fysisk aktivitet. För att specificera ligger fokus pÄ denmedvetna motoriska rörelsetrÀningens pÄverkan pÄ inlÀrning inom lÀsning och skrivning iÄrskurs 1 och 2. HjÀrnan behöver stimulans för att utvecklas, detta sker genom rörelse vilket isin tur frÀmjar lÀrandet. MÀnniskans kropp Àr byggd för rörelse och dÀrigenom bildas ochutvecklas synapser i hjÀrnan som Àr viktigt för den kognitiva verksamheten. Det finns vÀldigtlite forskning inom detta omrÄde dock lyfts idrotten och dÀr igenom rörelsen fram mer i Lgr11 Àn i Lpo 94.Syftet med examensarbetet Àr att ÄskÄdliggöra betydelsen av fysiska aktivteter ochmotoriktrÀning för lÀs- och skrivinlÀrning.

Den fysiska rörelsens betydelse för barns motoriska utveckling och inlÀrning

SAMMANFATTNINGAnette Johansson, Carina Johansson och Helen RikardssonEn studie om den fysiska rörelsens betydelse för barns motoriska utveckling och inlÀrning.Engelsk titel: The importance of physical activity for children?s development for motoric skills and learning.Antal sidor: 37Vi har i detta arbete undersökt den fysiska rörelsens betydelse för barns motoriska utveckling och inlÀrning utifrÄn en kvalitativ ansats i form av fokusgruppsintervjuer. Studiens syfte Àr att undersöka vad pedagoger pÄ tvÄ förskolor i en kommun anser om den fysiska rörelsens betydelse för motorisk utveckling och inlÀrning. Vi vill Àven ta reda pÄ hur pedagogerna arbetar med rörelse och hur de ser pÄ sin egen roll som pedagog nÀr det gÀller rörelsens betydelse för barns motoriska utveckling och inlÀrning. För att nÄ vÄrt syfte har vi intervjuat tvÄ arbetslag bestÄende av sju pedagoger.

TjÀnstemÀnnen och mÄngfald. En studie av instÀllning till mÄngfald inom Göteborgs stads förvaltning

BakgrundFörskolegÄrden erbjuder barnen motorisk trÀning och utmaningar för deras rörelsebehov.Verksamhet som vanligtvis bedrivs inomhus, kan med fördel flyttas till uterummet. I eninspirerande och stÀndigt förÀnderlig miljö, flödar inspirationen, fantasin och upptÀckarlustan hos sÄvÀl barn som medforskande pedagoger. Miljön blir en medupptÀckare i barnens lek och det stÀlls krav pÄ de miljöer som förskolan har att erbjuda.SyfteStudiens syfte Àr att ta reda pÄ hur barnen, med tyngdpunkt pÄ motorisk utveckling, anvÀnder förskolans lekplatser. Syftet Àr vidare att höra hur barnen resonerar kring dessa samt ta del av deras önskemÄl, gÀllande lekplatsernas framtida utformning.MetodStudien utgÄr frÄn en kvalitativ metod, med observationer och intervjuer som redskap. Urvalet bestÄr av tolv stycken femÄriga pojkar och flickor, pÄ tvÄ olika förskoleavdelningar.ResultatBarnen beskriver sin dagliga utevistelse pÄ förskolegÄrden i mestadels positiva ordalag.Gjorda observationer har utvisat att barnen för det mesta Àr sysselsatta med nÄgonting som de sjÀlva valt att göra under uteleken.

Hur fungerar en musikklass?

Syftet med detta arbete Àr att undersöka vad barn lÀr sig utöver det musikaliska kunnandet i en musikklass. Jag har intervjuat tvÄ musikpedagoger och den bitrÀdande rektorn pÄ en profilskola med inriktning musik. Jag har Àven genomfört observationer för att kunna styrka det som intervjupersonerna har sagt och dokumenterat vad som hÀnder under musiklektionerna. Jag har kommit fram till att barnen lÀr sig huvudsakligen tre saker utöver det musikaliska. Social utveckling, som Àr den starkaste av de tre, sprÄklig utveckling och motorisk utveckling..

Barn i rörelse : FörskollÀrares syn pÄ barns möjligheter till motorisk utveckling pÄ förskolegÄrden

VÄrt syfte med denna studie Àr att undersöka förskollÀrares syn pÄ barns motoriska utvecklingsmöjligheter ute pÄ förskolegÄrden, samt förskollÀrares betydelse för barns rörelseutveckling. FrÄgestÀllningarna för studien var vilka faktorer som enligt förskollÀrarna anser vara viktiga i barnens motoriska utveckling, hur förskollÀrarna ser sin roll för barns motoriska utveckling samt hur de anser att förskolegÄrden hjÀlper till att utveckla barns motorik. Vi anvÀnde oss av intervju som metod dÀr vi intervjuade sex förskollÀrare. Till vÄr hjÀlp hade vi en telefon med inspelningsmöjligheter. Efter varje intervju lyssnade vi av svaren och förde in dem pÄ ett dokument i datorn.

