Sök:

Motivationsfaktorer inom idrott och hälsa

En undersökning om elevers motivation

Underökningens syfte är att se vilka faktorer som påverkar elevernas motivation i idrott och hälsa. Detta har gjorts genom en kvalitativ intervjustudie med sex elever som av frivilligt intresse anmält sig till att delta. I bakgrunden visas tidigare forskning om motivation. Det presenteras bland annat olika koncept som motiverar eleverna. Teorin som kommer användas i undersökningen består av Maslows motivationsteori och behovshierarki. En förklaring av den finns i bakgrunden. Det finns olika typer av motivation och skillnaden mellan dessa förklaras sist i bakgrunden under rubriken inre- yttre- och amotivation. Olika elever motiveras av olika saker men det finns någor stora faktorer som sticker ut. Betyg, rolighetsfaktorn, och lärarens beteende är några exempel som påverkar motivationen.     

Författare

Tommy Liljeberg

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..