
Sökresultat:
8954 Uppsatser om Motivation Factors - Sida 29 av 597
Motivationsfaktorer inom idrott och hälsa : En undersökning om elevers motivation
Underökningens syfte är att se vilka faktorer som påverkar elevernas motivation i idrott och hälsa. Detta har gjorts genom en kvalitativ intervjustudie med sex elever som av frivilligt intresse anmält sig till att delta. I bakgrunden visas tidigare forskning om motivation. Det presenteras bland annat olika koncept som motiverar eleverna. Teorin som kommer användas i undersökningen består av Maslows motivationsteori och behovshierarki.
Motivation till hälsofrämjande arbete: en kvalitativ kartläggning av "Ett liv i balans" projektet i Luleå Kommun
Människans nuvarande livsstil karakteriseras allt mer av ett felaktigt näringsintag och minskad fysisk aktivitet. Konsekvensen för individen, kan bli en ökad risk att drabbas av olika sjukdomar. Även samhället kan indirekt drabbas av kostnader i form av sjukskrivningar och förtidspensioneringar. Ett verktyg för att motverka detta är preventiva hälsoprojekt. Syftet med denna uppsats var att kartlägga olika aspekter av motivation hos deltagare i hälsoprojektet ?Ett liv i balans? för att få en förståelse av på vilket sätt ett hälsoprojekt motiverar den deltagande individen, med avseende på inre och yttre motivation.
Key Success Factors i projekt inom Entertainment, En fallstudie av HippHipp! [paw rihk-titt]
Syftet är att beskriva ett projekt inom Entertainment och identifiera dess Key Success Factors. En fallstudie gjordes av privatteaterproduktionen HippHipp! [paw rihk-titt] som gavs i Lund 2003-2004. I en induktiv studie genomfördes nio stycken intervjuer som resulterade i ett empiriskt material. Detta material analyserades och relaterades till teorier om projektledning (Briner m fl), adhocrati (Mintzberg), Key Success Factors (Grant) och Experience Economy (Pine & Gilmore). Studien beskriver ett framgångsrikt projekt inom Entertainment och förklarar framgången med projektet genom att presentera sex stycken Key Success Factors.
Jobbcoachers inverkan på motivationen hos arbetssökande
Studien syftade till att undersöka om det fanns en skillnad i upplevd motivation mellanarbetssökande som hade en intern eller extern jobbcoach. Samt om ålder hade någon betydelse och ifall motivationsförändringen gav resultat genom fler sökta jobb. 42 arbetssökande svarade på en enkät med 28 frågor om motivation och jobbcoaching. Resultatet visade ingen skillnad i motivation mellan arbetssökande oavsett om de hade intern eller extern jobbcoach. Däremot blev äldre mer motiverade än yngre.
Jag frågar hellre två gånger än att testa själv! : En studie på Hantverksprogrammet om motivation, läromedel och sociokulturell inlärning
I dagens skola handlar det om att kunna förmedla kunskaper som eleverna har nytta av i livet och i sitt valda yrke med omvärldens och branschens krav och förväntningar. Som yrkeslärare skapas mycket eget läromedel och syftet med rapporten är att ta reda på hur ett undervisningsmaterial kan se ut som genererar motivation och som integrerar ett sociokulturellt perspektiv.De begrepp som används i studien är sociokulturellt perspektiv, motivation och läromedel. En översiktlig förklaring av begreppen och en litteraturstudie som beskriver olika teoretiska utgångspunkter genomförs i bakgrunden. Metoder som har nyttjats har varit dels litteraturstudier och dels en kvantitativ enkätundersökning.Resultaten av vår undersökning visar på en kombination av elevernas svar och litteraturens olika teorier. Eleverna föredrar träning, mindre grupparbeten och traditionella prov, men vill gärna ha både teoretiska och praktiska presentationer av läraren.
Vilka faktorer påverkar beslut om förtida projektavslut? : En fallstudie av utvecklingsprojekt hos svenska industriföretag
Today many industrial companies invest a lot of resources on research and development to resist the tough competition on the global market. This leads to a high risk game when the companies start many development projects, with uncertain outcome where some of the projects have to be terminated prematurely. The main purpose with this study is to identify factors, both internal and external, that influence the decision to terminate projects prematurely in Swedish development projects. Factors mentioned in the literature will be compared with case studies on three Swedish industrial companies to demonstrate the most important ones when taking such decisions. First a literature study was made to identify basic terms, a general project model and factors affecting the decision.
Skola för framtiden : är entreprenöriellt lärande essentiellt för utvecklingen av kreativiteten inom skolvärlden
Creativity and innovation have become two very important concepts in today?s society where the demand for these abilities are sought after. At the same time, the school system of today follows a more traditional outlook on what learning and knowledge means.The extend students ability to understand and elevate their motivation is possible through creative methods of working. In order to create a school system which can withstand the demands of the future by including creative methods in its model, a study was carried out to examine how teachers? thoughts on creativity could mean for its development.This study took place in an elementary school in Sweden where Entreprenöriellt Lärande (EL) has been in use for the last two years.