Motorik i förskolan-En studie om hur nio pedagoger arbetar för att stimulera barns motorik

För att ett barn ska utvecklas motoriskt, sÄ Àr det viktigt att det finns goda möjligheter till rörelse. Att lÀra kÀnna sin egen kropp och anvÀnda den genom att röra pÄ sig i olika miljöer och sammanhang Àr angelÀget om ett barn ska utveckla en god motorik. Forskning visar att barn sysselsÀtter sig med alltmer stillasittande aktiviteter samt att barn inte utvecklat sÄ bra motorik som förvÀntas vid olika Äldrar. En stor andel barn tillbringar större delen av dagen inom förskolans verksamhet och lÀroplanen för förskolan (Lpfö 98) betonar att det Àr pedagogernas ansvar att stimulera barnens motoriska utveckling. Syftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger förhÄller sig till sitt uppdrag och hur de arbetar för att stimulera barns motorik ur ett helhetsperspektiv pÄ verksamheten.

Made in China: Ursprungslandseffekter och konsumentattityder mot kinesiska varumÀrken

Idag Àr konsumentmarknaden inne i en globaliseringsfas som stÀndigt vÀxer. Marknader har idag öppnat upp sig, och hela vÀrlden tar del av den internationella handeln. Det pÄgÄr Àven en tydlig förÀndring i konsumentbeteendet vÀrlden över, dÄ informationsutbytet nu nÄr ut till hela vÀrlden. Konsumenter nöjer sig inte bara med den standard som erbjuds pÄ nÀra hÄll utan det specifika behovet har gjort att tillverkningen av varor och produkturvalet idag Àr enormt stort och tidsödande att vÀlja mellan.Företag kommunicerar med olika typer av pÄverkan exempelvis, direktreklam och varumÀrkesannonser för att nÄ ut till sin mÄlgrupp. Samtidigt som urvalet av produkter och tjÀnster vÀxer sig allt större, tenderar varumÀrkesutbudet att bli nÄgot mindre dÄ allt starkare internationella aktörer etablerar sig pÄ den globala marknaden, och köper upp eller konkurrerar ut nationella aktörer pÄ marknader vÀrlden över.

?Det ska vara minst lika kul att gÄ ut som att vara inne" : En kvalitativ studie om förskolegÄrdens betydelse för barns möjlighet till motorisk stimulans och utveckling.

Tidigare forskning menar att barn i vÄrt samhÀlle Àr allt mer stillasittande och inte rör pÄ sig i samma utstrÀckning som tidigare. Samtidigt tillbringar mÄnga barn den största delen av sin vakna tid pÄ förskolan, dÀrmed lÀggs ansvaret pÄ förskolorna att tillgodose barn den motoriska stimulans de behöver. Oftast görs detta genom den fria leken ute pÄ gÄrden, och gÄrden bör vara utformad för att bemöta varje barn pÄ dess individuella nivÄ. Studier visar att förskolegÄrdar idag kan vara bristfÀlliga och att de har nedprioriterats de senaste decennierna. Tidigare forskning visar att gÄrdar med stora ytor och mycket vÀxtlighet gynnar barns motoriska utveckling.Föreliggande kvalitativa studie genomfördes genom intervjuer med pedagoger frÄn förskoleverksamhet samt miljöobservationer av förskolegÄrdarna.

Innovativa mötesplatser för barn och unga : ProcessutvÀrdering av JÀmjö GoIFs framtidsgrupper

Det Àr viktigt att utvÀrdera hÀlsofrÀmjande arbete. UtvÀrdering Àr en formell vÀrdering av nyttan av nÄgonting. UtvÀrderingar delas in i tre kategorier: Formativ utvÀrdering, ProcessutvÀrderingen samt ResultatutvÀrdering. Idrottsföreningen JÀmjö GoIF driver sedan 2012 ett projekt som heter ?Nya mötesplatser för unga mÀnniskor pÄ landsbygd?.

