Sök:

Det handlar alltid om att ge förutsättningar

en
intervjustudie i hur Reggioinspirerade förskollärare
konstruerar förskolan som en inkluderande verksamhet


Studiens syfte är att beskriva hur förskollärarna konstruerar förskolan som en inkluderande verksamhet. Forskningsfrågor: Hur beskriver förskollärarna att de förhåller sig gentemot barnen för att undvika utanförskap? Vilka faktorer beskriver förskollärarna som försvårande respektive gynnnsamma i konstruktionen av en inkluderande verksamhet? Genomförande: Vår teoretiska utgångspunkt är socialkonstruktionistisk och vi har gjort en kvalitativ undersökning där vi utfört parintervjuer med totalt 6 Reggio-Emilia inspirerade förskollärare. Intervjuerna har transkiberats och bearbetats hermeneutiskt. Resultatet visade att en inkluderande verksamhet förutsätter att förskollärarna respekterar barnens olika tanker, kompetenser och egenskaper. Genom att gestalta respekt och visa tolerans för olikheter agerar de viktiga förebilder. Även ett närvarande förhållningssätt hos förskollärarna där de arbetar medvetet med läromiljön och stödjer barnens samspel är av vikt. Ett verktyg som används för att synliggöra barns olikheter och kompetenser samt därmed stärka alla barns roller i gruppen är pedagogisk dokumentation. Dokumentationen fungerar även som lärandematerial för förskollärarna som med hjälp av denna kan få syn på och förbättra de läromiljöer de erbjuder barnen. Förskollärarna har därmed vänt blicken mot de läromiljöer de skapar och håller inte barnen ansvariga för eventuella svårigheter de möter i den pedagogiska praktiken. De är medvetna om att deras förhållningssätt och den läromiljö de erbjuder står i relation till vilket barn de konstruerar. Därmed ligger det i förskollärarnas ansvar att konstruera en inkluderande verksamhet där inget barn ses som avvikande.

Författare

Greger Bergmark Helena Borgenback

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..