Key Success Factors i projekt inom Entertainment, En fallstudie av HippHipp! [paw rihk-titt]
Experience EconomyKey Success FactorsProjektEntertainmentFöretagskulturManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syftet är att beskriva ett projekt inom Entertainment och identifiera dess Key Success Factors. En fallstudie gjordes av privatteaterproduktionen HippHipp! [paw rihk-titt] som gavs i Lund 2003-2004. I en induktiv studie genomfördes nio stycken intervjuer som resulterade i ett empiriskt material. Detta material analyserades och relaterades till teorier om projektledning (Briner m fl), adhocrati (Mintzberg), Key Success Factors (Grant) och Experience Economy (Pine & Gilmore). Studien beskriver ett framgångsrikt projekt inom Entertainment och förklarar framgången med projektet genom att presentera sex stycken Key Success Factors. Dessa är: 1. Det faktum att HippHipp redan tidigare var känt från tv2. Förmåga att väga utbud mot efterfrågan3. Den dynamik som uppstår när rock möter teater4. Organisation och företagskultur som bidrar till långsiktighet5. Noggrant planerade strategier med flexibilitet 6. Föreställningen är en minnesvärd upplevelse