Sökresultat:
8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 27 av 562
Utveckling av grafiskt pekskÀrmsgrÀnssnitt
Syftet med detta examensarbete Àr i första hand att utröna vad som hÀnder med interaktionssprÄket mellan operatör och och maskin dÄ ett grÀnssnitts aktiva yta förminskas. PÄ ett övergripande plan kan syftet utryckas i termer av vad som hÀnder med anvÀndarens varseblivning och förstÄelse av grÀnssnittet dÄ detta krymper.Det konkreta syftet med detta arbete Àr att utröna om det gÄr att ersÀtta ett nuvarande foliegrÀnssnitt (42 x 42 cm) med en pekskÀrm (10 x 7,5 cm) som har en aktiv grÀnssnittsyta som svarar mot c:a 10 % av foligrÀnssnittets.Utvecklingen av pekskÀrmsgrÀnssnittet har gjorts i samarbete med Tetra Pak i Lund. PekskÀrmsgrÀnssnittet, som skall ersÀtta foliegrÀnssnittet, hör till en förpackningsmaskin som emballerar dryckesförpackningar i kartonger. Guidelines av Ben Shneiderman (1992) har legat till grund för grÀnssnittsutformningen.UtvÀrdering av det nya pekskÀrms- och det gamla foliegrÀnssnittet har genomförts med ICS-metoden (Interacting Cognitive Subsystems) och fokus har varit pÄ vad som hÀnder dÄ grÀnssnittet krymps. En jÀmförelse mellan gammalt och nytt grÀnssnitt ligger till grund för att peka pÄ kognitiva förÀndringar som det nya grÀnssnittet kan tÀnkas medföra.Det teoretiska syftet med detta arbete Àr att utvÀrdera ICS-metoden i sig, samt att jÀmföra denna med Shneidermans guidelines..
Rock och popmusik i undervisningen
Sammanfattning
Nikolai Zavgorodni (2008)
Titel: Rock- och popmusik i undervisningen.
Syfte med denna studie Àr att undersöka vilken betydelse har musicerandet i elevernas musikaliska utveckling. Studien omfattar musikundervisningen i gymnasieskolan. Jag har anvÀnt mig av bÄde kvantitativ och kvalitativ metoder i min studie. Den kvantitativa metoden var i form av enkÀtundersökningen och kvalitativa metoden i form av observationer men framförallt i form av definitioner, konceptioner och teoretiska konstruktioner. Resultatet visar att musicerandet har en stor betydelse för musikstuderande och rock- och popmusik har en hög status i undervisningen.
?Det kÀnns som man Àr mellan den stressade staden och den lugna skogen? : En studie om nÀr en konstnÀrlig metod anvÀnds Àmnesövergripande i grundskolans senare Är
Studiens syfte Àr att se vad som hÀnder nÀr elever anvÀnder sig av en konstnÀrlig metod i grundskolans senare Är och förankra den undersökta undervisningsmetoden pÄ en vetenskaplig grund. Studiens teoretiska ram utgörs av socialkonstruktionismen och visuell kultur. De frÄgestÀllningar som studien söker svar pÄ Àr: ?Vilka förmÄgor utvecklar elever genom att arbeta med en konstnÀrlig metod?? och ?Hur blir elevers förmÄgor synliga i representationer och iscensÀttningar i arbetet med en konstnÀrlig metod?? Den empiriska utgÄngspunkten Àr elevrepresentationer, i form av tal, skrift, bild och film, samt detta kompletteras med inspelade processamtal. Kopplat till begreppet visuell kultur Àr den undersökta konstnÀrliga metoden en undervisningsstrategi som ger eleverna möjligheter att undersöka sina för-givet-taganden om en plats.
Beteendeintervention i gymnasieklass : ökad nÀrvaro som mÄlsÀttning
Gymnasieutbildningen i Sverige Àr en frivillig skolform dÀr 98 procent av Sveriges ungdomar pÄbörjar ett program. Skolreformer och större klasser prÀglar gymnasieskolan och stÀller nya krav pÄ det pedagogiska arbetet. Studier har visat att stökig arbetsmiljö och hög frÄnvaro Àr nÄgra av de problem som förekommer inom gymnasieskolan. Forskning kring förebyggande metoder för beteendeproblem i grundskola har visat att ett uppmuntrande och strukturerat lÀrarledarskap Àr en viktig komponent för adekvat skolmiljö och goda studieresultat hos elever. Oganizational behavior management Àr en metod inom organisations- och ledarskapsutveckling baserad pÄ inlÀrningspsykologi.
