Sök:

Sökresultat:

427 Uppsatser om Motor tanker - Sida 10 av 29

Inhalationssedering på CIVA : en retrospektiv beskrivning

Bakgrund: Patienter som ventilatorvårdas på intensivvårdsavdelning behöver ofta någon form av lätt sömn (sedering) för att tolerera endotrachealtuben och ventilatorbehandling. De traditionella intravenösa läkemedel som ges har lång halveringstid och det är stor risk för kvardröjande effekter. Syfte: Denna pilotstudie syftar till att studera sederingsdjupet enligt MAAS hos de patienter som blivit sederade med inhalationsgas, kontrollera vakenhetsgraden enligt GCS hos dessa patienter efter avslutad sedering, samt beskriva vilka patientgrupperna är som fått inhalationssedering. Metod: Journalgranskning där resultatet har analyserats och kategoriserats, därefter har en sambandsanalys gjorts. Resultat: I resultatet identifierades 3 patientkategorier som fått isofluransedering: patienter med hotad luftväg som förväntats behöva kort sederingstid och snabb väckning, patienter som var svåra att sedera optimalt med intravenös metod samt patienter med organsvikt där risk för ackumulation och/ eller förlängd elimination av läkemedel förelåg.

Energiåtervinning av turbintätningsånga : En fältstudie hos Bomhus Energi AB

HiGtech är en projektgrupp på Högskolan i Gävle vilka konstruerar och bygger energisnåla tävlingsfordon. Ett av fordonen tävlar i Shell Eco Marathons prototypklass för bensindrivna förbränningsmotorer och drivs av en på högskolan konstruerad motor. Motorns effekt överförs till en kedjetransmission via en inköpt och modifierad centrifugalkoppling. Den nuvarande centrifugalkopplingen väger cirka 1,5 kg. Då en stor faktor för tävlingsresultatet är fordonets rullmotstånd, vilken beror av fordonets vikt, har målet med detta arbete varit att konstruera en specialanpassad centrifugalkoppling, vars vikt endast är hälften så stor som motorns nuvarande koppling.

Upplevd kvalitet i ett tjänsteerbjudande inom bilservicebranschen : En kvalitativ studie som förklarar vilka kvalitetsfaktorer som är viktigast för kunderna i ett tjänsteerbjudande inom bilservicebranschen

På dagens tjänstemarknad råder hård konkurrens. Inom bilservicebranschen har fokus tidigare endast varit på bilen men har nu skiftat till ett mer kundinriktat fokus. Bilservicebranschen har svårt att leverera vad som utlovas och flera oberoende tester visar på fusk under bilservicen, kunderna får därmed inte vad de betalar för. Det kombinerat med att bilarna blir mer tekniska och att kunder överlag saknar kompetens och har lite insyn i det arbete som utförs på verkstäderna skapar en problematik. Problematiken ligger i att bristen på transparens och kunskap gör det svårt för kunderna att bedöma om den utförda bilservicen är av hög kvalitet.

Elektrisk styrning av arbetsmaskiner

Vid skogskörning med traktor sitter föraren vänd framåt vid förflyttning och vänd bakåt vid lastning. Möjligheten finns för föraren att även förflytta traktorn sittandes vänd bakåt, men då måste traktorn vara köpt med den funktionen som tillval. Syftet med det här examensarbetet är att ta fram ett styrsystem som kan eftermonteras och som gör att traktorn kan styras av föraren även när denne sitter vänd bakåt. Två lösningar togs fram och gemensamt för de två är att ratten skall drivas av en motor som styrs av antingen en styrspak, miniratt eller strömbrytare. Den första lösningen går ut på att motorn och dess drivhjul går att fälla till eller från ratten beroende på om traktorn skall styras med ratten eller med styrspak, miniratt eller strömbrytare.

Drivenhet för satellitantenner

The task in this master thesis was to design and construct a prototype of a satellite antenna driver unit. The unit is to be robust and work in cold weather down to -40°C, so that it can be mounted on the roof of a minibus. A microcontroller controls the H-bridges simultaneous, each connected to an electrical motor. Hardware and software protections were implemented to ensure that the antenna can not turn outside its allowed area and risk breaking. The unit can output voltages at many different levels and communicate at a multitude of signal standards..