Hemligheten bakom en ledares motivation och tillfredsställelse på arbetsplatsen: Utifrån ett manligt och kvinnligt perspektiv
Genom att studera ledares motivation och tillfredsställelse i relation till
motivationsteorin Self-Determination Theory (SDT) söktes stöd för
undersökningens syfte och frågeställningar: hur respektive kön i
ledarpositioner motiveras på arbetsplatsen i förhållande SDT ? om de är
självbestämmande eller kontrollerade samt om det finns en relation mellan
motivation och tillfredsställelse. Frågeformulär besvarades av 48 män och 93
kvinnor i olika ledarpositioner. Data analyserades i form av t-tester, ett
Chi-Square-test, kategoriseringar samt ett beräknande av Work Extrinsic and
Intrinsic Motivation Scale. Resultatet visade att den inre liksom den mest
självbestämmande och minst kontrollerade motivationstypen motiverade mest
utifrån självbestämmande profiler samt att det finns en relation mellan
upplevelsen av motivation och tillfredsställelse.
Offentlig upphandling av textila produkter ? faktorer som kan inverka på en kommun när det gäller att ställa krav på miljö- och social hänsyn : En fallstudie av Örebro kommun
The public sector is a major purchaser of goods and services. By setting requirements for environmental and social considerations in public procurement, an authority has the possibility to use consumer power to influence the actors in a market. The purpose of this paper is to investigate public procurement of textile products in a municipality, in order to gain knowledge about factors that may be important for the use of environmental and social criteria. Håkan Hydén´s (professor in sociology of law) norm model was used as the basis of the analysis, where the conduct was investigated along three dimensions of the norm ? willingness, knowledge and system conditions ? in order to identify underlying factors that can influence the process.The results ? analyzed by using interviews and documents ? show that the procurer's willingness, motivation and knowledge are important factors in this context, as well as the political priority of the municipality.
Är BIM lönsamt vid projektering av ett småhus?
This report brings up the question - ?Is BIM profitable when planning a single-family home??.The methodology for finding the answer to this question is firstly to state the definitions of BIMand the company that is projecting by using the BIM-model. The answer is then obtained byanalyses of the factors of profitability with respect to: time, opportunity of revision, problemvisualization, preference adjustments and energy. A BIM-model has been made simultaneously asthe writing has proceeded to get a perception of how a BIM-model really matters for the analysis.The analysis shows that the answer for the question depends on further factors. The factors thatare mostly discussed are the company?s intentions and the complexity of the house.
ICA-modellen : Incitament och motivation
Syftet med detta arbete var att få en djupare förståelse för vad som motiverar ICA-handlare, vilka risker och utmaningar som finns i en organisation som ICA med flera lokala ägare och chefer, samt hur man hanterar dessa. Detta är gjort ur ett perspektiv baserat på teorier gällande motivation och incitament hos individer inom en organisation. Våra slutsatser är att ICA-handlare drivs av både intern och extern motivation i olika delar av deras karriär, samt av olika grader av makt och viljan att åstadkomma. Vi ser också att lokala chefer kan ha mål och incitament som står i konflikt med organisationens övergripande mål. Vi kommer också fram till hur man kan förebygga och hantera situationen som uppkommer då ledare blir alltför bekväma i sitt agerande och inte längre bidrar på bästa sätt..
PROKRASTINERING - gapet mellan avsikt och handling Studenter på högre utbildningar
The definition of procrastination can be described as a behavior with
deliberate postponement of tasks or commitments despite expected negative
consequences for the individual and his or her environment.
This study examined how widespread this behavior is among students in higher
education in Sweden. Using a web-based survey, data was collected for analysis.
A statistical program, SPSS, was used for evaluation of the collected data. The
purpose of this study was to examine whether there are differences in the
degree of procrastination between students located on campus versus students
who do their education at distance.
Läsa skönlitteratur i skolan : Hur pedagoger motiverar och stimulerar alla elever
AbstractThe purpose with this study is to find out how pedagogues, who teach in the early years of primary school, motivate and stimulate all pupils so they want to read a lot of fiction. The research also includes finding out more about why the pedagogues work as they do. The research starts with a study of current literature which deals with how teachers should work with motivation and stimulation in school. To find out how the pedagogues work in school I have made qualitative interviews with four pedagogues who work in the early years of primary school. The result shows that all of the pedagogues motivate and stimulate pupils in similar ways.
Fallet Linné : Påverkan av motivation och arbetsglädje i anslutning till organisationsförändringar
This empirical study aims to determine whether Linnaeus University's formation in 2010 and subsequent reorganization has affected the employees' perceived motivation and job satisfaction.A combined approach was used in which both quantitative and qualitative questions were asked in the survey form. 101 survey responses is the basis for the analysis and these have been associated with SDT-theory in order to draw further conclusions.The study shows that among the respondents, there is a frustration that is possibly related to the two organizational changes. They feel that they have lost confidence in management as a result of not being part of decision making. The study also conveys a very fragmented picture, members of the organization perceive that they have very different possibilities to peform well, participate and have clear goals to work towards..
Barns perspektiv på motivation och lärande i skolan
Syftet med vår studie var att identifiera några centrala utmaningar och problem i förståelsen av barns motivation i skolan i relation till deras syn på lärande och kunskap. Det är en kvalitativ studie som är uppbyggd av semistrukturerade intervjuer med tolv barn i årskurs ett. Vi valde att formulera begreppet motivation genom att fråga barnen vad som är roligt i skolan, eftersom det lustfyllda kan ses som en del av begreppet motivation. Vi valde även att fråga om vad barnen tyckte var tråkigt i skolan för att se vad barnen ansåg som icke motiverande i skolan. I intervjuerna gav barnen uttryck för att lärande var viktigt eftersom barnen ser kunskapen som väsentlig för deras framtid.