Lean mellanvÀggstillverkning vid Siemens Industrial Turbomachinery AB : VÀrdeflödeskartlÀggning för kundorderstyrd lÄgvolymproduktion
Detta examensarbete inom lean produktion anpassar, tillÀmpar och utvecklar metoden för vÀrdeflödeskartlÀggning pÄ Siemens Industrial Turbomachinery AB:s tillverkning av mellanvÀggar. Företaget ser en ökad efterfrÄgan pÄ Ängturbiner, dÀr mellanvÀggar Àr ingÄende komponenter. Produktionen av mellanvÀggar sker idag i funktionell verkstad dÀr mellanvÀggen genomgÄr drygt 20 operationer. VÀrdeflödeskartlÀggningen ska presentera ett förbÀttrat produktionssystem för mellanvÀggar som kan möta den prognostiseradeefterfrÄgan.Metoden för vÀrdeflödeskartlÀggning har sitt ursprung hos Toyota och bilindustrin. Examensarbetet utvecklar metoden för kundorderstyrd lÄgvolymproduktion och presenterar en metodhandbok för leanimplementatörer.
A better DREAM? : UtvÀrdering och utveckling av en metod för analys av olyckor inom biltrafikdomÀnen.
Denna uppsats Ă€r en del av trafiksĂ€kerhetsprojektet FICA (Factors Influencing the Causation of Accidents and Incidents), vars mĂ„lsĂ€ttning Ă€r att genom en förstĂ„else för förarbeteende kunna utveckla aktiv sĂ€kerhetsteknologi för fordon. Inom detta projekt kommer en metod för olycksanalys, DREAM (Driving Reliability and Error Analysis Method), att anvĂ€ndas. Den hĂ€r uppsatsen handlar om att utvĂ€rdera och utveckla denna analysmetod. Arbetet med metoden har frĂ€mst gĂ€llt anvĂ€ndbarhetsaspekter av DREAM. Ăven olika kvalitetsaspekter som till exempel replikerbarhet, har undersökts.
TĂ„gbuller vid uteplats: modellering och visualisering med
Boundary Element-Metoden
Buller och vibrationsstörningar anses vara ett av jÀrnvÀgens allvarligaste miljöproblem. I Banverkets mÄl och riktlinjer för buller och vibrationer (Banverket, 2002) Äterfinns mÄlet att boende vid jÀrnvÀgen maximalt ska utsÀttas för 70dB(A) ljudnivÄ vid uteplats i anslutning till bostad. Vid speciellt utsatta fastigheter dÀr detta mÄl övertrÀds kan uteplatsen skÀrmas in för att komma till rÀtta med problemet. Detta examensarbete behandlar hur en bullerskÀrms prestanda och dess omgivning kan simuleras och analyseras med hjÀlp av Boundary Element- programvara. Boundary Element-Metoden Àr en numerisk liknande den mer kÀnda Finita Element-Metoden.
Undervisningsmetoder och lÀrande - En jÀmförande studie av undervisningsmetoders bidrag till fakta- och analyslÀrande i samhÀllskunskap
I detta arbete anvÀnds en experimentell metod i form av ett genomförande av tre olika undervisningsmetoder: katederundervisning, egen forskning ? att studera hemsidor pÄ Internet och rollspel. Metoden kompletteras genom en kvantitativ undersökning bestÄende i en utvÀrdering i enkÀtform tillsammans med min egen utvÀrdering av min insats som lÀrare utifrÄn videoupptagningsmaterial. Syftet med arbetet var att fÄ en större kunskap om olika undervisningsmetoders förmÄga att förmedla fakta- respektive analyskunskap, fÄ veta elevernas syn pÄ förmedlingen och fÄ insyn i lÀrarens betydelse för metoden. I teoriavsnittet redovisas synen pÄ lÀrandet ur vissa synvinklar tillsammans med forskning om de specifika metoderna och hur dessa kan anvÀndas.
LÀs- och skrivinlÀrning i grundskolan och sÀrskolan - Likheter och skillnader
Chourbagi, Zouhaira. & Jönsson, Marie. (2006). LÀs- och skrivinlÀrning i
grundskolan och sÀrskolan - Likheter och skillnader. (Reading and Writing
Skills in the Primary and Special Schools, Simularities and Differences).
Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning,
LÀrarutbildningen, Malmö högskola
Syftet med vÄrt arbete Àr att ur ett specialpedagogiskt perspektiv lyfta fram
metoder för lÀs- och skrivundervisning som anvÀnds i grundskolans första
Ärskurser samt i sÀrskolan.
NÀtverksoptimering : BÀsta möjliga tillgÀnglighet till lÀgsta möjliga lÀnkkostnad
Denna uppsats behandlar nÀtverksoptimering, med fokus pÄ att fÄ fram den bÀsta möjliga tillgÀngligheten till lÀgsta möjliga kostnad, i form av lÀnkar. I studien tas en teoretiskt grundad hypotes om en metod fram för att lösa detta problemet. Samt genomförs ett test dÀr metoden appliceras pÄ ett studieobjekt för att bekrÀfta huruvida metoden verkar fungerar eller inte.Resultatet blir slutligen en metod som genom att analysera tillgÀngligheten, lÀnk redundansen samt berÀkna antal oberoende vÀgar mellan noder i ett nÀtverk. Kan genom att jÀmföra resultat frÄn före en förÀndring med resultat frÄn efter en förÀndring lyfta fram de förÀndringar som medför förbÀttringar. VarpÄ ett nÀtverk kan optimeras till bÀsta möjliga tillgÀnglighet till lÀgsta möjliga kostnad, i form av lÀnkar..
