Sök:

Mötesplatser för personer med afasi

Om avbrott i språkstimulering


Bakgrund: Språkstimulering (ej logopedledd språkträning) är ett alternativ för personer med afasi som vill fortsätta träna sin språkförmåga efter avslutad logopedkontakt. Språkstimulering ges bland annat genom olika afasiföreningars Mötesplatser. På en av dessa Mötesplatser har personalen uppgett att de upplever sina medlemmar vara försämrade språkmässigt efter det sommaruppehåll Mötesplatsen har. Syftet med föreliggande studie är att undersöka om uppehåll i språkstimulering påverkar språklig förmåga. Metod: Åtta personer med kronisk afasi (afasi 6 månader efter stroke), alla medlemmar av samma Mötesplats, deltog i föreliggande studie. Bedömning av språkförmåga utfördes före och efter Mötesplatsens sommaruppehåll (7-8 veckor långt), genom övningar i datorprogrammet Lexia, MLU-värde (antal morfem per yttrande) utifrån en intervju, bedömning med A-ning - Neurolingvistisk afasiundersökning, samt ett frågeformulär gällande språkstimulering under sommaruppehållet. Wilcoxons teckenrangtest användes för beräkning av eventuell statistisk signifikans. Resultat: Efter sommaruppehållet observerades lägre poäng och längre tidsintervaller gällande Lexia-övningen. Hälften av deltagarna hade lägre och hälften högre totalpoäng för A-ning efter sommaruppehållet. MLU-värdena som beräknats från intervjuerna var lägre efter sommaruppehållet, men validiteten av MLU som bedömningsmetod för spontantal ifrågasattes. Ingen statistisk signifikant skillnad kunde påvisas av den språkliga förmågan före och efter sommaruppehållet, utifrån resultaten från bedömning med A-ning och förändring av tidsintervallerna i Lexia. Statisktisk signifikant skillnad kunde påvisas av poängförändringen i Lexia-övningarna från första till andra bedömningstillfället. Diskussion: Utifrån bedömningsresultaten går det inte att dra slutsatser om deltagarnas språkförmåga försämrades efter sommaruppehållet eller ej. Resultaten gällande Lexia pekar på att deltagarna hade svårigheter med utförandet av Lexia-övningar efter sommaruppehållet. En större studie bör göras för att utröna om dessa svårigheter berodde på försämrad språkförmåga eller på att deltagarna efter sommaruppehållet var ovana vid att använda datorprogrammet. För att underlätta eventuell ovana gällande användningen av Lexia skulle personal på Mötesplatsen kunna ge medlemmarna en kort, individuell introduktion till programmet efter sommaruppehållet.

Författare

Sofia Lindström Susanna Lysén Åberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Logopedi

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..