Bedömning av oralmotorik och talmotorik med VMPAC hos typiskt utvecklade barn, 4-10 år

Syftet med denna studie är att undersöka hur en grupp typiskt utvecklade, svenska barn, i åldrarna fyra till tio år presterar på tre deltest i VMPAC, för att därmed skapa ett underlag för en referens för svenska barn i bedömningen av avvikande utveckling. Studiens frågeställningar är: 1. Hur presterar en grupp typiskt utvecklade, svenska barn, i åldrarna fyra till tio år, på tre deltest i VMPAC (Focal Oromotor Control, Sequencing Maintenance Control och Connected Speech and Language Control)? och 2. Förekommer det några skillnader mellan en grupp typiskt utvecklade, svenska barn, jämfört med den amerikanska normeringen i VMPAC och barn med verbal dyspraxi (CAS) undersökta inom ramen för en magisteruppsats (Björelius-Hort, 2009)? Oral- och talmotorisk förmåga hos 23 svenska barn i åldrarna fyra till tio år, som åldersmatchats mot barn med verbal dyspraxi (Björelius-Hort, 2009), testades med deltest två, tre och fyra ur VMPAC.

Elstart Motorsåg

As requested by the company Husqvarna AB, we have developed a prototype of an electrical start device to a chainsaw. This was done through the development of new details in Catia, which has been integrated with existing details. Electrical components have been purchased by HAB electronics. In parallel with the modeling calculations was done, which was the basis for determine dimensions and the choice of an electric motor and gears. Prototype 1 improved gradually and led to prototype number 2, which became the final result.

Klamningskoncept för kablage på motor : Examensarbete, produktutveckling - konstruktion

Detta examensarbete har utförts på initiativ av Scania CV AB. Scania är en världsledande tillverkare av tunga lastbilar, bussar och industri- och marinmotorer. Konstruktionsgruppen inom Scania som detta examensarbete utfördes vid är benämnd NMKA och är en del av avdelningen NM ? Engine development som bedriver forskning & utveckling av Scania motorer.Denna avhandling inom produktutveckling tjänar syftet som slutgiltigt examinationsmoment för civilingenjörsprogrammet Innovation och produktdesign på Mälardalens högskola. Arbetet har utgått ifrån en metod för produktutveckling som lärs ut i samband med utbildningen.Uppdraget har baserats på frågeställningen att utveckla ett robust klamningskoncept för kablage på motor, som uppfyller de ergonomiska och konstruktionsmässiga krav som Scania ställer på sina artiklar.

Utveckling av en centrifugalkoppling tillhörande motorn HiG-145 till tävlingen Shell Eco Marathon

HiGtech är en projektgrupp på Högskolan i Gävle vilka konstruerar och bygger energisnåla tävlingsfordon. Ett av fordonen tävlar i Shell Eco Marathons prototypklass för bensindrivna förbränningsmotorer och drivs av en på högskolan konstruerad motor. Motorns effekt överförs till en kedjetransmission via en inköpt och modifierad centrifugalkoppling. Den nuvarande centrifugalkopplingen väger cirka 1,5 kg. Då en stor faktor för tävlingsresultatet är fordonets rullmotstånd, vilken beror av fordonets vikt, har målet med detta arbete varit att konstruera en specialanpassad centrifugalkoppling, vars vikt endast är hälften så stor som motorns nuvarande koppling.

Ledtidsreducering för hydraulmotortyp Compact CA vid
Hägglunds Drives AB

Examensarbetet utfördes vid produktionsenheten för Hägglunds Drives AB i Mellansel, Ångermanland. Syftet har varit att föreslå förändringar inom produktionssystemet för att den totala ledtiden för hydraulmotor Compact CA skall reduceras. Arbetet har baserats på en analys över hur produktionsstyrning och orderhantering skall fungera för att en ledtidsreducering från fyra veckor till nio dagar skall vara möjlig. Ledtiden har i arbetet definierats som den tid som åtgår från att en order läggs fram till att en motor är leveransklar till kund. Vidare har arbetet fokuserats på de sex huvuddetaljer som ingår i varje motor och som tillverkas från råämne till slutdetalj.