LÀs- och skrivinlÀrningsmetoder : i teori och praktik
Att arbeta som lÀrare i de lÀgre skolÄren innebÀr att ha ansvar för barnens lÀs- och skrivinlÀrning. Det finns flera metoder att utgÄ frÄn i undervisningen och syftet med mitt arbete Àr att studera de vanligt förekommande metoderna. Genom att lÀsa litteratur hade jag ambitionen att ta reda pÄ vilka huvuddrag och centrala tankar metodernas föresprÄkare stÄr för och Àven hur metoderna kan anvÀndas i klassrummet. Dessutom har jag genom en empirisk studie studerat hur lÀrare i skolans verksamhet anvÀnder metoderna och vad de har för tankar om de olika arbetssÀtten. För att begrÀnsa mitt arbete har jag studerat de vanligast förkommande metoderna; den syntetiska metoden, den analytiska metoden och LTG (lÀsning pÄ talets grund).
De förtrycktas teater : Antanas Mockus arbete för samhÀllsförÀndring i Bogotå
Denna kvalitativa fallstudie utgÄr frÄn det teoretiska ramverket om teorin och metoden 'de förtrycktas teater'. Augusto Boal formade 'de förtrycktas teater' utifrÄn tanken om att teatern skulle vara ett vapen för folket i förÀndring av samhÀllets strukturer och normer. Teorin och metoden appliceras pÄ fallet; Antanas Mockus teatrala aktioner för förÀndring i Bogotå. FrÄgestÀllningen gÀller Hur teater kan fungera som metod för att skapa samhÀllsförÀndring? och PÄ vilket sÀtt Antanas Mockus har anvÀnt 'de förtrycktas teater' i sitt arbete för samhÀllsförÀndring i Bogotå? Resultatet nÄr en diskussion om att deltagande Àr vitalt i skapandet av samhÀllsförÀndring och det specifikt genom teater som metod.
Inspelning som pedagogiskt verktyg
I arbetet studeras möjligheten att anvÀnda inspelningsteknik som ett verktyg i en kreativ musikalisk process, som en hjÀlp för att analysera och bedöma musikers insatser för att tydliggöra och förbÀttra prestationen. Studien behandlar frÄgan om inspelningar kan vara ett aktivt hjÀlpmedel vid komposition och om det Àr möjligt att anvÀnda i formellt pedagogiska miljöer för individuell utveckling och ensemblespel. Studien har genomförts vid ett tillfÀlle, med fyra musiker som utifrÄn ett grundmaterial, improviserat, arrangerat och spelat in en lÄt tillsammans. Inspelningarna har gjorts i en studio med datorbaserad inspelningsteknik och analyserats och vÀrderats utifrÄn studiens syfte och presenteras tillsammans med en ljudinspelning pÄ CD med material frÄn inspelningen. Reflektion och bedömning av materialet och metoden har skett i samtal mellan musikerna under inspelningssessionen.
Digital tillsyn : En kvalitativ undersökning om hur maskinbesÀttningen till sjöss upplever en digital rond
Tillsynsrond Àr en stor del av arbetsgÄngen, för driftpersonal, i maskinrummet pÄ ett fartyg. Det tillhör det förebyggande underhÄll som tillÀmpas ombord. Idag anvÀnd till största utbredningen en metod som innefattar en fÀrdig rondlista som skrivs ut pÄ papper för att sedan kunna anvÀndas av driftpersonal vid rondering. UtifrÄn detta undersöka en ny metod för rondering till sjöss. Syftet med arbetet var att undersöka hur en digital rond uppfattas av maskinbesÀttningen.
En illusion och dess samtid : det förnekade lidandet ur ett psykoanalytiskt perspektiv
Studiens syfte Àr att ur ett psykoanalytiskt perspektiv studera vad för konsekvenser vÄr individualistiska kultur fÄr för den enskilde individen med avseende pÄ frÄgor rörande brist, begÀr och lidande. För att kunna utforska om samtidens psykiska lidande Àr ett uttryck för att dessa frÄgor förnekas, intervjuades fem psykodynamiskt praktiserande psykoterapeuter vars upplevelser bÀr en avspegling av patienters lidande. FrÄgestÀllningen lyder: Hur ser den huvudsakliga patientproblematiken ut idag hos en grupp psykoterapeuter i enskild verksamhet? Vad anser dessa kliniskt arbetande psykoterapeuter vara dess orsak? Metoden som Àr kvalitativ har analyserats med hjÀlp av EPP-metoden. Undersökningens resultat visar tre skÀl till patienters lidande: BegÀrslöshet, relationslöshet och prestationskrav.