Triathleters anva?ndning av kosttillskott : - En kvantitativ studie om manliga respektive kvinnliga triathleters anva?ndning av kosttillskott

Den fo?rsta triathlonta?vlingen arrangerades i Kalifornien a?r 1974 da?r 46 deltagare var med och ta?vlade. Intresset fo?r triathlon har sedan dess o?kat stadigt och allt fler triathleter tar sig an utmaningen att bema?stra de tre olika momenten simning, cykling och lo?pning i fo?ljd, utan vila. Fo?rutom att medverka i de pa?frestande ta?vlingarna a?gnar majoriteten av triathleterna flera timmar varje vecka a?t att tra?na.

Innovativa mötesplatser för barn och unga - ProcessutvÀrdering av JÀmjö GoIFs framtidsgrupper

Det Àr viktigt att utvÀrdera hÀlsofrÀmjande arbete. UtvÀrdering Àr en formell vÀrdering av nyttan av nÄgonting. UtvÀrderingar delas in i tre kategorier: Formativ utvÀrdering, ProcessutvÀrderingen samt ResultatutvÀrdering. Idrottsföreningen JÀmjö GoIF driver sedan 2012 ett projekt som heter ?Nya mötesplatser för unga mÀnniskor pÄ landsbygd?. En del av projektet Àr mötesplatser för barn pÄ idrottsplatsen som kallas framtidsgrupper.

Fysisk aktivitet i skolan

I mitt arbete framkommer det bl.a. att de elever som deltar i ett hÀlsoprojekt mÄr bÀttre Àn jÀmnÄriga klasskamrater som ej deltar i hÀlsoprojektet, vilket bevisas med hjÀlp av en enkÀtstudie. MÄnga delar i arbetet berör hÀlsoutvecklingen bland svenska skolelever och jag skriver om det indirekta sambandet mellan motorisk trÀning och intellektuell inlÀrning.Arbetet genomfördes genom att jag: - gjort litteraturstudier,- praktiserat hur ett hÀlsoprojekt kan fungera pÄ en skola,- lÀmnat ut en enkÀt och sammanstÀllt den, - tagit del av forskningsuppgifter.

Mötesplatser för personer med afasi : Om avbrott i sprÄkstimulering

Bakgrund: SprĂ„kstimulering (ej logopedledd sprĂ„ktrĂ€ning) Ă€r ett alternativ för personer med afasi som vill fortsĂ€tta trĂ€na sin sprĂ„kförmĂ„ga efter avslutad logopedkontakt. SprĂ„kstimulering ges bland annat genom olika afasiföreningars Mötesplatser. PĂ„ en av dessa Mötesplatser har personalen uppgett att de upplever sina medlemmar vara försĂ€mrade sprĂ„kmĂ€ssigt efter det sommaruppehĂ„ll Mötesplatsen har. Syftet med föreliggande studie Ă€r att undersöka om uppehĂ„ll i sprĂ„kstimulering pĂ„verkar sprĂ„klig förmĂ„ga. Metod: Åtta personer med kronisk afasi (afasi 6 mĂ„nader efter stroke), alla medlemmar av samma Mötesplats, deltog i föreliggande studie.

FörskollÀrares förestÀllningar om barns motoriska utveckling i förskolans utemiljö : En studie om hur förskollÀrare anvÀnder förskolans utemiljö för att frÀmja barns motorik

Medveten motorisk trÀning har visat sig vara gynnsamt för barns senare skolprestationer. Det hÀr antyder tidigare forskning som menar att det finns ett samband mellan barns motorik och deras koncentrationsförmÄga och skolprestationer. Den hÀr studien handlar om förskollÀrares förestÀllningar om barns motorik och hur förskolans utemiljö anvÀnds för att stimulera barns motorik. Studien syftar till att beskriva vilket kroppsligt lÀrande som stimuleras i förskolans utemiljö. Studiens tvÄ frÄgestÀllningar berör förskollÀrares upplevelse av vilket kroppsligt lÀrande som sker hos barn i förskolans utemiljö samt förskollÀrares erfarenheter av barns motoriska utveckling i förskolans utemiljö.

En metod för att bibehÄlla elevers koncentration: ett arbete
om sambandet mellan motorik/rörelse och koncentration

Syftet med arbetet Àr att se om man kan öka koncentrationen hos elever genom motorisk trÀning i form av lek och andra rörelseaktiviteter. Undersökningen genomfördes i en Ärskurs 1 under fem veckor. För att komma fram till ett resultat anvÀnds datainsamlingsmetoder i form av intervjuer och observationer. Elever observerades under lektioner för att se nÀr koncentrationen missriktades och om avbrott i form av olika rörelseaktiviteter kan fÄ eleverna att ÄtergÄ till arbetet..

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->