Doseringsutrustningen SafeBond Electronic

This thesis for the Master of Science degree was performed at Oppunda Electronics AB. The assignment was to further develop an existing prototype of a dispensing equipment. The dispensing equipment doses a kind of glue, bonding which dentist use to mend teeth. The dispensing equipment is adjusted to dose 12 micro litres of bonding. With the dispensing equipment SafeBond Electronic the user can reduce the bonding consumption with approximately 50 percent.

Det handlar alltid om att ge förutsättningar: en
intervjustudie i hur Reggioinspirerade förskollärare
konstruerar förskolan som en inkluderande verksamhet

Studiens syfte är att beskriva hur förskollärarna konstruerar förskolan som en inkluderande verksamhet. Forskningsfrågor: Hur beskriver förskollärarna att de förhåller sig gentemot barnen för att undvika utanförskap? Vilka faktorer beskriver förskollärarna som försvårande respektive gynnnsamma i konstruktionen av en inkluderande verksamhet? Genomförande: Vår teoretiska utgångspunkt är socialkonstruktionistisk och vi har gjort en kvalitativ undersökning där vi utfört parintervjuer med totalt 6 Reggio-Emilia inspirerade förskollärare. Intervjuerna har transkiberats och bearbetats hermeneutiskt. Resultatet visade att en inkluderande verksamhet förutsätter att förskollärarna respekterar barnens olika tanker, kompetenser och egenskaper.

Konstruktion och montering av ett gasspjäll för en HCCI-motor.

Denna rapport handlar om införandet av ett gasspjäll i den HCCI motor som utvecklas påKungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. Detta gasspjäll styr effekten ocharbetssättet i motorn. Med en gasspjäll är det möjligt att byta från gnistantändning tillHCCI-läge. Under projektet har många andra områden förbättrats, till exempel luft- ocholjepump. För att dra slutsatser är det nödvändigt att analysera några av motorns data sominsamlats under utvecklingen, såsom cylindertryck, insprutningsdata och tändläge.

Introduction of water to reduce NOx emissions

Bakgrunden till detta examens arbete är behovet av att få lägre emissioner och dåspeciellt NOx emissioner. I detta arbete är olika NOx reduktions metoder beskrivna ochutvärderade. Tyngdpunkten har lagts på de ?våta NOx reduktions teknologierna? och dåspeciellt teknologier för att befukta insugsluften. Detta arbete består av en litteraturstudie, genomgång av test resultat från motor tester med dessa teknologier samtsimuleringar.NOx reduktionen genom at introducera vatten eller vatten ånga till förbränningenåstadkoms genom att sänka den maximala temperaturen i förbränningsrummet ochgenom att tillsätta inert media med hög värmekapacitet vilket också reducerarsyrekoncentrationen.

Oracular Spectacular - En studie av svensk bilindustris utveckling och framtida position

Den globala bilindustrin har under de senaste decennierna genomgått betydande förändringar, vilketskapat ett allt hårdare marknadsklimat. Detta har medfört att strategisk positionering i synnerhet blivitallt viktigare för aktörerna på marknaden. Försäljningen av Volvo Car Corporation och SaabAutomobile till Ford Motor Company samt General Motors under 1990-talet ansågs därför som ennödvändig åtgärd för att säkerställa Saabs och Volvos fortlevnad. Perioden under amerikansk ägandehar emellertid visat sig tuff och knappt ett decennium senare stod bilindustrin för sin kanske störstautmaning någonsin i sviterna av en extrem global lågkonjunktur. General Motor och Ford MotorCompany drabbades hårt, vilket ledde till att det inte längre ansågs ekonomiskt hållbart att behållaförlusttyngda bilmärken som Saab och Volvo.

<- Föregående sida 10 Nästa sida ->